1ste eigenaarPreussisch-Rheinische Dampfschiffahrt-Gesellschaft in Köln
NationaliteitDuitsland,
Extra informatieOp 03-03-1945 in Oberwinter getroffen door twee voltreffers waarbij 20 Sovjet-dwangarbeiders en een machinist van de GOETHE het leven lieten.
In 1949 bij Chr. Ruthof in Mainz-Kastel gerepareerd en met 6 meter verlengd en in 1953 weer in de vaart gebracht.
In 1976 wordt het schip met een 'Old-Timer'-uiterlijk voorzien en in 1980 wegens ketelschade uit de vaart genomen.
De rederij besluit tot herstel en de GOETHE komt weer in de vaart en een machinedefect in 2008 maakt een einde aan de GOETHE als laatste KD-er onder stoom.
De rederij besluit om economische redenen het schip om te bouwen naar een diesel-hydraulische aandrijving.
De monumentale stoommachine komt als permanente bruikleen in het Stadsmuseum van Keulen te staan.
Na wederopbouw werd de GOETHE ondergebracht bij de Luxemburgse dochteronderneming KD Europe S à r.L. en omgevlagd naar Malta en werd Valletta de 'thuishaven' van de GOETHE.