|
Aanvullingen
en
correcties zijn welkom.
Plakboek Caterpillar
3412 scheepsmotoren
Naar menu motoren.

|
De
Caterpillar 3412E kent een TA en een TTA versie. TTA staat voor 'twin
turbo aftercooled'.
Het hier getoonde type is een TA.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot
formaat)
|

|
De
achterste twee kleppendeksels zijn voorzien van een carterontluchting.
De gassen worden via een 'olieafscheider' naar buiten gevoerd. De
meegevoerde olie kan via een dun leidinkje weglekken. Persoonlijk vind
ik het een vreemde oplossing; hij wordt echter veelvuldig toegepast.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot
formaat)
|

|
Aan
de voorzijde van de motor is een hydraulische pomp gekoppeld.
Linksboven het expansievat van de interkoeling. Rechtsonder een
roodgekleurde oliekoeler.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot
formaat)
|

|
De
techniek van de hedendaagse motoren is tamelijk complex. Diverse
systemen moeten er voorzorgen dat de verbranding bij alle toerentallen
optimaal is, zonder dat daarbij de emissiewaarden overschreden worden.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot
formaat)
|

|
Het
inlaatluchtfilter met daarachter de turbo en het uitlaatsysteem en
onder in beeld de Reintjes keerkoppeling.
De metaalkleurige filters lijken in een bypass-systeem opgenomen te
zijn. Mogelijk is het een systeem wat de smeerolie moet reconditioneren.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot
formaat)
|

|
Een Caterpillar 3412E-TA uit 2003. De motor levert 644pk en is voorzien
van een Reintjes keerkoppeling. De hydraulische pomp bevindt zich dit
maal bij de voorzijde van de motor en wordt door middel van V-snaren
aangedreven.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 8 juli 2011.
(groot
formaat)
|

|
Bovenstaande
motor uit tegenoverliggend standpunt bezien. Zo te zien heeft de
schipper twee dynamo's geïnstalleerd. De motor lijkt met kunststof
motorvullingen uitgelijnd te staan.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 8 juli 2011.
(groot
formaat)
|

|
Een
3412 uit 1983; afgesteld op 456pk.
Kleine lekkages of ongelukjes kunnen een vreselijke knoeiboel
veroorzaken. De boel weer op orde krijgen kost vaak enorm veel tijd.
Hier lijkt de ontluchting op het kleppendeksel de grootste boosdoener.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Naast
de keerkoppeling is een fors brandstoffilter te zien. Aan deze filters
wordt sinds het gebruik van zwavelvrije olie in combinatie met
bio-brandstof steeds zwaardere eisen gesteld. In deze dieselolie kunnen
zich namelijk gemakkelijk bacteriën, die het brandstofsysteem
vervuilen, ontwikkelen.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Een
3412E-TTA van 860pk, gebouwd in 2004.
Opvallend aan het instrumentenpaneeltje is de aanwezigheid van een
'brandstofmeter'. Deze geeft niet het brandstofniveau in de tank, maar
de voordruk op de brandstofpomp aan.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 30 juni 2011.
(groot
formaat)
|

|
Links
de regulatuur van de brandstofpompen. Op de voorgrond de extra bochten
in de brandstofleidingen die er voor moeten zorgen dat alle leidingen
dezelfde lengte zullen hebben.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 30 juni 2011.
(groot
formaat)
|
Naar menu motoren.
top

|
|