Aanvullingen en correcties zijn welkom.

MAK MU 451 motoren

Naar motoren menu.


a95
Een MAK 6 MU 451 AK. De motor levert volgens Din A 6270 precies 1000pk bij 330 toeren per minuut. De motor werd in 1972 en is geplaatst in een containerschip van 100 bij 9,5 meter.

Foto: Jan Meppelink,
Amsterdam 30 januari 2012.
(groot formaat)


a94
MAK 6 MU 451 AK.
De andere zijde van deze motor. De motor is uitgerust met een turbo en inlaatluchtkoeling.
Hij levert daardoor wat meer pk's dan het volgende exemplaar.

Foto: Jan Meppelink,
Amsterdam 30 januari 2012.
(groot formaat)


a99
Deze 6 cilinder MAK MU-451 stamt uit 1966 en levert 600 echte PK's bij 375 toeren per minuut.
De motor staat al sinds de tewaterlating in het mvs Rex Rheni; een schip met een laadvermogen van ruim 1000 ton.

Foto: René te Pas,
Nijkerk, 8 juni 2012
(groot formaat)


a97

In- en uitlaatzijde van de motor met de warmte wisselaars.

Foto: René te Pas,
Nijkerk, 8 juni 2012
(groot formaat)


a96
De bedieningsorganen van deze omkeerbare motor.

Boven het instrumentenpaneel, daaronder het aanzetwiel en helemaal onderaan de omkeerbeweging.

Foto: René te Pas,
Nijkerk, 8 juni 2012
(groot formaat)


a98
De voorkant van de motor. Linksboven ziet men de ketting waarmee het aanzetwiel vanuit de stuurhut bediend kan worden.

Foto: René te Pas,
Nijkerk, 8 juni 2012
(groot formaat)


a88
Dit is een MaK 6 MU 451 A.
De motor, die voorzien is van een turbo zonder inlaatluchtkoeling, levert 900pk. De motor stamt uit 1969.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a87
De schipper houdt de motor tip top in orde. In de rechter benedenhoek ziet men het uiteinde van de oliekoeler, die hier boven in zijn geheel te zien is. Opmerkelijk zijn de verschillen tussen de koelers op de verschillende motoren.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a86

Aan de voorzijde van de motor bevinden zich ondermeer de brandstof- en smeeroliefilters.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a84
Onder de brandstoffilters bevindt zich een opvangschaaltje met afvoer. Het is voor het eerst dat ik zoiets in deze vorm zie.
Links de bediening van de motor.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a83
Het instrum,entenpaneel met de koelwaterdruk-, de aanzetluchtdruk-, de turboluchtdruk- en de smeeroliedrukmeter.
Vanzelfsprekend is er ook een toerenteller aanwezig.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a78
Boven het bedienigsdeel bevindt zich een belangrijke aanwijzing in zake het onderhoud van de trillingsdemper/vliegwieldemper,

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a81
Het voorste deel van de motor aan de bedienigszijde. Zoals gebruikelijk bij dit soort motoren maakt men gebruik van losse hoge-druk-brandstofpompen.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a80
De achterste vier cilinders van deze 6 cilinder.
De deksels op de zijkant geven toegang tot de nokkenas.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a82
De motor van achteraf gezien.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a79
De achterzijde van de motor met het vliegwiel en het tornmechanisme. Lekolie van brandstofpompen en klepstoters wordt netjes afgevoerd naar een plastic vaatje.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a89
Het originele schildje van de fabriek.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)


a85
Een oliegesmeerd stuwdruklager rond de schroefas.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 30 mei 2015
(Foto op groot formaat)

Naar motoren menu.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein