Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Machinekamers met een roerpropellor installatie.

Naar motoren menu.


a82
De machinekamer van de zeegaande duwboot Riga met één van de twee roerpropellorinstallaties tijdens de opbouw van de machinekamer bij Dolderman in Dordrecht.

Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht, 17 januari 2013.
(groot formaat)



a81
Wie Dolderman zegt, zegt Caterpillar. Dit is een C-18 met een vermogen van  725pk. Met deze 1450pk in het totaal moet de duwboot in staat zijn pontons met de maat 69 x 15,6 meter, 2800 ton, over zee te vervoeren.

Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht, 17 januari 2013.
(groot formaat)



a80
Zicht op de ruimte waar de roerpropellor / Z-drive opgesteld is. Deze eenheid is geproduceerd door Veth in Papendrecht.

Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht, 17 januari 2013.
(groot formaat)



a79

De Veth Z-drive van dichtbij gezien. Van het onderwater gedeelte is helaas geen foto beschikbaar, maar hij is 360 graden draaibaar en zal er hoogst waarschijnlijk ongeveer zo uitzien.
veth z-drive Foto: Fa. Veth.

Foto links: Jan Meppelink,
Dordrecht, 17 januari 2013.
(groot formaat)


a77
db Riga eni: 02723495.

Een dagje later werd er proefgevaren. Erg veel verschil tussen deze 'zeewaardige' en andere duwboten zie ik niet.

Foto: Dieter Henken,
Zwijndrecht, 18 januari 2013.
(groot formaat)



a76
In het containerschip For- Ever staan twee Scania DI-16 van 525pk aan een roerpropeller gekoppeld. De inbouw werd verzorgd door de Firma Jooren te Dordrecht.

Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht, 14 februari 2012.
(Groot formaat)

Naar motoren menu.


top





Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein