Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Diesel-electrische voortstuwing

Naar motoren menu.



a99
Twee John Deere motoren van het type 6090 HFG84 gekoppeld aan Stamford generatoren. Vermogen 277 kW (310pk) elk. Tesamen met een derde eenheid verzorgen zij de energie voor twee Verhagen's Omega V-pod's met een vermogen van 330kW (448pk).

Foto: Jan Meppelink,
Papendrecht 15 mei 2013.
(groot formaat)


a98
In de machinekamer van de 80 meter lange tanker Metis is in ieder geval plaats genoeg om deze sets onder te brengen.

Foto: Jan Meppelink,
Papendrecht 15 mei 2013.
(groot formaat)


a97
De werkelijke aandrijving zit buiten het schip. Achterin bevindt zich alleen de smering, de besturing en de sleepcontacten.
De twee zwarte 'dozen' zullen de servo's van de besturing zijn.

Foto: Jan Meppelink,
Papendrecht 15 mei 2013.
(groot formaat)


a96
Het blauwe omhulsel herbergt de sleepcontacten die voor de energie overdracht tussen het 360 graden draaibare staartstuk en de voedingskabels moeten zorgen.
Op de achtergrond een eenheid die, naar ik aanneem, de smering moet verzorgen.

Foto: Jan Meppelink,
Papendrecht 15 mei 2013.
(groot formaat)


a95

Een soortgelijke aandrijving als hierboven in gebruik is, gefotografeert op de Europoort tentoonstelling in Rotterdam.
Het fabrikaat is wel het zelfde, de uitvoering misschien niet.

Bij een dergelijke pod-aandrijving is de electromotor in het staartstuk geplaatst. Veelal wordt de motor gevolgd door een vertraging waardoor toerentallen tot ver beneden de 600 omwentelingen per minuut haalbaar zijn. Lage toerentallen komen het rendement van de schroef ten goede.

Foto: S.J. de Waard (cc-by-sa),
Rotterdam, 11 November 2011.
(groot formaat)

Naar motoren menu.


top





Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein