Vers van de pers verscheen aan het eind van zijn eerste reis deze motor
voor de lens. Het is een Volvo D16c MH. De inbouw werd verzorgd door Groeneveld in Sliedrecht. De
motor is afgesteld op 750pk bij 1900 toeren (onderbroken vermogen).
Opvallend is het handige lekbakje onder de brandstoffilters bij deze
motor.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 6 december 2012. (groter formaat)
De voorzijde geeft ons een kijkje op het luchtfilter met daar achter
een ingekapselde turbo. Opvallend is de zilveren isolatie rond de luchtleiding die naar de achterzijde van de motor voert.
Zoals men op de foto hiervoor en hierna kan zien is daar de luchtkoeler geplaatst.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 6 december 2012. (groter formaat)
De achterzijde van de motor met de nakoeler, waarop de noodstop
geplaatst is. In de linkerbeneden hoek kan men op de koppeling nog net
zien dat we met een Reintjes te maken hebben.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 6 december 2012. (groter formaat)
Deze Volvo Penta D16 MH levert 550 pk bij 1800 tpm. Hij heeft een plaatsje
gekregen in het 750 ton grootte vrachtschip 'Memento'.
Het grote verschil in vermogen met het voorgaande model zit hem hoofdzakelijk in de afstelling van de brandstofpompen en het maximale toerental.
De bakboordzijde van voor gezien.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 3 mei 2011. (groter formaat)
Volvo Penta D16 MH; stuurboordzijde van voor gezien.
Prominent in beeld (in het zwart) de turbo-charger, met het daar bij behorende isolatiewerk (in zilver).
Foto: René te Pas. Nijkerk, 3 mei 2011. (groter formaat)
Twee D16C MH motoren van 550pk bij 1800 tpm verzorgen de
voortstuwing van het motorvrachtschip Wilhelmina (1543t). De motoren
werden in 2008 ingebouwd.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 4 juli 2012. (groter formaat)
De moderne scheepsdiesel krijgt steeds meer kunststofdelen en steeds
meer kabeltjes. Ook worden de motoren steeds vaker op trillingsdempers
geplaatst.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 4 juli 2012. (groter formaat)