Aanvullingen en correcties zijn welkom. MAN motoren
|
![]() |
Een
MAN 4 takt-diesel uit 1906. Hij lijkt erg op het 1903 model van 12 pk
250 tpm met bovenliggende nokkenas. Dit is een zogenaamde inblaasmotor,
waarbij druklucht gebruikt wordt om de brandstof in de cilinderruimte
te spuiten. Foto: Kor Vos, Kropswolde. Bremerhaven 10 september 2013. (groot formaat) |
![]() |
Een
MAN G3 VU 42, 240 pk sterk. Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 14 mei 2010. (groot formaat) |
![]() |
Een 6
cilinder MAN diesel bouwjaar 1958 met een vermogen van 600 pk.
Het gaat hier waarschijnlijk om een G6V30/45. Achtervoegsel (bijv. ATL,
AM o.i.d.) niet bekend. Foto: René te Pas. Nijkerk 31 mei 2011 (groot formaat) |
![]() |
Hier
een motorplaatje van eenzelfde type maar met oplading. De motor komt
dan op 715pk bij 375 tpm. Foto: René te Pas. Nijkerk 1 november 2013 (groot formaat) |
![]() |
Een
MAN Diesel van het type D2842 LE403. Volgens fabrieksopgave is deze motor 720pk bij 1800 toeren. De motor is voorzien van een twee turbo's met nakoeling. Deze 12 cilinder motor met wijde V opstelling heeft een slagvolume bijna 22 liter en weegt circa 1800 kg. Foto: René te Pas. Nijkerk 17 maart 2012. (groot formaat) |
![]() |
MAN
D2842 LE 403 Opvallend is de vrij lage bouw van deze motor. Het maakt wel weer dat bepaalde onderdelen minder toegankelijk zijn. De motor werkt met het klassieke inspuitsyteem met voor elke cilinder een eigen hogedruk brandstofpomp. Foto: René te Pas. Nijkerk 17 maart 2012. (groot formaat) |
![]() |
MAN
D2842 LE 403 De toegepaste keerkoppeling is een Reintjes. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Caterpillar worden de cartergassen gewoon op de luchtinlaat afgevoerd. Foto: René te Pas. Nijkerk 17 maart 2012. (groot formaat) |
![]() |
MAN D
2886 LXE 40 De hoofdmotor van de Fiwado 43 een olieleurbootje van 131 ton. Zo te zien wordt er van de voorzijde van de motor ook flink wat kracht afgenomen. Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 21 november 2013. (groot formaat) |
![]() |
MAN D
2886 LXE 40 Deze 6 cilinder motor met uitlaatgasturbine en inlaatlucht nakoeling levert bijna 380pk bij 1800 tpm. De motor weegt iets meer dan 1 ton. Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 21 november 2013. (groot formaat) |
JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic | Statistieken |
|
|
|