Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Caterpillar scheepsmotoren
Naar menu motoren.
Zie ook E> Cat.com.


Catterpillar
Caterpillar (met één T geschreven en uitgesproken als ketterpillar en niet als keterpillar) motoren zijn pas na WOII in de binnenvaart redelijk populair geworden.

Helaas ontbreekt verdere informatie over de hier afgebeelde motor.

(groter formaat)

Foto: Rinus Verboom.
Inzender: Frederic Logghe.


a54
Een Caterpillar D342-C uit 1962. Deze motor, zonder oplading, levert 170pk bij 1225 toeren per minuut. De motor weegt ruim 2600 kg, de keerkoppeling Twin Disc MG512 of MG514 is goed voor nog eens ruim 500 kg.
(Andere foto)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 11 juli 2011.
(groot formaat)


a94
Een Caterpillar D343 6 cilinder in lijn dieselmotor met oplading welke goed is voor ca. 400 pk. De motor stamt uit 1992.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 27 mei 2011.
(groot formaat)


a84
Dit iet wat andere model zou een D 343-TTA moeten zijn. Het bouwjaar ligt begin jaren 90 en het vermogen van deze zes cilinder komt op 365 pk.
(andere foto.)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 11-11-'11.
(groot formaat)


a52
Een Caterpillar van het type D398 met dubbele turbo en nakoeling. De motor levert circa 785 pk bij 1200 toeren per minuut. Bouwjaar 1972.
(andere foto)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 8 juli 2011.
(groot formaat)


a93
Twee Caterpillars van het  typeT3406 en met een vermogen van 400 pk elk zorgen voor de voortstuwing van het mvs Gradatim. Deze motoren zijn in het jaar 2000 geplaatst
(andere foto)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 31 mei 2011.
(groot formaat)


a91
Eveneens een 3406 met een vermogen van ruim 400pk, maar dan met het bouwjaar 2004. Opvallend is de bundel electriciteits- en  electronica-kabels welke op de motor verschenen is.
(andere foto's)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 2 april 2012.
(groot formaat)


a98
Een Caterpillar van het type 3408, vermoedelijk een  3408C-TA. Volgens de schipper goed voor 450 pk. Opvallend is dat de Caterpillars uit die jaren nog vaak instrumenten en alarm-eenheden op de motor hebben. (stuurboord aanzicht)
(andere foto's)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 13 mei 2011.
(groot formaat)


a73
Eveneens een Cat 3408. Deze motor stamt uit 2004.
(andere foto's)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 16 september 2011.
(groot formaat)


a96
Een 12 cilinder V- motor  van het type 3412DI-T. De motor is gebouwd in 1986 en levert 548pk.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 25 mei 2011.
(groot formaat)


a82
Eveneens een 12 cilinder van het type 3412 nu echter met de volgletter E. Deze is goed voor 640pk bij 1800 toeren. Opvallend in beeld de noodstop voorziening en het startslot.
(meer foto's)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot formaat)


a45
Een 12 cilinder V van rond de 600pk in het motorbeunschip Margaret Ann. Ik zou zeggen dat dit ook een 3412 moet zijn.

Foto: Jan Meppelink,
Sluiskil 22 april 2011.
(groot formaat)


a76
Een Caterpillar 3508 DI-TTA met een vermogen  van  811pk. De motor werd in 1986 gebouwd. Rechtsachter het enorme luchtfilter, waarvan deze motor er twee heeft. Op mvs Toros heeft men de zaken fleurig in de verf staan.
(andere foto's)

Foto: René te Pas.
Nijkerk 27 november 2011.
(groot formaat)


a43
Een Caterpillar 3512 DI-TA.  De motor heeft een opgegeven vermogen van 1380pk en vormt door voortstuwing van een tankschip van ruim 2300 ton.

Foto: Jan Meppelink
Hansweert 13 december 2011.
(groot formaat)


a58
Caterpillar C18 als ik het wel heb. De motor levert 475pk bij circa 1800 toeren. Twee van deze motoren verzorgen de voortstuwing van het mvs Protection.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 27 april 2012.
(groot formaat)


a41
Caterpillar C18 Acert voor de aandrijving van roerpropellers. Foto genomen tijdens de inbouw bij Dolderman, Dordrecht.

Foto: Jan Meppelink.
Dordrecht 17 januari 2013..
(groot formaat)


a40
Nogmaals een C18 dit maal afgesteld op 386pk. De motor staat op rubbers; de keerkoppeling staat koud op het staal.

Foto: Jan Meppelink.
Doetinchem 15 februari 2013.
(groot formaat)


a95
Caterpillar C32-Acert 860pk sterk is een moderne 12 cilinder V-motor.
De metertjes zijn inmiddels vervangen door een LCD-display. Het  (in)bouwjaar van deze motor is 2011.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 mei 2011.
(groot formaat)


qqa46
Bij het mvs Osar (02104608) bestaat er geen twijfel over wat er in de machinekamer geïnstalleerd is en wie dat werk voor zijn rekening nam.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 mei 2013.
(groot formaat)


qqa48
Bakboordzijde van de motor naar voor gezien met rechts de netjes ingepakte uitlaatsectie van deze C32.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 mei 2013.
(groot formaat)


a47
De bakboordzijde naar achter gezien met middenboven het luchtfilter.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 23 mei 2013.
(groot formaat)


a44
Een C32 met een geheel andere belichting. Helaas is niet met zekerheid bekend in welk schip dit fraais stond.

Foto: Jan Meppelink,
Kluizendok Gent, 22 november 2011.
(groot formaat)

Naar menu motoren.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein