|
Aanvullingen
en
correcties zijn welkom.
Machinekamers
met een roerpropellor installatie.
Naar motoren menu.

|
De
machinekamer van de zeegaande duwboot Riga met één van de
twee roerpropellorinstallaties tijdens de opbouw van de machinekamer
bij Dolderman in Dordrecht.
Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht, 17 januari 2013.
(groot
formaat)
|

|
Wie
Dolderman zegt, zegt Caterpillar. Dit is een C-18 met een vermogen
van 725pk. Met deze 1450pk in het totaal moet de duwboot in staat
zijn pontons met de maat 69 x 15,6 meter, 2800 ton, over zee te
vervoeren.
Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht, 17 januari 2013.
(groot
formaat)
|

|
Zicht
op de ruimte waar de roerpropellor / Z-drive opgesteld is. Deze eenheid
is geproduceerd door Veth in Papendrecht.
Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht, 17 januari 2013.
(groot
formaat)
|

|
De Veth Z-drive van dichtbij gezien. Van het onderwater gedeelte is
helaas geen foto beschikbaar, maar hij is 360 graden draaibaar en zal
er hoogst waarschijnlijk ongeveer zo uitzien.
Foto: Fa. Veth.
Foto links: Jan Meppelink,
Dordrecht, 17 januari 2013.
(groot
formaat)
|

|
db
Riga eni: 02723495.
Een dagje later werd er proefgevaren. Erg veel verschil tussen deze
'zeewaardige' en andere duwboten zie ik niet.
Foto: Dieter Henken,
Zwijndrecht, 18 januari 2013.
(groot
formaat)
|

|
In
het containerschip For- Ever staan twee Scania DI-16 van 525pk aan een
roerpropeller gekoppeld. De inbouw werd verzorgd door de Firma Jooren
te Dordrecht.
Foto: Jan Meppelink,
Dordrecht, 14 februari 2012.
(Groot
formaat)
|
Naar motoren menu.
top

|
|