Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Plakboek Industrie motoren
type D6

Naar menu motoren.


a90
5 D6

De brandstofpompen van de Industrie 5D6 uit de sleepboot Norway. De motor stamt uit 1966 en was tentijde van de foto dus 45 jaar oud.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 5 september 2011.
(groot formaat)


a92
Industrie 5D6.
Een 'ouderwets' centraalsmeerapparaat.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 5 september 2011.
(groot formaat)


a91
Industrie 5D6.
Luchtfilters, uitlaatthermometer en op de achtergrond de koelwaterthermometers voor elke cilinder eentje.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 5 september 2011.
(groot formaat)


a78
De 5D6 in het motorbeunschip Avontuur uit Nieuwegein.

Foto: Jan Meppelink.
Vreeswijk 9 februari 2012.
(groot formaat)


a98
6 D6 O

De kempenaar Quo Vadis kreeg bij zijn bouw in 1960 deze Industrie 6D6O. De motor meet 3330  x 1040  x 2100 mm (lxbxh) en weegt 10350 kg. In die jaren kwam de prijs zo tegen de fl 75.000,- .

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot formaat)


a97
Nog altijd draait deze motor zijn rondjes, maar toch komt er na deze 51 jaren een eind aan en zal de motor deze zomer (2011) door een Scania Vabis  met een vermogen 450pk vervangen gaan worden.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot formaat)


a96
Hopelijk meldt zich een snel een nieuwe eigenaar die de motor net zo goed wilt onderhouden als dat tot nu gebeurd schijnt te zijn.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot formaat)


a95
Het fraai gevormde type plaatje op de Industriemotoren.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot formaat)


a94
Ik werd er op gewezen dat de motoren gemaakt werden door de motorenfabriek DE Industrie.

Tegenwoordig mag er dan heel wat uitgegeven worden aan reclame, mooie motor- en werfschilden lijken verleden tijd.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot formaat)


a77
Een andere 6D6 O deze is één jaartje jonger dan de voorgaande maart heeft er ten tijde van de foto al 53 jaar opzitten en er wordt nog niet aan vervangen gedacht!

Foto: René te Pas,
Nijkerk 19 maart2014.
(groot formaat)


a76
De groene cilinder is waarschijnlijk de tachometer/toerenteller. Deze is gemonteerd op de tandwielkast van een smeeroliepomp die de kleptuimelaars van olie voorziet. Rechts op de voorgrond het smeerapparaat dat de nokkenas smeert?

Foto: René te Pas,
Nijkerk 19 maart2014.
(groot formaat)


a74
De brandstof pompen met de bekende hefboompjes waarmee je handmatig kunt testen of pomp en verstuiver nog in orde zijn.
Op de achtergrond de smeerolieleidingen voor de tuimelaars.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 19 maart2014.
(groot formaat)


a73
De tuimelaars.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 19 maart2014.
(groot formaat)


a75
Het uitlaatspruitstuk en de inlaatluchtfilters.
Het koelwater wordt per cilinder nog met klassieke thermometers gemeten; de uitlaattemperatuur meet men langs electronische weg.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 19 maart2014.
(groot formaat)

Naar menu motoren.
top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein