top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Overige Deutz motoren watergekoeld



Naar Menu motoren.


zonder
Een Deutz MWM van het type TBD 616 V 12. De motor levert ca 830 pk bij 1500 tpm en is voorzien twee turbo's met nakoeling.
Foto: René te Pas, Nijkerk 19 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Zo te zien is de warmtewisselaar-expansievat combinatie aan de voorzijde van de motor aangebracht. De motor met nr 2200917 werd in januari 2001 in bedrijf gesteld.
Foto: René te Pas, Nijkerk 19 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Volgens het bijschrift de Deutz T12M 625, die levert 640pk bij 750 tpm. De grote spoelpomp aan de vliegwielzijde van de motor ziet men makkelijk aan voor een turbo-laadcompressor. Het type is dan echter BT12M 625 die 910 pk kan leveren.
Bron: Deutz folderfragment, jaren zestig. Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


zonder
De Deutz F12M 716, goed voor 325pk bij 1800tpm. De afbeelding toont een watergekoelde motor voor gebruik in voertuigen (F = Fahrzeug). De letter M duidt aan dat het om een vloeistof gekoelde motor gaat. De tegenhanger is de luchtgekoelde motor, die aangeduid wordt met de letter L.
Bron: Deutz folderfragment, jaren zestig. Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


zonder
De voormalige Duitse sleepboot-ijsbreker Reiher beschikt over tweemaal Deutz SF12M 716. Vroeger werden deze motoren aan de winterdag bedrijfswarm en startklaar gehouden op dat men zonder vertraging kon vertrekken. De motoren leveren maximaal 420 pk elk en stammen uit 1971.
Foto: René te Pas. Harderwijk 9 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
Het dubbel-uitgevoerde instrumentenpaneel in de sleepboot-ijsbreker Reiher voor 2x Deutz SF12M716.
Foto: René te Pas. Harderwijk 9 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
De voorkant van de motor met gecombineerde interkoeler en expansievat. Het heeft er alle schijn van dat de motor zijn lucht van buiten de machinekamer aanzuigt.
Foto: René te Pas. Harderwijk 9 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
Zicht op het inlaatspruitstuk, het koelwaterspruitstuk,
kleppendeksels en uitlaatspruitstuk.
Foto: René te Pas. Harderwijk 9 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
De uitlaten zijn geïsoleerd alleen het uitlaatexpansiestuk moet het met een simpele afscherming doen. Het uitlaatspruitstuk is watergekoeld.
Foto: René te Pas. Harderwijk 9 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
Ook al werd mij iets anders doorgegeven volgens mijn gegevens zou dit een Deutz BF12M 716 moeten zijn. Dus gelijk aan de voorgaande motor maar dan met oplading. Deze motor levert volgens opgave 520 pk bij 1800 tpm.
Aanzicht vanaf stuurboordachter.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Bakboord vooraanzicht van de Deutz BF12M 716.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 mei 2011. (groter formaat)



zonder
De 16 cilinder SBF M716 levert 720pk bij 1800 toeren per minuut. De wijde V opstelling van de cilinders geeft een mooie lage bouw, maar sommige organen, zoals de brandstofpompen staan nu wel heel verdekt op gesteld.
Foto: René te Pas. Nijkerk 30 maart 2012.(groter formaat)


zonder
Een Deutz Deutz BF16M 716. De motor is voorzien van gescheiden turbo's met nakoelers.
Foto: René te Pas. Nijkerk 30 maart 2012. (groter formaat)


zonder
Aan de voorzijde van de motor bevindt zich de pomp voor de heden ten dage onmisbare hydrauliek.
Foto: René te Pas. Nijkerk 30 maart 2012. (groter formaat)


zonder
Deutz SBF 16M 716 (LLK-U ?) De motor aan de achterzijde gezien. De uitlaat is tot de turbo goed ingepakt om zoveel mogelijk energie voor de turbo te behouden. De isolatie na de turbo dient voornamelijk de veiligheid en het comfort.
Foto: René te Pas. Nijkerk 30 maart 2012. (groter formaat)


