|
Aanvullingen
en
correcties zijn welkom.
Plakboek
Industrie
motoren
type D6
Naar menu motoren.

|
5 D6
De
brandstofpompen van de Industrie 5D6 uit de sleepboot Norway. De motor
stamt uit 1966 en was tentijde van de foto dus 45 jaar oud.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 5 september 2011.
(groot
formaat)
|

|
Industrie
5D6.
Een 'ouderwets' centraalsmeerapparaat.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 5 september 2011.
(groot
formaat)
|

|
Industrie
5D6.
Luchtfilters, uitlaatthermometer en op de achtergrond de
koelwaterthermometers voor elke cilinder eentje.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 5 september 2011.
(groot
formaat)
|

|
De
5D6 in het motorbeunschip Avontuur uit Nieuwegein.
Foto: Jan Meppelink.
Vreeswijk 9 februari 2012.
(groot
formaat)
|

|
6 D6 O
De
kempenaar Quo Vadis kreeg bij zijn bouw in 1960 deze Industrie 6D6O. De
motor meet 3330 x 1040 x 2100 mm (lxbxh) en weegt 10350 kg.
In die jaren kwam de prijs zo tegen de fl 75.000,- .
Foto:
René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Nog
altijd draait deze motor zijn rondjes, maar toch komt er na deze 51
jaren een eind aan en zal de motor deze zomer (2011) door een Scania
Vabis met een vermogen 450pk vervangen gaan worden.
Foto:
René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Hopelijk
meldt zich een snel een nieuwe eigenaar die de motor net zo goed wilt
onderhouden als dat tot nu gebeurd schijnt te zijn.
Foto:
René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Het fraai gevormde type plaatje op de Industriemotoren.
Foto:
René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Ik
werd er op gewezen dat de motoren gemaakt werden door de motorenfabriek
DE Industrie.
Tegenwoordig mag er dan heel wat
uitgegeven worden aan reclame, mooie motor- en werfschilden lijken
verleden tijd.
Foto:
René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Een
andere 6D6 O deze is één jaartje jonger dan de voorgaande maart heeft er
ten tijde van de foto al 53 jaar opzitten en er wordt nog niet aan
vervangen gedacht!
Foto: René te Pas,
Nijkerk 19 maart2014.
(groot formaat)
|

|
De
groene cilinder is waarschijnlijk de tachometer/toerenteller. Deze is
gemonteerd op de tandwielkast van een smeeroliepomp die de kleptuimelaars van olie voorziet.
Rechts op de voorgrond het smeerapparaat dat de nokkenas smeert?
Foto: René te Pas,
Nijkerk 19 maart2014.
(groot formaat)
|

|
De brandstof pompen met de bekende hefboompjes waarmee je handmatig kunt testen of pomp en verstuiver nog in orde zijn.
Op de achtergrond de smeerolieleidingen voor de tuimelaars.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 19 maart2014.
(groot formaat)
|

|
De tuimelaars.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 19 maart2014.
(groot formaat)
|

|
Het uitlaatspruitstuk en de inlaatluchtfilters.
Het koelwater wordt per cilinder nog met klassieke thermometers gemeten; de uitlaattemperatuur meet men langs electronische weg.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 19 maart2014.
(groot formaat)
|
Naar menu motoren.
top

|
|