Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Industrie motoren
Type VD


Naar menu motoren.


3vd6
Een Industrie 3VD6, 120 pk bij 340 tpm.

Foto: Pieter Klein,
Zwartsluis, 14 mei 2010.
(groot formaat)


3vd6
Een Industrie 3VD6a, 150 pk bij 330 tpm.
No 3117 uit 1938.
Deze motor staat in de sleepboot 'Liberté'.
Het verschil tussen de VD 6 en de VD 6a is van de buitenkant moeilijk te zien. Boring x slag gingen echter van 250x350, naar 280x400 mm. Het toerental zakte van 340 naar 330 tpm, maar het vermogen steeg van 40 naar 50 pk per cilinder. Ook schijnt de 6a een betere koeli9ng van de uitlaatklep te bezitten.

Foto: Pieter Klein,
Zwartsluis, 14 mei 2010.
(groot formaat)


3vd6
Industrie 3VD6a
Alhoewel ogenschijnlijk gelijk zijn er uiterlijk toch wel verschillen. De motor is 24 cm hoger en 5,5 cm dieper. De breedte nam een centimeter of 6, het vliegwiel een centimeter of 10 toe. Dat alles resulteerde voor de 4-VD-6a in een gewicht van 14 ton tegen 11 ton voor de 4-VD-6.


Foto: Pieter Klein,
Zwartsluis, 14 mei 2010.
(groot formaat)


a72
Een andere Industrie 3 VD 6A. Het zal de liefhebber niet deren dat ik ook aan deze motor een aantal plaatjes wijd.
Hier een kijkje langs de stoterstangen van deze viertakt dieselmotor.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)


a71
Elke cilinder is voorzien van een stuurventiel voor de startlucht. De stoterstang voor deze ligt tussen de stoterstangen van de kleppen.
De luchtleiding ziet men boven in beeld.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)


a70
Zicht op de luchtfilters, het uitlaatspruitstuk met de daarbij behorende thermometers.
Boven in beeld het koelwaterspruitstuk.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)


a69
Het druksmeerapparaat is het vervolg op het oudere centraalsmeerapparaat. Conservenblikje dienen al sinds mensenheugnis als lekbakje bij afsluiters.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)


a68
Een kijkje op de cilinderkoppen en de tuimelaars.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)


a67
De cilinderkoppen van de andere zijde bekeken. Duidelijk is te zien dat zowel de temperatuur van het koelwater als als die van de verbrandingslucht direct bij het verlaten van de cilinderkop gemeten wordt. Beiden waren een belangrijke indicator voor het functioneren van de motor.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)


a66
De toerentalmeter, vaak onjuist de toerenteller genoemd, is direct op de motor bevestigd. Deze wordt waarschijnlijk direct door de nokkenas aangedreven.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 4 september 2015.
(Groot formaat)


inds
De Industrie 4 VD 6A uit de sleepboot IJsselmeer [A>].
4 cilinders, 200 pk, 330 tpm, één draairichting.
E> Een uitgebreid fotoverslag van de revisie van deze motor.

Inzender: H. Pijman.
(groot formaat)


4vd6
De Industrie 4VD6a uit de sleepboot 'My Fair Lady'. Goed voor 200pk bij 330 tpm.


Foto: Pieter Klein,
Zwartsluis, 14 mei 2010.
(groot formaat)

E> Industrie genoten.
Naar menu motoren.

top





Statistieken
















v4.0 © P.I.Klein