Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Plakboek Caterpillar 3412 scheepsmotoren
Naar menu motoren.


a81
De Caterpillar 3412E kent een TA en een TTA versie. TTA staat voor 'twin turbo aftercooled'.
Het hier getoonde type is een TA.


Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot formaat)


a80
De achterste twee kleppendeksels zijn voorzien van een carterontluchting. De gassen worden via een 'olieafscheider' naar buiten gevoerd. De meegevoerde olie kan via een dun leidinkje weglekken. Persoonlijk vind ik het een vreemde oplossing; hij wordt echter veelvuldig toegepast.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot formaat)


a79
Aan de voorzijde van de motor is een hydraulische pomp gekoppeld. Linksboven het expansievat van de interkoeling. Rechtsonder een roodgekleurde oliekoeler.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot formaat)


a78
De techniek van de hedendaagse motoren is tamelijk complex. Diverse systemen moeten er voorzorgen dat de verbranding bij alle toerentallen optimaal is, zonder dat daarbij de emissiewaarden overschreden worden.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot formaat)


a77
Het inlaatluchtfilter met daarachter de turbo en het uitlaatsysteem en onder in beeld de Reintjes keerkoppeling.
De metaalkleurige filters lijken in een bypass-systeem opgenomen te zijn. Mogelijk is het een systeem wat de smeerolie moet reconditioneren.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 26 augustus 2012.
(groot formaat)


a64

Een Caterpillar 3412E-TA uit 2003. De motor levert 644pk en is voorzien van een Reintjes keerkoppeling. De hydraulische pomp bevindt zich dit maal bij de voorzijde van de motor en wordt door middel van V-snaren aangedreven.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 8 juli 2011.
(groot formaat)


a63
Bovenstaande motor uit tegenoverliggend standpunt bezien. Zo te zien heeft de schipper twee dynamo's geïnstalleerd. De motor lijkt met kunststof motorvullingen uitgelijnd te staan.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 8 juli 2011.
(groot formaat)


a62
Een 3412 uit 1983; afgesteld op 456pk.

Kleine lekkages of ongelukjes kunnen een vreselijke knoeiboel veroorzaken. De boel weer op orde krijgen kost vaak enorm veel tijd. Hier lijkt de ontluchting op het kleppendeksel de grootste boosdoener.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 juni 2011.
(groot formaat)


a61
Naast de keerkoppeling is een fors brandstoffilter te zien. Aan deze filters wordt sinds het gebruik van zwavelvrije olie in combinatie met bio-brandstof steeds zwaardere eisen gesteld. In deze dieselolie kunnen zich namelijk gemakkelijk bacteriën, die het brandstofsysteem vervuilen, ontwikkelen.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 juni 2011.
(groot formaat)


a60
Een 3412E-TTA van 860pk, gebouwd in 2004.

Opvallend aan het instrumentenpaneeltje is de aanwezigheid van een 'brandstofmeter'. Deze geeft niet het brandstofniveau in de tank, maar de voordruk op de brandstofpomp aan.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 30 juni 2011.
(groot formaat)


a59
Links de regulatuur van de brandstofpompen. Op de voorgrond de extra bochten in de brandstofleidingen die er voor moeten zorgen dat alle leidingen dezelfde lengte zullen hebben.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 30 juni 2011.
(groot formaat)

Naar menu motoren.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein