Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Kromhout scheepsmotoren

Naar menu motoren.


7151
Een één cilinder Kromhout diesel.


Foto: Pieter Klein.
Hasselt (Ov) 28 juli 2007.
(groot formaat)


1752
Shell en Kromhout schijnen hand in hand te gaan.

Foto: Pieter Klein.
Hasselt (Ov), 28 juli 2007.
(groot formaat)


eelke
Een Kromhout 2K1. Deze 2K1 is geen gloeikopmotor! Mogelijk is de motor verdieseld.
Het is wel een twee-takt.

Foto: E. Klein
Heerenveen, 30 september 2006.
(Groter formaat)


2k1a
Een Kromhout 2K1, 13 Epk.

Foto: Pieter Klein.
Hasselt (Ov), 28 juli 2007.
(groot formaat)


2ke1
Dezelfde kromhout 2K1.

Foto: Pieter Klein.
Hasselt (Ov) 28 juli 2007.
(groot formaat)


2k1b
De 2K1 met op de voorgrond de keerkoppeling.

Foto: Pieter Klein.
Hasselt (Ov), 28 juli 2007.
(groot formaat)


2k1c
Het motorschildje van de 2K1.
De motor werd in 1939 in het pleziervaartuig Hanna van Dr. S. Koster uit Amsterdam geplaatst. (Geg. Han Mannaert)

Foto: Pieter Klein.
Hasselt (Ov), 28 juli 2007.
(groot formaat)


5150
Een kromhout gloeikop 2 cilinder; een 2M0 van 30 Epk is.

Foto: Pieter Klein.
Hasselt (Ov) 28 juli 2007.
(groot formaat)


2m0
Het motorschild van deze motor.
De motor werd in 1933 in de IJsselaak Zorg en Vlijt (99 B Nijm 1928) van Dhr Dolk uit Brielle geplaatst
(Geg. Han Mannaert, www.lvbhb.org/LSD)

Foto: Pieter Klein.
Hasselt (Ov), 28 juli 2007.
(groot formaat)


kromhout gloeikop
De beroemde Kromhout gloeikopmotor 22 PK.
Zo beroemd dat niemand de moeite neemt het typenummer of het max. toerental te onthouden, maar het is waarschijnlijk een M1.
(meer foto's)

Foto: Pieter Klein.
(Groter formaat)




eelke2
Een andere Kromhout; type onbekend.
(Foto smeerappaat)

Foto: E. Klein (E> Fotosite)
Heerenveen, 30 september 2006.
(groter formaat)


kromhout
Een, helaas roestige, twee cilinder Kromhout gloeikopmotor; type 2M3 80 pk uit 1928. De motor kwam in 1933 in een bij Peters te Zwolle gebouwde sleepboot met het brandmerk 547 B Zwolle 1933.

Foto: Jan Meppelink,
Mini scheepvaartmuseum Vianen
29 juli 2007.
(groot formaat)


soelkanaal deksel
De merknaam meegegoten met het spoelkanaaldeksel, daaronder had het motorschildje moeten zitten.


Foto: Jan Meppelink,
29 juli 2007.
(groot formaat)


kh
Er blijken nog zo veel Kromhoutjes te zijn, dat men zich kan permitteren er ééntje buiten in een perk te zetten. Zo te zien is hij van hetzelfde type als die hierboven.

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)


kh

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot formaat)

Naar menu motoren.

top





Statistieken

 















v4.0 © P.I.Klein