|
Aanvullingen
en
correcties zijn welkom.
Naar menu motoren.

|
GM
(General Motors / Detroit Diesels) motoren zijn jarenlang en worden nog
steeds in de binnenvaart gebruikt.
Hier een 8 cylinder V voorzien van een radiatorkoeling.
Inzender: Frederic Logghe.
Foto: Rinus Verboom
(groter formaat)
|

|
Een
GM motor V-model 6 cilinder aan boord van de spits Silma.
De 6 cylinder 175 pk was zowel in-lijn als in V verkrijgbaar.
Het brullende geluid van deze motoren was voor veel schippers een teken
dat er een spits naderde, zo veelvuldig werden ze in deze schepen
toegepast.
Foto: F. Logghe.
(groter formaat)
|

|
De
beroemde 6-71E in lijn. Volgens sommigen 165, volgens anderen 170 en
volgens weer andere 175pk bij 1800 tpm. Het gaat hier om de uitvoering
met 4 uitlaatkleppen per cilinders. Er waren voor dit type een aantal
verschillende brandstofinjectoren beschikbaar, vandaar waarschijnlijk
de spreiding in vermogen.
De afgebeelde motor was afkomstig van de spits Sietskelina.
Foto: Gert Schouwstra, Sneek.
(groot
formaat)
|

|
Twee
zes cilinder V-motoren van het type 71. De motoren leveren circa 180pk
bij 1800 tpm. Ze stammen uit 1965.
Foto: René te Pas,
Nijkerk, 21 februari 2012.
(groot formaat)
|

|
Twee
8 cilinder V motoren van het type 71.
De motoren leveren 240 pk bij 1800 tpm. Deze motoren stammen uit 1981.
De linker zijdes hebben een origineel uitlaatspruitstuk met midden
aansluiting. De rechterzijdes niet.
(andere foto's)
Foto: René te Pas,
Nijkerk, 25 augustus 2011.
(groot formaat)
|

|
De GM 12V-71E had een vermogen van ca. 360 pk bij 1800 tpm. Het
vermogen was echter ook afhankelijk van de toerentalafstelling en de
toegepaste brandstofinjectoren.
De GM bezat namelijk geen aparte brandstofpomp. Pomp en verstuiver
waren tot één geheel samengebouwd. Er ontstond zo doende
geen vertraging van het inspuitmoment en ook konden veel hogere
inspuitdrukken behaald worden.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 14 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Het
verschil tussen de 71 en de 71E zat hem in het aantal uitlaatkleppen
per cilinder. De E had 4 uitlaatkleppen, de gewone slechts 2. Het
scheelde ca 14% aan vermogen.
Ten opzichte van de bovenstaande motor is er ipv de twee droge
luchtfilters een oliebadluchtfilter
toegepast.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 10 mei 2011.
(groot
formaat)
|

|
Twee
Detroit Diesels van het type 12V 71 welke goed zijn voor een continu
vermogen van 360 pk per motor.
De productie van de 71 serie werd in 1995 gestaakt. In de
Engelssprekende landen hadden ze ondermeer de bijnaam 'Green Leaker' en
'Driptroit Diesel', in Nederland sprak men van een 'Groot Mankement'.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juli 2011
(groot
formaat)
|

|
De
voortstuwing van het mvs. Janna bestaat uit twee Detroit Diesels welke
beiden afgesteld zijn op 240 pk. De ene is een 8 VAW 3659 no 7083-7000
en de andere een 8VA 1558 no 7084-7002. Zo op het oog lijken beide
motoren wel erg op elkaar.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
De
serie 8VA van Detroit Diesel bestaat uit 8 cilinder twee-takt motoren
in V opstelling. De spoelpomp bevindt zich tussen de twee rijen van
vier cilinders in.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Deze
motoren stammen uit 1973 en zullen dus heel wat draaiuren achter de rug
hebben. Op de achtergrond ziet men nog net een luchtgekoeld aggregaat
in het bekende Lister-groen.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Een
8VA uit 2011. Aan de voorzijde van de motor de hydrauliekpomp. Ten
tijde van de foto had de motor pas 90 draaiuren. Samen met een 15 jaar
ouder exemplaar verzorgt de motor de voortstuwing van het mvs Marlijn.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 juli 2011.
(groot
formaat)
|

|
De 15
jaar oudere stuurboordmotor. In tegenstelling tot de bakboordmotor
wordt hier gebruik gemaakt van oliebadluchtfilters.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 juli 2011.
(groot
formaat)
|

|
Een
Detroit diesel van het type 12V 92T.
Deze twee-takt motor met oplading levert circa 600pk bij 1800 tpm.
(andere foto's)
Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 december 2011.
(groot
formaat)
|

|
Een
andere 12V-92 . Dit exemplaar stamt uit 1992.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 4 juli 2011.
(groot
formaat)
|

|
Een
V-16 Detroit Diesel van het type 92T. De motor levert 840 pk bij 1800
tpm. De 92 serie werd in 1974 ontwikkeld en is gebaseerd op het eerdere
type 71 motor.
(andere foto's)
Foto: René te Pas.
Nijkerk 28 januari 2012.
(groot
formaat)
|

|
Vroeger
zouden heel veel schippers zich een machinekamer met zoveel ruimte
gewenst hebben. Tegenwoordig is een dergelijke ruimte niet ongewoon.
Het betreft hier een 16V-92TA van 730pk.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 april 2012.
(groot
formaat)
|

|
Dezelfde
motor van af de andere zijde bekeken.
De bijnaam 'Driptroit Diesel' blijkt ook voor de motoren uit 1992 nog
toepasselijk.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 april 2012.
(groot
formaat)
|

|
Deze
Detroit Diesel, type 16V92, 780 PK sterk, bouwjaar 1995, werd in 2008
geplaatst.
(Andere foto)
Foto ingezonden door René te Pas.
(groot
formaat)
|
Naar menu motoren.
top

|
|