banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

Aanvullingen


Logboek


(niet alle wijzigingen worden opgenomen):
Nog steeds moeten een groot aantal teksten toegevoegd, worden.
Nog steeds is elke hulp welkom!





27 maart 2017
voornamelijk aan de woordenlijsten gewerkt. Bijna 3000 termen toegevoegd en veel omschrijvingen verder uitgewerkt en van illustraties voorzien. Ook de lijst met werven en scheepsmotoren is verder aangevuld. Bij de werven is, dankzij de medewerking H van Duijvendijk, een compleet overzicht van de werven van Duijvendijk opgenomen.
Het aantal afbeeldingen in de woordenlijsten is gegroeid naar 2400 stuks. Het totaal aantal afbeeldingen is ca. 20.000 en het totaal aantal verklaarde begrippen komt op ca. 21.000.





23 mei 2016
Dankzij de medewerking van Kees Touw is er een uitgebreid artikel verschenen over de houten kraak. Verder zijn, naast het gewone werk aan de woordenlijsten, de bestanden met ankerlieren (zie menu Ankergerei) en stoomsleepboten (zie bij het menu sleepvaart) herzien.



13 januari 2016
Yorick van Koolwijk stuurde me een paar foto's het geen aanleiding was tot het maken van een bestand inzake de Leidse vlet.





21 december 2015
Afbeeldingsbestand paviljoens aangevuld.





14 december 2015
Op aangeven van Han Visser, Zwolle, een aantal teksten inzake de zijschroef samengesteld. Aanverwante fotobestanden aangevuld en bewerkt. Zie bijbehorend menu. Verder een fotoverslag van de IJsseltjalk Nooit Volmaakt, Maasbracht, toegevoegd.





18 oktober 2015
Steeds vaker bestaat het werk uit het aanvullen en verbeteren van bestaande teksten, bestanden, foto's enz. Veel valt daar niet over te vermelden.s
Aan roer- en stuurwerken zijn een flink aantal afbeeldingen toegevoegd en ook het portretje van de Firma Ankersmit uit Doesburg is met een aantal foto's uitgebreid.





20 september 2015
Ik onving van RenÚ te Pas een aantal van foto's van een Henschel diesel en van een Industrie 3VD6A.





17 september 2015
Natuurlijk zijn er weer woorden toegevoegd, beschrijvingen uitgebreid en gecorrigeerd en meer van dat soort dingen. Verder zijn de bestanden inzake de stuurstand dankzij foto's van RenÚ te Pas flink uitgebreid. Zie deel 1, deel 2, en de stuurstand van mvs Libel.





3 augustus 2015
Een fotobestand over de Brabantse boot samengesteld met daarin onder meer een aantal foto's die gemaakt werden door Rita Jalon van het scheepvaartmuseum te Antwerpen.





28 juli 2015
In een klein scheepsportretje wordt de 'kleine spits' 'Suerte' behandeld. Helaas ontbreekt nog veel informatie. De foto's werden grotendeels verzorgd door Joost Roeland, uit Den Bosch. Na de vletten en de Hollandse boot zijn nu ook de afbeeldingen van de Vlieger, de Schouw en de Zeeuwse schouw herzien.





26 juli 2015
Een bestand Hollandse boot en een bestand open Vletten toegevoegd.





22 juli 2015
Bestand gewijd aan een impressie van het museum Baasrode. Tevens een bestand gemaakt inzake de Belgische Botter.





30 juni 2015
Het bestand gereedschappen gereorganiseerd en uitgebreid met ondermeer een aantal foto's gemaakt op Museumwerf Baasrode. Zie hier.




13 juni 2015
Lijst met soortelijke massa's flink uitgebreid. Verder veel kleine correcties en aanvullingen gedaan.





11 juni 2015
Een aantal foto's van een MaK 6 MU 451 gemaakt door Renë te Pas toegevoegd.





23 mei 2015
Een drietal foto's, waarvan twee uit het familie archief van Rob Koster toegevoegd aan het bestand voetveren.





21 april 2015
Voornamelijk bezig geweest met kleine correcties en aanvullingen.
Via Mevrouw M. Mulder-Faassen, Stad aan 't Haringvliet, ontving ik informatie en enkele foto's, waaronder foto's en tekst van P in 't Veld, Ooltgensplaat, met betrekking tot de eerste twee Rode Kruisschepen met de naam J. Henry Dunant.



5 maart 2015
Wegens verandering van woonplaats weinig nieuws kunnen toevoegen. Het waren vooral kleine aanvullingen en correcties, die mij de afgelopen maanden bezig hebben gehouden. Alleen aan de lijst met werven is een flinke reeks Belgische werven en verder is er een overzicht van Deutz motoren toegevoegd.





23 november 2014.
Bij aken, Hagenaars, Hoogaarsen, Voetveren, Motorscheepjes, Motorbeurtschepen, Luxe-motor en de Kempenaar afbeeldingen en/of gegevens toegevoegd. Een flink aantal van deze foto's waren afkomstig van Leo Schuitemaker. Afbeeldingen van de Deutzmotoren 545 en 536 opnieuw gearrangeerd en verder aangevuld.





9 november 2014.
Dankzij foto's van Leo Schuitemaker en gegevens uit de, onder de bezielende leiding van George Snijder gedigitaliseerde, liggers het bestand Klipperaken (2 delen) een beetje op kunnen poetsen.
Ook de voetveren over het IJ zijn onder handen genomen en een bestand over de Annemieke - IJveer 35 is toegevoegd.





6 november 2014.
geen opzienbarende wijzigingen of aanvullingen. Fotootjes en termen toegevoegd aan de woordenlijsten.




24 september 2014.
René te Pas zorgde voor een paar foto's van een Bolnes 3 DNL en van een Modag R5Z 133L.
Verder actief geweest met het toevoegen van termen betreffende de oudste binnenvaartschepen in onze historie en begonnen aan een wat uitgebreidere uiteenzetting over sluizen.





27 augustus 2014.
Het standaardwerk van G.C.E. Crone doorgewerkt en aan de hand daarvan veel dingen aangevuld en verbeterd. Ook een stukje over het schutten in sluizen geschreven.





25 juli 2014.
Dankzij foto's van Kees Schipper een mooie reportage van de liftoverhaal te Broekerhaven samen kunnen stellen.
Voordien de complete woordenlijst uit het boek van Nicolaas Witsen doorgewerkt en een flink aantal woorden en vooral ook spreekwoorden en gezegden toegevoegd.
Ook blijf het kaarselade veer mij achtervolgen en af en toe vind ik daardoor toch weer nieuwe feiten of bronnen en moeten eerder gepubliceerde gedeelten aangepast, verbeterd en herschreven worden.
Ook wordt de woordenlijst nog steeds verder uitgebreid en van een steeds groter aantal illustraties voorzien.





30 april 2014.
De historie van de Scheepswerven Bernhard te Amsterdam verder aangevuld en bijgeschaafd als ook een flink aantal foto' toegevoegd aan schepen van Scheepswerf De Overtoom van N.A. Bernhard jr.. Met dank aan Maarten Bernhard.
De bestanden inzake MWM motoren opnieuw ingericht. Toegevoegd zijn foto's van een RH 348: hier en vanaf hier. Met dank aan René te Pas.





18 april 2014.
Met behulp van Maarten Bernhard die historie van de Scheepswerven Bernhard te Amsterdam in beeld gebracht.
Tevens toegevoegd een bestand met schepen van Scheepswerf De Overtoom van N.A. Bernhard jr..





28 maart 2014.
Dankzij door René gemaakte foto's. Het bestand met 'Industrie'motoren weer verder aan kunnen vullen. Dat was meteen het zein om de bestanden eens te ordenen en het menu te herzien. Het resultaat vindt U hier.





