Aanvullingen en correcties zijn welkom.

G.M. / Detroit Diesel.

Naar menu motoren.



GM
GM (General Motors / Detroit Diesels) motoren zijn jarenlang en worden nog steeds in de binnenvaart gebruikt.
Hier een 8 cylinder V voorzien van een radiatorkoeling.

Inzender: Frederic Logghe.
Foto: Rinus Verboom
(groter formaat)




2
Een GM motor V-model 6 cilinder aan boord van de spits Silma.
De 6 cylinder 175 pk was zowel in-lijn als in V verkrijgbaar.
Het brullende geluid van deze motoren was voor veel schippers een teken dat er een spits naderde, zo veelvuldig werden ze in deze schepen toegepast.


Foto: F. Logghe.
(groter formaat)


a75
De beroemde 6-71E in lijn. Volgens sommigen 165, volgens anderen 170 en volgens weer andere 175pk bij 1800 tpm. Het gaat hier om de uitvoering met 4 uitlaatkleppen per cilinders. Er waren voor dit type een aantal verschillende brandstofinjectoren beschikbaar, vandaar waarschijnlijk de spreiding in vermogen.
De afgebeelde motor was afkomstig van de spits Sietskelina.

Foto: Gert Schouwstra, Sneek.
(groot formaat)


a76
Twee zes cilinder V-motoren van het type 71. De motoren leveren circa 180pk bij 1800 tpm. Ze stammen uit 1965.

Foto: René te Pas,
Nijkerk, 21 februari 2012.
(groot formaat)


a92
Twee 8 cilinder V motoren van het type 71.
De motoren leveren 240 pk bij 1800 tpm. Deze motoren stammen uit 1981. De linker zijdes hebben een origineel uitlaatspruitstuk met midden aansluiting. De rechterzijdes niet.
(andere foto's)

Foto: René te Pas,
Nijkerk, 25 augustus 2011.
(groot formaat)


a99

De GM 12V-71E had een vermogen van ca. 360 pk bij 1800 tpm. Het vermogen was echter ook afhankelijk van de toerentalafstelling en de toegepaste brandstofinjectoren.
De GM bezat namelijk geen aparte brandstofpomp. Pomp en verstuiver waren tot één geheel samengebouwd. Er ontstond zo doende geen vertraging van het inspuitmoment en ook konden veel hogere inspuitdrukken behaald worden.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 14 juni 2011.
(groot formaat)


a98
Het verschil tussen de 71 en de 71E zat hem in het aantal uitlaatkleppen per cilinder. De E had 4 uitlaatkleppen, de gewone slechts 2. Het scheelde ca 14% aan vermogen.
Ten opzichte van de bovenstaande motor is er ipv de twee droge luchtfilters een oliebadluchtfilter toegepast.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 10 mei 2011.
(groot formaat)


a71
Twee Detroit Diesels van het type 12V 71 welke goed zijn voor een continu vermogen van 360 pk per motor.
De productie van de 71 serie werd in 1995 gestaakt. In de Engelssprekende landen hadden ze ondermeer de bijnaam 'Green Leaker' en 'Driptroit Diesel', in Nederland sprak men van een 'Groot Mankement'.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juli 2011
(groot formaat)


a94
De voortstuwing van het mvs. Janna bestaat uit twee Detroit Diesels welke beiden afgesteld zijn op 240 pk. De ene is een 8 VAW 3659 no 7083-7000 en de andere een 8VA 1558 no 7084-7002. Zo op het oog lijken beide motoren wel erg op elkaar.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot formaat)


a95
De serie 8VA van Detroit Diesel bestaat uit 8 cilinder twee-takt motoren in V opstelling. De spoelpomp bevindt zich tussen de twee rijen van vier cilinders in.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot formaat)


a93
Deze motoren stammen uit 1973 en zullen dus heel wat draaiuren achter de rug hebben. Op de achtergrond ziet men nog net een luchtgekoeld aggregaat in het bekende Lister-groen.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 juni 2011.
(groot formaat)


a73
Een 8VA uit 2011. Aan de voorzijde van de motor de hydrauliekpomp. Ten tijde van de foto had de motor pas 90 draaiuren. Samen met een 15 jaar ouder exemplaar verzorgt de motor de voortstuwing van het mvs Marlijn.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 juli 2011.
(groot formaat)


a72
De 15 jaar oudere stuurboordmotor. In tegenstelling tot de bakboordmotor wordt hier gebruik gemaakt van oliebadluchtfilters.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 juli 2011.
(groot formaat)


a80
Een Detroit diesel van het type 12V 92T.
Deze twee-takt motor met oplading levert circa 600pk bij 1800 tpm.
(andere foto's)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 december 2011.
(groot formaat)


a74
Een andere  12V-92 . Dit exemplaar stamt uit 1992.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 4 juli 2011.
(groot formaat)


a89
Een V-16 Detroit Diesel van het type 92T. De motor levert 840 pk bij 1800 tpm. De 92 serie werd in 1974 ontwikkeld en is gebaseerd op het eerdere type 71 motor.
(andere foto's)


Foto: René te Pas.
Nijkerk 28 januari 2012.
(groot formaat)


a70
Vroeger zouden heel veel schippers zich een machinekamer met zoveel ruimte gewenst hebben. Tegenwoordig is een dergelijke ruimte niet ongewoon.
Het betreft hier een 16V-92TA van 730pk.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 april 2012.
(groot formaat)


a69
Dezelfde motor van af de andere zijde bekeken.
De bijnaam 'Driptroit Diesel' blijkt ook voor de motoren uit 1992 nog toepasselijk.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 20 april 2012.
(groot formaat)


a97
Deze Detroit Diesel, type 16V92, 780 PK sterk, bouwjaar 1995, werd in 2008 geplaatst.
(Andere foto)

Foto ingezonden door René te Pas.
(groot formaat)


Naar menu motoren.
top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein