Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Brons scheepsmotoren
plakboek

Naar menu motoren.


br
Helaas niet helemaal scherp. Ik beloof U, bij leven en welzijn, het nog eens over te gaan doen en tot zolang moet deze maar volstaan.


Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(Groot formaat)


a96
Brons 5GB 300pk
Bij de meeste van dit soort motoren is het deksel waar achter klepstoters en brandstofinspuiting verborgen zijn, verwijderd. Schippers houden schijnbaar graag een oogje in het zeil.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 18 augustus 2011
(groot formaat)


a97
Tussen de twee smeerapparaten de compressor voor de startlucht.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 18 augustus 2011
(groot formaat)


a98

De stuurboordzijde van de motor laat weinig zien.

In de jaren dat deze motoren gebouwd werden, ging het al slecht met de Nederlandse scheepsmotoren Industrie.  Oerdegelijke kwaliteit werd er echter wel geleverd.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 18 augustus 2011
(groot formaat)


a99
De schipper haalt nog dagelijks de poetslap langs de machine, maar sommige plekjes blijven altijd slecht bereikbaar.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 18 augustus 2011
(groot formaat)


a92
Brons 6GB 390pk
De aansturing van de brandstofpompen is zo geconstrueerd dat als één pomphevel vast zou zitten de andere pompen nog wel te bediend blijven.

Foto: René te Pas,
Nijkerk  19 november 2013.
(groot formaat)


a91
Het meterpaneel met het motorplaatje. Deze motor werd in 1962 gebouwd.

Foto: René te Pas,
Nijkerk  19 november 2013.
(groot formaat)


a90
De ietwat saaie andere kant van de motor.
Zeer opvallend is de wasbak tegen het machinekamerschot!  Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien.

Foto: René te Pas,
Nijkerk  19 november 2013.
(groot formaat)


a88
Tussen de motorflens en de flens van de keerkoppeling is een 'starre plaatkoppeling' gemonteerd. Hiermede wordt het effect van uitlijningsfouten geminimaliseerd.

Foto: René te Pas,
Nijkerk  19 november 2013.
(groot formaat)


a89
Het door Brons toegepaste centraalsmeerapparaat.

Foto: René te Pas,
Nijkerk  19 november 2013.
(groot formaat)

Naar menu motoren.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein