Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Menu werven.
Historie scheepswerven Bernhard.


SCHEPEN van Scheepswerf DE Overtoom te Oostzaan


a62

a47purifina
In 1928 liep de 52,4 ton grote tankdekschuit Purfina 21,18 bij 4,75 meter van stapel.
Op de achtergrond is de bouw van nieuwe loodsen nog niet afgerond. Een dekschuit, een motordekschuit en een vuilnisschuit staan op stapel.

Foto: J. v. Dijk.
Archief N.A. Bernhard jr.
(Groot formaat)


a72
Passagiersschip in aanbouw. Helaas zijn er geen gegevens bekend.
Foto: Archief M. Bernhard.(Groot formaat)


a73
De Voorwaarts voor Texels Eigen Stoomboot Onderneming. Het scheepje kon 320 passagiers herbergen en was bedoeld voor de veerdienst Den-Helder - Texel.
Foto: Archief M. Bernhard.(Groot formaat)


a70
De Voorwaarts maakte op 16 november 1940 zijn technische proefvaart op het IJ van Amsterdam.
Behalve voor de veerdienst wilde men het scheepje ook voor rondvaarten op het IJsselmeer gaan gebruiken. Over de geschiedenis van dit scheepje is me verder niets bekend.
Foto: Archief M. Bernhard.(Groot formaat)


a69
Vermoedelijk de overdracht van het nieuwe vaartuig.

Foto: Archief M. Bernhard.
(Groot formaat)


a71
Een enorme hoeveelheid dekschuiten is in Oostzaan van de werf gelopen. Helaas ontbreken ons de juiste aantallen.

Opvallend aan deze dekschuit is het ontbreken van vertrouwde luikjes op voor- en achterschip waarlangs men in het inwendige kan komen.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a68
In 1937 werd gebouwd de motorsleepboot  Metheringham bestemd voor Adriaan Volker  Bagger Maatschappij Nederland N.V. te Rotterdam
Het scheepje mat 14,12 x 3,66 meter.
Motorvermogen helaas onbekend.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a67
Van de Slb. Bernhard is ons niets meer bekend dan dat deze in 1948 gebouwd is.
Andere sleepboten gebouwd bij de Overtoom  waren ondermeer:
1924 A.S. VII
1926 De Overtoom
1933 Ketjen
1940 Antonette
1940 Odin
1945 Narrow Escape

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a66
Ook bouwde men vaartuigen voor het baggerwezen. Hier een onderstuk van een emmermolen.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a65
Dit merkwaardige vaartuig is een zelfvarend ponton met daarop een zandstraalinrichting. Langs de zijden ziet men in hoogte verstelbare steigers.
Het is de 'Zandblazer no 1.' van de firma S. Jongsma en Zn. Gebouwd in 1928. Afmetingen: 20,6 x 6,85 meter, 117 ton.

Foto: N.A. Bernhard jr.
(groot formaat)


a61
Behalve aan nieuwbouw deed men op de werf ook het nodige aan onderhoud, reparatie en verbouw. Hier staat IJveer X voor 'knippen en scheren' op de karren.
Hier wordt nog met de stokkwast geteerd! Een zeer vermoeiend werkje als je er niet aan gewend bent.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a60
Het lijkt er op als een kraanbalk met loopkat de IJveer X de weg verspert, maar met de bovenste kan de onderste uitgelicht en verplaatst worden.
Op de voorgrond ziet men de stapel, waar zoveel schepen op staan en vanaf lopen!

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a49
Dekschuiten bleven toch altijd een hoofdrol spelen . Niet alleen verhuurders als Smuling, Wittop Koning, Blom, en dergelijke, ook de gemeente Amsterdam was een belangrijke afnemer.

Op de achtergrond ziet men de contouren van Tuindorp Oostzaan. Het is midden jaren vijftig zo te zien.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a58
Dit moet een vrij oud plaatje zijn. Het neusje, het voorbord, van de dekschut is tamelijk smal, ook de holte is naar verhouding groot. Er zijn maar twee klampen onder het berghout op de kop geplaatst.

Opvallend is de grote hoeveelheid hout die in de loods aanwezig is; zou men aan het verbouwen zijn?

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a57
Het oogt natuurlijk heel anders, als het zo licht van kleur en erg open is, maar duidelijk is toch te zien dat deze neus breder is, de hele schuit trouwens. Ook de holte is naar verhouding minder is.
Let op het zeer vloeiende lijn waarmee het vlak naar voor toe op buigt.
Op voorgaande foto was te zien dat deze 'stapeling' daar veel steiler staat.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a56
Breed, breder, breedst!
Wat begon met de stevenbalk van de vlotschuit eindigt na een lange evolutie in een soort van zware brede bumper.

De klampen aan de onderzijde moeten voorkomen dat de schuit met haar 'berghout' op andere schuiten of op gordingbalken, kades, e.d. blijft hangen.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a55
Er is me vertelt dat het nog weleens voorkwam dat er plasjes water langs de buitenrand, de voetreling, vroeger het bestek, bleven staan. Voor cacao, granen, e.d. bouwde men daarom schuiten met een dek dat een centimeter of 6 hoger lag.
Bij dergelijke ladingen werden trouwens eerst de dekkleden op het dek gelegd en daarop stapelde men de zakken. Later plaatste men op de, inmiddels kunststoffen kleden, eerst een laag pallets.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a54
Een dek dat 450 ton moet kunnen dragen moet natuurlijk stevig zijn. Wie goed kijkt, ziet dat het aantal dekbalken het dubbele is van het aantal spanten. Ook staan er op elk knooppunt van dekbalk en dekstringer een vertikale stut. Het aantal uren laswerk dat hier in gaat zitten is me niet bekend, maar moet enorm zijn.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a52
Genodigden kunnen op de volle werf nauwelijks een plekje vinden om de stapelloop van 'hun dekschuit' gade te slaan.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a53
En na een gunstige afloop, ligt er weer een nieuwe dekschuit te water.
De N in de cirkel verraadt dat deze foto van na 1952 moet zijn, toen werd namelijk dit teken, de 'groepletter', als 'geheim wapen' ingevoerd.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a51
Het hellingspoor blijft leeg achter en men moet steeds maar hopen dat hij niet al te lang leeg zal blijven.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a48
Natuurlijk heeft men niet voor al het werk een loods nodig en soms past het schip, zoals hier, gewoon niet in de loods.
Hier voorziet men een vrachtschip van een hoge rechte den. Misschien krijgt het schip een aluminium luikenkap of misschien zelfs een schuifluiken.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a47
Een klus voor de Gemeente Amsterdam. Bakschuiten/vuilschuiten worden voorzien van een hogere den waarop, zo te zien, ronde stalen luiken moeten komen.
Ik heb schuiten met een dergelijke ronde overkapping echter nooit zien varen of op foto's gezien.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a50
In het midden van de foto de 4 kappen van scheepswerf De Overtoom. De echte overtoom, vroeger gelegen bij X, is reeds lang verdwenen, zelf de eens zo drukke sluis is al vervangen door een betonnen duiker. Dat gebeurde in 1967.

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)


a59
Tot slot dan nog een beeld van het gebruik.

Een dekschuit van de Firma Smuling's uit Amsterdam ligt ter bevoorrading langszij de "Oranje". De lading? Zakken aardappelen misschien?

Foto: Archief M. Bernhard.
(groot formaat)

top

menu werven.





Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 P.I.Klein