Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Mitsubishi S12A2 motoren

Naar motoren menu.


a98
Van deze Mitsubishi uit 2000 weet ik alleen dat hij 760pk* levert en in het mvs Laura staat. Zo te zien een 12 cilinder V-motor met twee turbo's met een nakoeling. Een nakoeling die extra aandacht verdiend.
Het gaat hier vermoedelijk om een S12A2 hierin kent men twee types: de MPTK en de MPTA. Verder geeft men soms de toevoeging (FW). Dit slaat mogelijk op 'Fresh Water' om aan te geven dat de lucht met buitenwater en niet met motorkoelwater gekoeld wordt.

*opgave door de schipper.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 5 juni 2011.
(groot formaat)


a97
De 'bovenzijde' van bovenstaande motor. Voorop zitten de electronische eenheden voor inlaatluchttemperatuur (SB+BB), koelwatertemperatuur (SB+BB), oliedruk en smeerolietemperatuur.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 5 juni 2011.
(groot formaat)


a88
Deze Mitsubishi S12A2 in mvs Nautilus heeft een zelfde type nakoeling als voorgaand model. De schipper omschreef hem als een MPTK en 954pk sterk. De motor stamt uit 2007.
Hier prominent in beeld: de nakoeling.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 12 augustus 2011.
(groot formaat)


a86
Ook deze Mitsubishi S12A2 staat bij de schipper van de Nautilus te boek als een MPTK. Deze motor staat te boek voor 953 pk en stamt uit 2003. Ook hier is de nakoeling aan de achterzijde van de motor.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 juli 2011.
(groot formaat)


a87
De voorzijde van voornoemde motor.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 juli 2011.
(groot formaat)


a96
Een Mitsubishi S12A2 uit 1998. De motor is volgens de schipper een MPTA .
De motor levert 862pk bij ca. 1950 tpm. De inlaatsectie van deze motor bevat de nakoeling. De achterzijde van de motor biedt dan ook een heel ander aanzicht.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 18 mei 2011.
(groot formaat)


a95
Bovenstaande motor vanaf stuurboordvoor gezien. Duidelijk zichtbaar is de vorm van het inlaatspruitstuk dat met de nakoeler gecombineerd is.
Ook deze motor lijkt aan de voorzijde van een aantal electronische eenheden voorzien te zijn.
De uitlaatthermometer wijst 100 graden aan, de motor is zeker zo juist stop gezet..

Foto: René te Pas.
Nijkerk 18 mei 2011.
(groot formaat)


a94
De achterzijde van bovenstaande motor, met op de voorgrond de keerkoppeling, mogelijk een Reintjes.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 18 mei 2011.
(groot formaat)


a91
Een andere S12A2-MPTK (volgens motorplaatje) deze is voorzien van een Masson keerkoppeling. De motor stamt uit 2008 en is werkzaam in het motorvrachtschip Johanna.  Dit 85 meter schip heeft een laadvermogen van ruim 1200 ton. Ook deze motor heeft de nakoeling gecombineerd met het inlaatspruitstuk.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 april 2012.
(groot formaat)


a90
Bij dit type liggen de twee uitlaatspruitstukken veilig tussen de cilinders, wat in een beperkte ruimte toch een groot voordeel kan zijn. De vrij lage bouw van de machine wordt wel door de posities van de turbo's een beetje teniet gedaan.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 april 2012.
(groot formaat)


a89
Deze S12A2-MPTK stamt uit 2007 en staat in mvs Atlas. Ook hier ziet men een rij alarmgevers op de voorzijde van de motor.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 9 augustus 2011.
(groot formaat)


a85
Een Mitsubishi S12R MPTA. Deze motor levert 1200pk bij 1600 toeren, stamt uit 2006 en is voorzien van een ZF-Masson keerkoppeling.
De motor staat op 'rubbers'(trillingsdempers) en dat geeft een trillingsarme machinekamer.
Een kleedje is in ieder geval voldoende om de opstelling met plantjes, een fraaie houten scheepsschroef en een klassiek oliekannetje tegen wegtrillen te behoeden.
Op de voorkant van de ombouw ziet men de meters van de vorige motorinstallatie van het mvs Impala. Dat was een 800pk MWM.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 31 augustus 2011.
(groot formaat)


a84
Deze 12 cilinder V-motor met dubbele turbo heeft gescheiden brandstofpompen.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 31 augustus 2011.
(groot formaat)


a83
Eveneens een Mitsubishi S12R MPTA. Tegenwoordig ziet men vaak een electrische pomp naast het carter staan. Het gaat hier om de pomp op de voorgrond. Deze is bij het olieverversen, het gaat hierbij om 200 liter!, dienstig. Het is me niet bekend waarvoor de achterste eenheid dient.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 1 juli 2011.
(groot formaat)


a80
Een S12A MPTA uit 2001 met inlaatluchtkoeling op het inlaatspruitstuk. De geïsoleerde leiding op de voorgrond is volgens mij echt alleen maar voor koelwater......

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 mei 2013.
(groot formaat)


a79
....en zo te zien is de kans op lijfelijk contact toch niet erg groot. Zouden de voorschriften tegenwoordig dan zo lastig zijn?

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 mei 2013.
(groot formaat)


a78
De hydrauliekpomp aan de voorzijde van de motor maakt het verwisselen van V-snaren lastig. De schipper heeft daarom alvast een setje in gereedheid gebracht.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 mei 2013.
(groot formaat)


a74
De 862 pk sterk Mitsubishi S12A2-C2MPTK in het motorschip Nomadis.

Foto: Jan Meppelink.
Zwijndrecht, 6 april 2011.
(groot formaat)


a72
In de duwboot Shadow staat(stond) een Caterpillar 3508 DI-TA van 750 pk en een Mitsubishi S12A2-MPTK van ruim 950pk. Hier op de foto de Mitsubishi.

Foto: Jan Meppelink.
Rotterdam 2 februari 2012.
(groot formaat)


Naar motoren menu.


top





Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein