Het is me bekend dat 'La' en 'Le' lidwoorden zijn en dat daarop niet gealfabetiseerd dient te worden. Aangezien men echter doelbewust het lidwoord aan de merknamen 'La Meuse' en 'Le Patric' toegevoegd heeft, heb ik dat ook gedaan!
Een motor van het merk 'La Meuse'. Deze Luikse fabrikant genoot bij onze zuiderburen een grotere
bekendheid dan hier in Nederland.
Bron: Oliemotoren, 5de druk, uitg. Born, Assen. (groter formaat)
Een 1 cilinder La Meuse gekoppeld aan een watergekoelde luchtcompressor.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen, 17 april 2013. (groter formaat)
De schildjes vertellen ons dat La Meuse te
Luik geproduceerd en door Harry Verhoeven in Antwerpen verkocht werd.
Het is moeilijk te lezen maar mogelijk levert dit motortje 8 pk bij
1000 tpm.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen, 17 april 2013. (groter formaat)
Een Laurin één cilinder gloeikopmotor. Verdere gegevens ontbreken.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
Deze motor van het merk 'Le Patric' was voor stationair gebruik en leverde 8pk bij 550 tpm.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
Het lijkt er op als of een Engelsman zich in Frankrijk gevestigd had om
daar Petters te fabriceren. Of dit verhaal klopt, is me niet bekend.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
Het was in fabriekshallen niet ongewoon dat er meer dan één
drijfriem rond de poelie lag, vandaar deze zeer brede poelie.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
Alweer een onbekend merk. Dirmaal een liggende benzine of
petroleummotor van het fabrikaat 'Lorenz'. De fabriek was gevestigd in Kromeriz, Moravia,
Tsjechië.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)