16 maart 2014.
In de eerste plaats weer een flink aantal nieuwe termen toegevoegd.
Daarbij weer een aardig aantal afbeeldingen ter illustratie aan nieuwe en reeds bestaande termen toegevoegd. Veel van deze afbeeldingen waren afkomstig van de bouw van de AEbelina en zijn mij welwillend ter beschikking gesteld door het Skűtsjemuseum Earnewald.
Verder afbeeldingen toegevoegd aan de bestanden van de navolgende motoren Steywal (met dank aan Wim de Graaf), Albin (schildje), AWA, La Meuse, Moes, een Stork pomp met een onbekend benzinemotortje, een schildje van een Lister Blackstone, eentje van een Samofa en eentje van een Petter.
Toegevoegd zijn ook twee foto's van een Hornsby-Stockport gasmotor en twee van een MWM. Deze vier foto's werden gemaakt door Henry Platje.





9 februari 2014.
Van Jan Meppelink had ik, in de loop der tijden, een flink aantal machinekamerfoto's verzameld. Daartoe behoorden een schild met motorgegevens en de bijbehorende Bolnes motor. Een schildje van een Stork-Werkspoordiesel en de bijbehorende motor en ook twee foto's van een Stork Ricardo Ro158k.
Van Scania een 8 cilinder DSI 14, van DAF een KMD XF 11 V, van Deutz een SBA 16M 816 en mogelijk een A 8M 528.
Van SKL twee foto's van een 6 NVD 48-2U, van het Finse Sisu een 634 motor, van Cummins twee plaatjes van een QSK 19M, van Industrie ook twee en wel van een 5D6, van Gardner een 8L 3B, van MAK weer twee van een MU 451 AK, van MAN twee van de D 2886 LXE 40, van Wärtsilä een 6 L 20, van Wärtsilä SCAM twee van een UD 25 V12 M5D, van Mitsubishi een S8U MPTK en twee van het type S12A2 MPTK.
Van Caterpillar waren er afbeeldingen van ondermeer een 3412, een 3512, 2x een C18 Acert en een fraai opgestelde C32.
Verder zijn de overzichten van machinekamers uitgebreid. Aan Deel 1 zijn 7 foto's toegevoegd. Deel 2 en deel 3 zijn compleet nieuw. Ook nieuw zijn machinekamers voor roerpropellers, machinekamer voor diesel-electrische aandrijving en de machinekamers van de Veerhaven IV en Veerhaven V en tot slot was er nog wat klein spul.
Aanvullende foto's zijn van S.J. de Waard en Dieter Henken. Allen mijn hartelijke dank!
Ook heeft Baudouin dankzij een aantal foto's afkomstig van Wikicommons nu een eigen bestand.
Een zand-grindsorteerponton vond ik merkwaardig genoeg om ook maar even te plaatsen.





26 januari 2014.
Dankzij een flink aantal foto's gemaakt en ingezonden door Peter Ter Haar konden de bestanden inzake de zogenaamde 'Bijlmerbakken' flink uitgebreid worden. Onder andere de serie inzake de tewaterlating van het mbs Almere is geheel nieuw. Ook in de plakboeken en bij de details zijn echter nieuwe afbeeldingen toegevoegd. Zie menu.





11 januari 2014.
Van Kor Vos kreeg ik foto's van een antieke Brons gemaakt door Deutz en een antieke Deutz.
René te Pas is de afgelopen tijd ook de machinekamers weer ingedoken en kwam terug met een K&R pomp, een fors lagerblok van Kuypers, een Industie 6D07 en nog wat foto's van een Deutz 528.





7 januari 2014.
Ik mistte al iets. Voor de afgelopen kerst had ik nog een paar plaatjes ingezonden door René te Pas uit Nijkerk toegevoegd. Een Kuipers keerkoppeling, toen ook foto's van een Brons 6 GB geplaatst, nr 1 en 2, vervolg. Vandaag een hele folder over dit type motor geplaatst; voorkant en de rest.




5 januari 2014.
Ondanks vele financiële en technische problemen zijn er toch zeer veel dingen gebeurt. Ik had het echter zo druk dat ik er niet toe kwam deze lijst bij te werken. Behalve een flink aantal woorden, ondermeer ontleend aan de boeken van Peter Dorleijn, zijn er ook een flink aantal nieuwe afbeeldingen aan de woordenlijsten toegevoegd. Ook flink uitgebreid is de lijst met scheepswerven; tevens werden de historische gegevens van een aantal werven aangevuld. Het oude jaar werd afgesloten met een nieuwe uitgebreide studie naar, en het herschrijven van het verhaal over, de Kaarsla en het Kaarselade veer.





14 oktober 2013. Dank zij foto's van RenÚ te Pas nieuwe afbeeldingen toegevoegd voor Wńrtislń SACM UD25 V12 M5D (foto's 1, 2) een Klöckner Humbolt Deutz SA 8 M 517 (foto's 1, 2 en de keerkoppeling) en de Deutz SF 12 M 716 (foto's 1, 2 en de keerkoppeling). Verder een foto door Henry Platje van het bij de SF12M716 behorende schip, het ms Reiher, geplaatst.





10 oktober 2013. Dankzij foto's van Karel Willem Vermeer en Leo Schuitemaker het afbeeldingsbestand inzake Biesbosch aken flink uit kunnen breiden.





8 oktober 2013. Met de welwillende medewerking van Karel Willem Vermeer een afbeeldingsbestand inzake de werf Koningspoort Rotterdam gemaakt. Het aantal trefwoorden in de woordenlijsten ligt nu boven de 15.000!




4 oktober 2013. Dankzij foto's van Leo Schuitemaker en Joost Roeland een fotobestand inzake Wilnisser aken kunnen maken. Een flink aantal nieuwe termen aan de woordenlijsten en werven aan de werflijst toegevoegd en veel anderen verder aangevuld en indien nodig herzien.




17 augustus 2013.
Uit alle machinekamer foto's welke René te Pas voor mij gemaakt heeft, heb ik de besten geselecteerd en gebruikt om de bestanden met foto's van Mitsibushi, Scania, MTU, Deutz, Detroit Diesel, Caterpillar, Cummins en ABC aan te vullen. Ook bij de keerkoppelingen, waaronder natuurlijk Reintjes is er het nodige bijgekomen.
Verder zijn een aantal van de belangrijkste termen uit het boek Vlaamse en Brabantse Binnenschepen van Maurice Kaak aan de woordenlijsten toegevoegd. Dhr Kaak was zo aardig mij toestemming te geven van zijn zeer illustratieve tekeningen gebruik te maken. Waarvoor mijn oprechte dank.
Ook op het gebied van de lijst met scheepswerven is er het nodige gebeurt.
Tot slot zijn er dan toch ook weer de nodige 'gewone' aanvullingen en correcties geweest.





10 juli 2013.
Door mijn bescheiden medewerking aan de database Liggers Scheepsmeetdienst was ik in staat de lijst met werven flink aan te vullen.
Ook tijd gevonden om woorden waarin dierennamen voorkomen te verzamelen.
Verder natuurlijk weer de nodige termen aangevuld of gecorrigeerd.





15 mei 2013.
Behalve een flinke aanvulling van de lijst scheepswerven zijn er dankzij de bereidwilligheid van Simon de Waard twee aanvullingen bij de afbeeldingsbestanden. Dit zijn een aantal kopiën van het olie-afgifteboekje en van het vlakdikterapport.




8 maart 2013.
Dankzij inzendingen van P.J. en H. van der Post en informatie van T van der Plas, de familie S v.d.Star, van Heemsbergen en de familie Bisschop een afbeeldingenbestand over de stalen bekbok annex koeienschouw kunnen plaatsen.
Verder de lijst met motoren uitgebreid en veel termen betreffende de zuiderzeevisserij toegevoegd.





22 februari 2013. Dankzij Ad Langelaar eindelijk twee foto's van Haes Motoren. Meer over deze fabriek vandt U in de woordenlijsten. Dankzij RenÚ te Pas weer een glimmende MTU diesel uit de 4000 serie erbij.




15 januari 2013.
Uit de collectie van René te Pas een aantal foto's van Wärtsilä motoren geplaatst en een fraaie MWM te weten deze en deze zes.




4 januari 2013.
Uit de collectie van René te Pas zijn een aantal foto's van ondermeer, Daf, Daewoo, Iveco, Mak, Man, Mitsubishi, Lister, MTU, Scania, Buckau Wolf, Stork en Volvo toegevoegd. Zie het motorenmenu voor de diverse verwijzingen.




26 december 2012.
Uit de collectie van René te Pas zijn een aantal foto's van Caterpillar en Cummins motoren toegevoegd.
Let ook op de verwijzingen, door middel van '(andere foto)' naar de plakboeken.





21 december 2012.
Uit de collectie van René te Pas zijn een aantal foto's van GM/Detroit Diesel motoren toegevoegd.
Verder een groot aantal correcties en uitbreidingen aangebracht.





6 december 2012.
Nog steeds beschrijvingen van scheepstypes aan het bijwerken, aanpassen en van afbeeldingen voorzien.
Aantal bestanden in zake motoren bewerkt. Bij MWM een flink aantal foto's van René te Pas toegevoegd. Het zelfde geldt voor Deutz waar deel 3 en deel 4 (met bijbehorende plakboeken) tevens opnieuw ingedeeld zijn.





1 oktober 2012.
Nog steeds beschrijvingen van scheepstypes aan het bijwerken, aanpassen en van afbeeldingen voorzien.
Een bestand over het baggeren in Amersfoort gemaakt.




23 augustus 2012.
Voornamelijk het aantal genoemde scheepstypes uitgebreid. Het gaat voornamelijk om boerenvaartuigen, die inmiddels een eigen lijstje hebben gekregen.
Belangrijker is echter de vondst van de Sleeschuit, die echter bekender is onder de verwarrende naam schietschouw.





1 augustus 2012.
Het bestand over de Boeieraak uitgebreid en natuurlijk weer woorden toegevoegd en omschrijving herzien en/of uitgebreid.





16 juli 2012.
een aantal beschrijvingen van scheepstypes is uitgebreid en een aantal nog niet vermelde scheepstypes zijn opgenomen.





10 juni 2012.
weer een groot aantal minder bekende woorden toegevoegd. Het aantal trefwoorden zit nu rond de 13.000. Ook is het aantal afbeeldingen in de woordenlijsten is toegenomen. Dat aantal zit nu op circa 1450.





7 mei 2012.
Van Cobie Dirksen ontving ik een aantal foto's die iets laten zien van het werk van de stuurvrouw op een rijncruiser.
Ook een paar eigen fotootjes van het voetveer van het Zuiderzeemuseum toegevoegd. De gegevens van die schepen dank ik aan Martin de Boer van de Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART.




27 april 2012.
een klein portretje van een werfbakje en zwemdiploma voor schipperskinderen toegevoegd.
Verder de woordenlijsten weer verder uitgebreid. De woordenlijsten kennen nu circa 12.630 trefwoorden-begrippen.





23 maart 2012.
Van Pieter 'Sleepschepen.nl' Boers ontving ik kopiën van het bevrachtingsboekje van de klipper 'Lauda Ducem'.
Dankzij Robert Delhaye een beschrijving van de historie van het passagiersschip 'Goethe' kunnen geven.





12 maart 2012.
Ook afgelopen weken zijn voornamelijk besteed aan het toevoegen van nieuwe woorden en het uitbreiden van de informatie. Ook het nodige onderzoek naar oude vaartuigen gepleegd.
Van Hans Terpstra in Wartena heb ik heel veel materiaal mogen ontvangen over de Rederij Feenstra. Aangevuld met materiaal van anderen resulteerde dit in een uitgebreid chronologisch verslag over deze pionier van de Rijnvakanties.
Van Pieter 'Sleepschepen.nl' Boers ontving ik kopiën van een Scheepspatent van de klipper 'Lauda Ducem'.





2 januari 2012.
Van Dhr. A. Haar uit Heerjansdam een mooie foto van de klipperaak 'Johanna Margaretha' ontvangen. Verder heb ik weer een flink aantal nieuwe woorden toegevoegd en omschrijvingen uitgebreid of verbeterd.





15 december 2011.
Dankzij een inzending van N. Garstman van Broveco Machines bv te Giessen een aantal afbeeldingen en informatie aan het fotobestand Overig Baggermaterieel toe kunnen voegen.





13 december 2011.
Weer aanvullingen en correcties gemaakt, maar dankzij materiaal van Harry de Groot ook het aantal bestanden met IJsbrekers e.d. uit kunnen breiden.





20 november 2011.
Mij vooral bezig gehouden met het aanvullen van de woordenlijsten en het wegwerken van kleine foutjes zowel in de zichtbare tekst als in de broncode. Er zijn ongeveer 200 nieuwe woorden toegevoegd.





25 oktober 2011.
Dankzij foto's gemaakt door J. Roeland een mooi portret van de Hasselteraak 'Verandering' kunnen maken.





23 oktober 2011.
Maar weer eens een avontuur van de 'Dankbaarheid' online geplaatst.





17 oktober 2011.
Scheepsportret van kraancontainerschip Transferium toegevoegd.





7 oktober 2011.
Afgelopen weken gespandeerd aan het aanvullen en corrigeren van teksten en het toevoegen van nieuwe begrippen.
Vandaag een fotobestand met foto's van een Enterprise diesel geplaatst.




21 augustus 2011.
Carla Yvonne Noomen had een flink aantal foto's van de spits Addio gemaakt aangevuld met enkele andere bijdrages levert dat weer een aardig Scheepsportret van deze bijzondere spits.





13 augustus 2011.
Foto's van een Brons 5GB, gemaakt door RenÚ te Pas geplaatst. Zie hier. Verder aan omschrijvingen van bekende en minder bekende scheepstypes, zoals Krabschuit, de Dortse zandschuit en de Drimmelse aak gewerkt.





7 augustus 2011.
Dankzij de medewerking van Jan Staal enkele foto's van de Reeuwijk en ééntje van de Rietwijk toe kunnen voegen.
Verder erg veel werk aan de woordenlijsten gedaan. Van een aantal scheepstypes is de omschrijving verbeterd of uitgebreid en ook zijn een aantal nieuwe types toegevoegd.




29 juli 2011.
Een aantal steeds terug kerende onduidelijkheden omtrent het Kaarselade veer noopte mij dit eens grondig uit te zoeken. Mijn bevindingen zijn verwoord in deze tekst.
Verder weer woorden aangevuld, verbeterd en toegevoegd.





22 juni 2011.
Het bestand Historische kromstevens uitgebreid met een paar afbeeldingen.




19 juni 2011.
Dankzij de medewerking van RenÚ te Pas foto's toe kunnen voegen van Deutz, Baudouin, Caterpillar, Cummins, GM/Detroit Diesel, MAN, MTU, Mitsubishi,Scania, Stork en Wärtsilä motoren. Zie Motoren Menu.




15 juni 2011.
Dank zij de medewerking van RenÚ te Pas een bestand met foto's van enkele Volvo Penta motoren kunnen maken.




