Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Koppelingen duwvaart


deel 2


Menu duwvaart.
Naar deel 1.


koppelsysteem
Hydraulische koppelingen
Het koppelverband met het mvs Gresvenico gebruikt hydraulische cilinders voor het koppelen. Het gaat hier om een zogenaamde knikkoppeling, waarbij bak en duwschip, door het uitschuiven van ÉÉn der cilinders, een hoek met elkaar kunnen gaan maken.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 6 augustus 2008.
(groot formaat)


gresvenico
Het duwschip is voorzien van de cilinders. Kleine cilinders verzorgen de hoogte instelling bij het koppelen. De pen op de bak is uitneembaar. Deze los-vaste constructie heeft zijn voordelen op bochtig water. Sommige waterwegbeheerders zien echter meer risico's dan voordelen.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 6 augustus 2008.
(groot formaat)


koppelsysteem
Het schip (links) en de bak (rechts) beschikken nog wel over koppellieren en die typische bolderachtige draadgeleidingen, waarvan ik niet weet of ze ook een speciale naam hebben.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 6 augustus 2008.
(groot formaat)


ms janny
De hydraulische koppeling tussen de vrachtduwbak Janny-M (schepenDB) en het duwschip Janny.
De koppellieren zijn netjes ingepakt.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 4 augustus 2008.
(groot formaat)


koppeling ms janny
Het duwschip beschikt niet over een verschansing; het voordek is klein en flink volgepropt; er zijn maar weinig voorbolders en de voorroef heeft de deur in de voorzijde; dat alles maakt het duwschip minder geschikt om  zelfstandig te kunnen werken.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 4 augustus 2008.
(groot formaat)


koppelsysteem ma janny

Duidelijk is te zien dat het systeem de beide schepen aan elkaar haakt. Niet zichtbaar is een kleine cilinder waarmee de geopende 'grendel' geheven kan worden.

Foto: Leo Schuitemaker,
Volkeraksluizen, 4 augustus 2008.
(groot formaat)

Menu duwvaart.
Naar deel 1.

top





Statistieken

 















v4.0 © P.I.Klein