|
Aanvullingen
en
correcties zijn welkom.
Machinekamers Veerhaven IV en Veerhaven V
Naar motoren menu.

|
De
machinekamer van de Veerhaven IV Neushoorn tijdens de opbouw. Het
schip is uitgerust met drie Wärtsilä motoren van het type
8L20 CCRN2. Deze motoren leveren elk 1876pk bij 1000 omwentelingen per
minuut.
Foto: Jan Meppelink,
Zwijndrecht 15 februari 2013.
(groot
formaat)
|

|
Ook
deze motoren zijn van de nodige electronica voorzien. Er zal echter nog
wel wat aan bordessen bij gebouwd moeten worden, wil men daarbij en bij
de de noodzakelijke bedienigsorganen kunnen komen.
Foto: Jan Meppelink,
Zwijndrecht 15 februari 2013.
(groot
formaat)
|

|
Elders
in de machinekamer hebben twee generatorsets, vermoedelijk uitgerust
met Scania motoren een plekje gevonden.
Dit alles werd in de loop van 2013 in bedrijf genomen.
Foto: Jan Meppelink,
Zwijndrecht 15 februari 2013.
(groot
formaat)
|

|
Ook
in de machinekamer:
het stuurwerk van één van de flanking-roeren neem ik aan
en
Foto: Jan Meppelink,
Zwijndrecht 15 februari 2013.
(groot
formaat)
|

|
het
hoofdstuurwerk, zo te zien.
Foto: Jan Meppelink,
Zwijndrecht 15 februari 2013.
(groot
formaat)
|

|
De
ene komt, de andere gaat!
Veerhaven V Zeeleeuw.
De Veerhaven V is uitgerust met drie maal MAK 6 MU 452 AK. De motoren
leveren 1800 pk elk. Aan de motoren en machinekamer zou je het niet
zeggen, maar het geheel was ten tijde van de foto alweer een dertig
jaar oud.
Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht 16 november 2011.
(groot
formaat)
|

|
Persoonlijk
vind ik het nauwelijks te geloven dat dit alles bijna dertig jaar lang
continu in bedrijf geweest is en zelfs na dertig jaar is er nog geen
rust. In 2013 is de duwboot verkocht en op transport naar Paraguy gezet.
Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht 16 november 2011.
(groot
formaat)
|

|
Natuurlijk
krijgt alles het noodzakelijke onderhoud., daarbij gaat men tot diep in
het inwendige.
Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht 16 november 2011.
(groot
formaat)
|

|
Een
klein deel van de rest van de machinekamer met de luchtflessen,
compressoren, pompen, enz.
Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht 16 november 2011.
(groot
formaat)
|
Naar motoren menu.
top

|
|