Aanvullingen en correcties zijn welkom. Brons
scheepsmotoren
|
![]() |
Helaas
niet helemaal scherp. Ik beloof U, bij leven en welzijn, het nog eens
over te gaan doen en tot zolang moet deze maar volstaan. Foto: Pieter Klein, 24 september 2010, Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (Groot formaat) |
![]() |
Brons
5GB 300pk Bij de meeste van dit soort motoren is het deksel waar achter klepstoters en brandstofinspuiting verborgen zijn, verwijderd. Schippers houden schijnbaar graag een oogje in het zeil. Foto: René te Pas, Nijkerk 18 augustus 2011 (groot formaat) |
![]() |
Tussen
de twee smeerapparaten de compressor voor de startlucht. Foto: René te Pas, Nijkerk 18 augustus 2011 (groot formaat) |
![]() |
De stuurboordzijde van de motor laat weinig zien. In de jaren dat deze motoren gebouwd werden, ging het al slecht met de Nederlandse scheepsmotoren Industrie. Oerdegelijke kwaliteit werd er echter wel geleverd. Foto: René te Pas, Nijkerk 18 augustus 2011 (groot formaat) |
![]() |
De
schipper haalt nog dagelijks de poetslap langs de machine, maar sommige
plekjes blijven altijd slecht bereikbaar. Foto: René te Pas, Nijkerk 18 augustus 2011 (groot formaat) |
![]() |
Brons
6GB 390pk De aansturing van de brandstofpompen is zo geconstrueerd dat als één pomphevel vast zou zitten de andere pompen nog wel te bediend blijven. Foto: René te Pas, Nijkerk 19 november 2013. (groot formaat) |
![]() |
Het
meterpaneel met het motorplaatje. Deze motor werd in 1962 gebouwd. Foto: René te Pas, Nijkerk 19 november 2013. (groot formaat) |
![]() |
De
ietwat saaie andere kant van de motor. Zeer opvallend is de wasbak tegen het machinekamerschot! Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien. Foto: René te Pas, Nijkerk 19 november 2013. (groot formaat) |
![]() |
Tussen
de motorflens en de flens van de keerkoppeling is een 'starre
plaatkoppeling' gemonteerd. Hiermede wordt het effect van
uitlijningsfouten geminimaliseerd. Foto: René te Pas, Nijkerk 19 november 2013. (groot formaat) |
![]() |
Het
door Brons toegepaste centraalsmeerapparaat. Foto: René te Pas, Nijkerk 19 november 2013. (groot formaat) |
JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic | Statistieken |
|
|
|