|
Aanvullingen
en
correcties zijn welkom.
bolnes motoren
Naar menu motoren.

|
Geschiedenis
en overzicht van types op Sleepboot
Lambert.nl.
Zie ook de geschiedenis van Smit-Bolnes.
Hier links:
Een
advertentie uit het boek 'Oliemotoren' van G. Noorlander (5de druk)
uitgegeven door uitgeverij Born te Assen.
(groot
formaat)
|

|
Rond
1950 nam Bolnes de productie van gelaste plaatstalen motoren ter hand
en stopte die van motoren met een gegoten motorblok.
Alle deze gelaste motoren hadden een slag van 350mm en een boring van
190mm. Ze leverden (zonder oplading) 50 epk bij 430tpm.
Bron: Oliemotoren, 5de druk, uitg. Born.
(groot
formaat)
|

|
De
oude Bolnes motoren werden gekenmerkt door een open carter heetgeen ze
een stoommachine-achtig aanzien gaf.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot
formaat)
|

|
Helaas
ontbreken mij de gegevens van deze motor. Een aanvulling is dus welkom.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot
formaat)
|

|
Een 4
cilinder 200 pk 320 tpm Bolnes wordt in het motorvrachtschip 'Randwijk' van
de NRM gehesen.
Inzender: Do Strijp.
(groot
formaat)
|

|
Prominent
aanwezig in het
Motorenmuseum te Nieuwe Niedorp is een prototype van een 1 cilinder
Bones HS400 met een effectief vermogen van 160pk bij 220 tpm.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot
formaat)
|

|
Vliegwielzijde
van deze motor.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot
formaat)
|

|
Het
bovenste deel van deze zes meter hoge twee-taktmotor.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groot
formaat)
|

|
Een 5
cilinder Bolnes van het type 5KNL.
De motor levert 450pk en staat in de voormalige havendienst 22 van
Rotterdam.
Helaas past de motor niet in zijn geheel op de foto en zijn er ook geen
andere foto's beschikbaar.
Foto: Jan Meppelink,
Olthof, Capelle a/d IJssel, 10 april 2013.
(groot
formaat)
|

|
Motorplaquette voor de Bones 3 DNL.
Deze drie cilindermotor levert 150 pk per cilinder bij 600 tpm. Hij stamt uit 1979.
De opgegeven maximale temperaturen zijn:
voor de uitlaat 335 graden,
voor het koelwater 63 graden en
voor de smeerolie 46 graden.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 23 september 2014.
(groot formaat)
|

|
Er was helaas heel weinig ruimte, maar gelukkig is het maar een drie cilinder.
Achteraan ziet U de luchtinlaat van de 'turbo'.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 23 september 2014.
(groot formaat)
|

|
Het centraalsmeerapparaat.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 23 september 2014.
(groot formaat)
|

|
Het zicht op de cilinderkoppen met prominent in beeld de klepstoters en twee van de drie brandstofpompen.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 23 september 2014.
(groot formaat)
|

|
De motor van achteraf gezien.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 23 september 2014.
(groot formaat)
|

|
De motor is voorzien van een Kuypers hydraulische keerkoppeling.
Foto: René te Pas,
Nijkerk 23 september 2014.
(groot formaat) |
Naar menu motoren.
top

|
|