Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Plakboek Caterpillar 3408 scheepsmotoren
Naar menu motoren.


a97
Caterpillar 3408C-TA. Aanzicht bakboordvoor.
De twee grijze kastjes zijn er ten behoeve van de alamering. De voorste voor de koelwatertemperatuur, de achterste voor de oliedruk.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 13 mei 2011.
(groot formaat)


a99
Het achteraanzicht van bovenstaande motor met aangeflensde keerkoppeling. Aan de keerkoppeling is een pomp (rood) voor de hydraulische systemen bevestigd.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 13 mei 2011.
(groot formaat)


a72
De bakboordzijde van een Cat 3408-TA. Onderaan de motor ziet men vooraan de dynamo, achteraan de startmotor. De merkwaardige kronkels in de brandstofleidingen moeten er voor zorgen dat alle leidingen ongeveer even lang zijn. De vertraging tussen pomp en verstuiver is dan voor alle cilinders ongeveer gelijk.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 16 september 2011.
(groot formaat)


a71
Hier een blik op de andere zijde. Aan beide zijden staat een viervoudige pomp. Daar tussen in staat centrifugaal regeling met verstelinrichting.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 16 september 2011.
(groot formaat)


a70
Een Cat 3408 DI uit 1990

Foto: René te Pas.
Nijkerk 30 juni 2011.
(groot formaat)


a69

Deze 3408 motor is opgesteld met behulp van een twee-componenten vulmiddel. Dat bespaarde het vermoeiende pasmaken van motorvulstukken. Begin jaren zeventig had men onder anderen het product 'Chockfast Orange'.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 30 juni 2011.
(groot formaat)


a68

Een 3408C van 487 pk uit het begin van deze eeuw. Aan de voorzijde is een hydraulische pomp aangebouwd.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 4 juni 2012.
(groot formaat)


a67
De schepen zijn steeds groter geworden. De motoren qua omvang steeds kleiner, maar toch laten sommige machinekamers, vooral als er twee motoren in de ruimte staan, weinig ruimte voor goede foto's over.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 4 juni 2012.
(groot formaat)


a66
Een 3408 TA afgesteld op 371pk. De meeste moderne motoren hebben een vrij ruim werkgebied en kunnen op verschillende vermogens afgesteld worden. Een lagere afstelling houdt vaak verband met het formaat een reeds bestaande schroef en alles wat daar bij hoort.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 30 juni 2011.
(groot formaat)


a65
De productie van een beperkt aantal modellen met een groot vermogensbereik heeft een gunstig effect op de ontwikkelkosten en de onderdelen voorziening.
Bakboord aanzicht van voorgaande motor.


Foto: René te Pas.
Nijkerk 30 juni 2011.
(groot formaat)

Naar menu motoren.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein