|
Aanvullingen
en
correcties zijn welkom.
Industrie motoren
Type VD
Naar menu motoren.

|
Een
Industrie 3VD6, 120 pk bij 340 tpm.
Foto: Pieter Klein,
Zwartsluis, 14 mei 2010.
(groot
formaat)
|

|
Een
Industrie 3VD6a, 150 pk bij 330 tpm.
No 3117 uit 1938.
Deze motor staat in de sleepboot 'Liberté'.
Het verschil tussen de VD 6 en de VD 6a is van de buitenkant moeilijk te
zien. Boring x slag gingen echter van 250x350, naar 280x400 mm. Het
toerental zakte van 340 naar 330 tpm, maar het vermogen steeg van 40
naar 50 pk per cilinder. Ook schijnt de 6a een betere koeli9ng van de
uitlaatklep te bezitten.
Foto: Pieter Klein,
Zwartsluis, 14 mei 2010.
(groot
formaat)
|

|
Industrie
3VD6a
Alhoewel ogenschijnlijk gelijk zijn er uiterlijk toch wel verschillen.
De motor is 24 cm hoger en 5,5 cm dieper. De breedte nam een centimeter
of 6, het vliegwiel een centimeter of 10 toe. Dat alles resulteerde voor
de 4-VD-6a in een gewicht van 14 ton tegen 11 ton voor de 4-VD-6.
Foto: Pieter Klein,
Zwartsluis, 14 mei 2010.
(groot
formaat)
|

|
Een andere Industrie 3 VD 6A. Het zal de liefhebber niet deren dat ik ook aan deze motor een aantal plaatjes wijd.
Hier een kijkje langs de stoterstangen van deze viertakt dieselmotor.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)
|

|
Elke
cilinder is voorzien van een stuurventiel voor de startlucht. De
stoterstang voor deze ligt tussen de stoterstangen van de kleppen.
De luchtleiding ziet men boven in beeld.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)
|

|
Zicht op de luchtfilters, het uitlaatspruitstuk met de daarbij behorende thermometers.
Boven in beeld het koelwaterspruitstuk.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)
|

|
Het
druksmeerapparaat is het vervolg op het oudere centraalsmeerapparaat.
Conservenblikje dienen al sinds mensenheugnis als lekbakje bij
afsluiters.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)
|

|
Een kijkje op de cilinderkoppen en de tuimelaars.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)
|

|
De
cilinderkoppen van de andere zijde bekeken. Duidelijk is te zien dat
zowel de temperatuur van het koelwater als als die van de
verbrandingslucht direct bij het verlaten van de cilinderkop gemeten
wordt. Beiden waren een belangrijke indicator voor het functioneren van
de motor.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)
|

|
De
toerentalmeter, vaak onjuist de toerenteller genoemd, is direct op de
motor bevestigd. Deze wordt waarschijnlijk direct door de nokkenas
aangedreven.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)
|

|
De
Industrie 4 VD 6A uit de sleepboot IJsselmeer [A>].
4 cilinders, 200 pk, 330 tpm, één draairichting.
E> Een
uitgebreid
fotoverslag van de revisie van deze motor.
Inzender: H. Pijman.
(groot formaat)
|

|
De
Industrie 4VD6a uit de sleepboot 'My Fair Lady'. Goed voor 200pk bij
330 tpm.
Foto: Pieter Klein,
Zwartsluis, 14 mei 2010.
(groot
formaat)
|
E> Industrie genoten.
Naar menu motoren.
top
|
|