13 juni 2011.
Dankzij bijdragen van C. L÷ser, Robert Delhaye, Martin Pols, Henry Platje en foto's uit eigen collectie een afbeeldingsbestand met duikerklokschepen samen kunnen stellen.
F. Bothof stuurde nog twee fraaie foto's van de Veerdienst VI Dordrecht-Papendrecht.




10 juni 2011.
Enkele foto's toegevoegd aan het afbeeldingsbestand 'Havendiensten', waardoor het nu uit twee delen en een plaboek bestaat. Toegevoegd zijn foto's van de RPA 12, de RPA 16, de PA 3, de Havenwerken Rotterdam, de Watersnip, de HD2 Dordrecht, en de HD1 Dordrecht. Leo Schuitemaker en Dieter Henken worden bedankt voor hun aandeel hierin. Uit eigen collectie kwam nog een matig kiekje van de ijsbreker Poolvos, wat een goede aanleiding was om daar een twee recente foto's, gemaakt door RenÚ te Pas, van het schip, dat nu vaart als de duwboot Jamaica, aan toe te voegen.





6 juni 2011.
De bestanden inzake het motorvrachtschip Randwijk zijn nog eens terdege onderhanden genomen. Ook zijn er nog twee bestanden toegevoegd.





29 mei 2011.
Dankzij de medewerking van Alie Mud een stel oude foto's van de steilsteven 'Variatie' kunnen plaatsen.





13 mei 2011.
Dankzij de inzet van Carla Yvonne Noomen was het mij mogelijk een uitgebreid portret van de waaiersluis te Gouda te maken. De 29 foto's zijn via het menu: Landzaken => Sluizen => Waaiersluis Gouda bereikbaar.





3 mei 2011.
Wegens de verhuizing naar een woning te Amersfoort stonden de activiteiten op de site een tijd op een laag pitje, daarbij kwam dan nog dat de KPN niet bij machte bleek mijn internetverbinding op tijd te verhuizen. Ze hadden voor deze verhuizing 22 dagen de tijd gehad, maar dat bleek niet voldoende. Vervolgens wisten ze me met valse beloftes nog 5 dagen aan het lijntje te houden voordat ze toegaven dat de kwestie nog wel eens een week, dus totaal 34 dagen, kon gaan duren. Vreemd genoeg was mijn internetverbinding echter de eerst volgende werkdag nadat ik me bij een andere aanbieder aangemeld had wel verhuisd.

De tijd dat ik off-line was benut voor het aanvullen van de woordenlijsten en het plaatsen van een aantal bijzondere foto's welke Carla Yvonne Noomen op speciaal verzoek voor mij maakte; zie: Plakboek Kalffdekken.





2 april 2011.
Veel kleine correcties doorgevoerd en omschrijvingen aangevuld en/of verbeterd.
Nieuw afbeeldingsbestand met gereedschappen van zeilmakers e.d.





20 februari 2011.
Nog twee delen aan het portret van mvs Randwijk toegevoegd:
deel 6, deel 7.





6 februari 2011.
Tekst en uitleg over het sprietzeil.





3 februari 2011.
Een aantal foto's van voormalige Wijkschepen bij elkaar gezocht en in twee bestanden geplaatst, deel 1, deel 2.





24 januari 2011.
Dankzij foto's van Schier Hameete een bestand met foto's van de Mariekerkse Jol kunnen maken. In de woordenlijsten onderandere een aantal 'jollen' opgenomen.




8 januari 2011.
Het afbeeldingsbestand inzake de sleepboot 'Adea' voorzien van betere scans en nieuwe foto's.
Dankzij Do Strijp een begin kunnen maken met een serie over het motorvrachtschip 'Randwijk'. Bij deze de eerste vijf delen, maar er volgen er meer.
Deel: 1, 2, 3, 4, 5.




Naar eerdere aanvullingen.




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site, noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar allen, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.




Statistieken