top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


MAN motoren



Naar Menu motoren.


zonder
M.A.N. staat voor Motorwerke Ausburg-Neurenberg. Het is een bekende Duitse fabrikant van vrachtwagens en scheepsmotoren en is nog altijd gevestigd in Ausburg.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
Een MAN diesel(?) uit 1902. Circa 8 pk bij 270 tpm met bovenliggende nokkenas.
Foto: Vitold Muratov. Deutsches Museum, München, 13 October 2009. Bron: Wikicommons cc-by-sa-3.0. (groter formaat)


zonder
Een MAN 4 takt-diesel uit 1906. Mogelijk ca. 12 pk 250 tpm met bovenliggende nokkenas. Dit is een zogenaamde inblaasmotor, waarbij druklucht gebruikt wordt om de brandstof te vernevelen en in de cilinderruimte te spuiten.
Foto: Kor Vos, Kropswolde. Bremerhaven 10 september 2013. (groter formaat)


zonder
Een MAN G3 VU 42, 240 pk sterk. De motor is luchtstartend op één cilinder. Let ook op de oliepotjes op de klepstoters.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 14 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Een 6 cilinder MAN diesel bouwjaar 1958 met een vermogen van 600 pk. Het gaat hier waarschijnlijk om een G6V30/45. Achtervoegsel (bijv. ATL, AM o.i.d.) niet bekend. Zo te zien heeft men wat problemen met pakkingen en dichtringen.
Foto: René te Pas. Nijkerk 31 mei 2011 (groter formaat)


zonder
Hier een motorplaatje van eenzelfde type maar met oplading.
De motor komt dan op 715pk bij 375 tpm.
Foto: René te Pas. Nijkerk 1 november 2013. (groter formaat)

Booker T
zonder
Een MAN Diesel van het type D2842 LE403. Volgens fabrieksopgave is deze motor 720pk bij 1800 toeren. De motor is voorzien van een twee turbo's met nakoeling. Deze 12 cilinder motor met wijde V opstelling heeft een slagvolume bijna 22 liter en weegt circa 1800 kg.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 maart 2012. (groter formaat)


zonder
Opvallend is de vrij lage bouw van deze motor. Het maakt wel weer dat bepaalde onderdelen minder toegankelijk zijn. De motor werkt met het klassieke inspuitsyteem met voor elke cilinder een eigen hogedruk brandstofpomp.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 maart 2012. (groter formaat)


zonder
De toegepaste keerkoppeling is een Reintjes.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij de Caterpillar motoren worden hier de cartergassen gewoon op de luchtinlaat afgevoerd.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 maart 2012. (groter formaat)


zonder
Een MAN D 2886 LXE 40 als hoofdmotor van de Fiwado 43
een olieleurbootje van 131 ton. Zo  te zien wordt er van de voorzijde van de motor (links in beeld) ook flink wat kracht afgenomen.
Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 21 november 2013. (groter formaat)


zonder
Deze 6 cilinder motor met uitlaatgasturbine en inlaatlucht nakoeling levert bijna 380pk bij 1800 tpm. De motor weegt iets meer dan 1 ton.
Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 21 november 2013. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken