De Roeiboot


De Roeiboot

    

Zaterdag openstelling (10.00 – 16.00 uur) van het Binnenvaartmuseum in 2017 (toegang gratis) aan boord van de René SIEGFRIED - Maasstraat 13 - 3313 CR Dordrecht. De museum openstellingen op de eerste zaterdag van de maand zijn op  7 oktober - 4 november – 2 december.

Mededelingenrubriek van vereniging  "De Binnenvaart"

Oktober 2017

Agenda

Zaterdag 7 oktober

Museum geopend van 10.00uur tot 16.00uur. Om 14.00 uur lezing ‘De werven van Moerdijk’ door Leen ten Haaf.


Zaterdag 28 oktober

Najaarsbijeenkomst 2017 in het STC in Rotterdam in de Maaszaal – Lloydstraat 300, 3024 EA in Rotterdam. www.stc-r.nl Havennummer: 230. Routes: metrostation Coolhaven; tramlijn 8; waterbus Willemskade; of met de watertaxi. Aanvang bijeenkomst 13:00 uur (zaal open 12:00 uur).

Een presentatie zal worden verzorgd door Chris van Eijmeren en zal een samenvatting zijn van alle voorgaande studiereizen. Verder zal Ariette Dekker een presentatie geven over de geschiedenis van de voormalige Verolme werven.


Zaterdag 4 november

Museum geopend van 10.00uur tot 16.00uur. Om 14.00 uur lezing ‘Varen op de Romeinse Rijn’ door Dhr. Hazeberg.
 

07-10 november

Vakbeurs Europort in Rotterdam. We zijn hier met een eigen stand (nr. 7003) aanwezig. Toegangskaarten worden met de Binnenvaart van oktober verzonden.

Zaterdag 2 december

Museum geopend van 10.00uur tot 16.00uur. Om 14.00 uur lezing ‘De werven van Vreeswijk en Jutphaas’ door Jaap Boersema.

Sjaak Grinwis, e-mail mail: zeeheld9@gmail.com meldt: Sinds kort is er op Facebook een openbare ledengroep aangemaakt, hierop kunnen foto’s en berichten worden geplaatst, en men kan gratis lid worden van deze groep. Er bestaat ook een (zakelijke) site op Facebook, maar deze wordt alleen gebruikt voor berichten en belangrijke zaken, zoals b.v. aankondigen van evenementen. Hierop is het lastig om foto’s op te plaatsen. Verder is er ook een Videokanaal op YouTube, waar (scheepvaart) filmpjes zijn te zien en eventueel door mij kunnen worden geplaatst. Het lijkt mij in deze (digitale) tijd een aanvulling voor de vereniging en met de social media bereiken we waarschijnlijk meer en gemakkelijker de jeugd. Op zowel Facebook als YouTube is e.e.a. te vinden onder de naam "Vereniging De Binnenvaart”.


Els-Liesbeth Milder, e-mail els.liesbeth.milder@gmail.com heeft deze oproep: Ik ben op zoek naar schippers die tussen ongeveer 1949 en 1965, zand, grind en cement hebben gelost bij Joh. Milder Spanbetonindustrie te Huissen bij het Looveer (de pont tussen Huissen en 't Loo). Het bedrijf is nog steeds aan het Looveer, maar nu onder de naam VBI. Johannes Milder was 'n broer van mijn vader en ik ben van plan 'n artikeltje te schrijven over zijn bedrijf. Daarbij zullen de verhalen en de foto's van de schippers, die daar gelost hebben centraal staan. Dus, deel uw herinneringen a.u.b. met mij.

Walther Woortman, e-mail w.woortman@gmail.com heeft deze oproep: In 1962 ben ik met werken begonnen bij Rederij Koppe in Amsterdam. Rederij Koppe deed toen de havenrondvaart, maar voer ook naar Volendam, Monnikendam, Marken, Enkhuizen en Stavoren. Voor die tijd voer ze met vrachtschepen en de spoorponten. Maar er staat mij ook iets bij van de MY FAIR LADY. Dit was een schip dat op de Oostzee had gevaren, welke ik persoonlijk het mooiste schip vond. Helaas kan ik hier helemaal niets over terug vinden en ik ben toch wel benieuwd waar dit schip is gebleven. In het midden van het schip was ook een bemanningsverblijf met slaaphutten. Ik ben benieuwd of een van de lezers dit ook nog weet en of iemand meer informatie over dit schip heeft.

Statenjacht DE UTRECHT bij de Museumwerf in Vreeswijk Op zondag 8 oktober is er weer Themazondag bij de Museumwerf. Die staat natuurlijk in het teken van het statenjacht. Het monumentale, eikenhouten schip ligt dan naast het Theehuys en is opengesteld voor publiek. Enthousiaste bemanningsleden van DE UTRECHT staan klaar om u rond te leiden. Op zaterdag 14 oktober organiseert de Museumwerf een lezing over de bouw en de achtergronden van het Utrechts statenjacht. Aanvang programma is om 13 uur. Voor de lezing dient u zich wel aan te melden. Graag enkele dagen vooraf via museumwerf@museumwerf.nl.

Europort 2017 zet in op actuele thema’s in maritieme sector
Datarevolutie, groene technologie en het belang van gekwalificeerde mensen
staan centraal tijdens Europort 2017. Europort is iedere twee jaar het
hoogtepunt van de maritieme beurskalender, met een kwalitatief hoogwaardig
beursprogramma dat circa 30.000 bezoekers en ruim 1.100 exposanten trekt.
Europort heeft voor dit jaar drie uiterst actuele thema's gekozen: ‘Big Data’, ‘The
New Environmental Age’ en ‘The Human Factor’. Deze drie trends haken in op
het overkoepelende thema van de beurs ‘Maximising Vessel performance’.
Raymond Siliakus, Exhibition Manager: "De komende maanden en zelfs jaren
spelen deze thema’s een steeds belangrijkere rol in de mondiale maritieme
industrie en zijn daarom zichtbaar op Europort 2017. Zowel op de beursvloer,
waar exposanten hun nieuwste producten en slimme oplossingen laten zien, als in
het uitgebreide congresprogramma van de beurs.”
Big Data & The New Environmental Age
Toonaangevende leveranciers van technologie, scheepsbouwers en rederijen verkennen het gebruik van Big
Data-methodieken voor het ontwikkelen van 'slimme schepen' die veiliger, efficiënter en vanuit kostenoogpunt
rendabeler zijn. Rolls-Royce, waarvan dochteronderneming MTU exposeert op Europort, is onlangs een
strategische alliantie aangegaan met het Finse VTT Technical Research Centre voor de ontwikkeling van de
eerste generatie op afstand bestuurbare en autonome schepen. Een andere exposant, Lloyd’s Register, heeft Big
Data-onderneming Real Time Adaptive Maintenance Optimisation (RTAMO) overgenomen om de software van
dit bedrijf voor de commerciële scheepvaart uit te rollen.
Op Europort zijn IT- en systeemintegratietools van de nieuwste generatie te zien, evenals ultragevoelige
monitoring, condition-based maintenance, fleet-performance management en andere soorten data-analyse die
nodig zijn om eigenaren en gebruikers te helpen de efficiency en betrouwbaarheid van schepen te verhogen.
Internationale regelgeving
Internationale regelgeving blijft de stuwende kracht achter de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologie.
Tijdens Europort is er dit jaar niet alleen aandacht voor de op naleving gerichte oplossingen, maar met name ook
voor oplossingen die concurrentievoordeel opleveren, zoals alternatieve brandstoffen, hightech-coatings en
zonnecelsystemen. Siliakus geeft aan: "De onderliggende boodschap is duidelijk. Schone en efficiënte schepen
zijn essentieel voor een winstgevend en duurzaam businessmodel."
The Human Factor
Concurrerend blijven in de scheepvaartindustrie vereist ook dat men beschikt over goed opgeleid en gemotiveerd
personeel, dat kan innoveren en efficiënt kan werken. Europort biedt een forum om met academische instellingen
en opleidingsinstanties te discussiëren over het belang van investeren in ‘human capital’ en van gedachten te
wisselen over het aantrekken en binden van de jongere generatie.
Volgens velen staat de maritieme industrie aan de vooravond van een personeelscrisis, omdat er te weinig jonge
mensen zijn die de gaten opvullen die ontstaan door de vergrijzende werkpopulatie. Daarnaast maakt de
scheepvaart steeds meer gebruik van robottechnologie, automatisering en geavanceerde gegevensregistratiemiddelen
en andere geavanceerde technologieën. Dit vereist specialisten en technisch personeel met
zeer specifieke expertise.
Congresprogramma
Ook in het congresprogramma staan de drie thema’s centraal. Zo organiseert The Royal Institution of Naval
Architects (RINA) op woensdag 8 november een congres rond het thema 'Alternative Ship Power & Propulsion
Systems'. Keynote speakers belichten het gebruik van alternatieve brandstoffen en het ontwerpen van schonere
schepen met een lagere koolstofuitstoot. Daarnaast organiseert CEDA (Central Dredging Association) haar
jaarlijkse congres tijdens Europort 2017. Met ‘Dredging for sustainable infrastructure development’ als
congresthema, discussiëren industrie-experts en researchers over uitdagingen, oplossingen en ervaringen in de
baggerij.
Europort Masterclasses
De populaire Europort Masterclasses krijgen deze editie wederom een vervolg. Iedere dag vindt één masterclass
plaats, specifiek gericht op een of meerdere thema’s. De masterclasses worden georganiseerd in samenwerking
met NMT (Netherlands Maritime Technology).
Meer informatie over Europort 2017 is te vinden op www.europort.nlaugustus 2017

             

Juni 2017

 

Voor het boek ‘Zand-, grind en de historische binnenvaart; 100 jaar zelflossen’ zijn Jan van ‘t Verlaat en Ko Blok op zoek naar fotomateriaal van het zelflossen.  Indien u hier over beschikt kunt u contact opnemen met Ko Blok  ko.blok@xs4all.nl       gsm 06 53 254 122

 

Februari 2017

Oproep van het video-archief Vereniging ‘De Binnenvaart’

Wie heeft video-opnamen (VHS-band of op DVD overgezet) van een of meer afleveringen van de in 1996 door de NCRV uitgezonden tiendelige televisieserie 'Rein-Rhein-Rhin-Rijn'? Graag bericht aan de medewerkers van het video-archief t.a.v. Gijsbert Snijder e-mail: gsnijder@kpnmail.nl

Oktober 2016

Ontbrekende Schuttevaers in archief vereniging “De Binnenvaart’

Wie kan ons helpen aan de volgende afleveringen van het Weekblad Schuttevaer: 2014 de nrs. 50-51-52 en 2016 nr. 24 van 18 juni? Deze ontbreken nog in ons archief..

 

Postbus 24066 - 3007 DB  Rotterdam / e-mail info@debinnenvaart.nl IBAN nr.: NL94.INGB.0006.259.387