zonder
Een 8 cilinder Deutz van het type BA8M 816. De motor levert circa 540 pk bij 1800 toeren per minuut. De BAM816 was eind jaren 70 een populair product. De firma Markerink, Lobith-Tolkamer was één van de adressen waar ze ingebouwd werden. De 'B' staat voor de aanwezigheid van oplading. Alleen de 6 en 8 cilinder in lijn motor bestond ook zonder oplading. De 'A' staat in veel gevallen voor een watergekoelde motor.
Foto: Jan Meppelink, Heyplaat, 21 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Een 8 cilinder Deutz van het type SBA8M 816 levert een aantal pk's meer en komt op circa 615 pk bij 1800 toeren per minuut. Verschillen in motorvermogen bij een gelijk aantal cilinders worden vaak veroorzaakt door een ander afstelling van het maximale toerental en een andere koeling van de laadlucht.
De koeling kon in het motorkoelwatercircuit opgenomen zijn, een eigen warmtewisselaar of bunkoeler hebben, dan wel direct met buitenwater gekoeld worden. De motor kreeg daarvoor respectievelijk het achtervoegsel (LLK-) U, W of R. De laatste gaf het meeste vermogen. (Bron: Gert Schouwstra.)
Foto: René te Pas, Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Schippers houden hun spullen over het algemeen graag netjes, maar er gebeuren wel eens ongelukjes en als een motor flink wat jaartjes achter de rug heeft worden de sporen daarvan steeds duidelijker zichtbaar. De motor hoeft er echter niet minder betrouwbaar om te worden.
Foto: René te Pas, Nijkerk 1 augustus 2012. (groter formaat)


zonder
Deze motor lijkt last gehad te hebben van waterlekkage. Voor een klein onbeduidend lekje ga je niet ogenblikkelijk de hele motor over hoop halen, maar je krijgt er wel lelijke vlekken van. Het zelfde geldt voor onbeduidende olielekkages. Al met al dragen sommige machinekamers daardoor de bijnaam vetkuil niet geheel onterecht.
Foto: René te Pas, Nijkerk 1 augustus 2012. (groter formaat)


zonder
Dezelfde motor op een wat makkelijker te onderhouden en te repareren punt. De laadluchtkoeler ziet er na vijftig jaar trouwe dienst nog prima uit. Het gaat hier trouwens om een BA8M 816-LLK van 520 pk.
Foto: René te Pas, Nijkerk 1 augustus 2012. (groter formaat)


zonder
Een 12 cilinder Deutz van het type SBA12M 816 deze motor stamt uit 1980 en levert circa 780 pk bij 1800 tpm. Bij een aantal Deutz-BAM-motoren wordt de type aanduiding voorafgegaan door de letter 'S'. Het is me niet echt bekend, maar waarschijnlijk heeft het te maken met de leveringsomvang van de motor. Inbouwdelen en toebehoren zijn dan aangepast aan een bepaald gebruik. De 'S' zou kunnen staan voor scheepsuitvoering.
Foto: René te Pas, Nijkerk 2 april 2012. (groter formaat)

Type
pk / omw. per min.
uitvoering
6 cilinder
A6M 816
190/1800 lijnmotor zonder oplading
BA6M 816
306/1800
lijnmotor met oplading (turbocharger) zonder laadluchtkoeling
BA6M 816 LLK-U 354/1800
lijnmotor met oplading en laadluchtkoeling via motorkoelsysteem
BA6M 816 LLK-W 387/1800
lijnmotor met oplading en laadluchtkoeling met eigen bunkoeler
BA6M 816 LLK-R
421/1800
lijnmotor met oplading en laadluchtkoeling met buitenboordwater
gewicht 1605 kg.
8 cilinder
A8M 816
275/2000
lijnmotor zonder oplading
BA8M 816 406/1800
lijnmotor met oplading (turbocharger) zonder laadluchtkoeling
BA8M 816 LLK-U 469/1800
lijnmotor met oplading en laadluchtkoeling via motorkoelsysteem
BA8M 816 LLK-W
517/1800
lijnmotor met oplading en laadluchtkoeling met eigen bunkoeler
BA8M 816 LLK-R
564/1800
lijnmotor met oplading en laadluchtkoeling met buitenboordwater
gewicht 2050 kg.
12 cilinder
BA12M 816
612/1800
v-motor met oplading (turbocharger) zonder laadluchtkoeling
BA12M 816 LLK-U
707/1800
v-motor met oplading en laadluchtkoeling via motorkoelsysteem
BA12M 816 LLK-W
775/1800
v-motor met oplading en laadluchtkoeling met eigen bunkoeler
BA12M 816 LLK-R 843/1800
v-motor met oplading en laadluchtkoeling met buitenboordwater
gewicht 2900 kg.
16 cilinder
BA16M 816
816/1800
v-motor met oplading (turbocharger) zonder laadluchtkoeling
BA16M 816 LLK-U
938/1800
v-motor met oplading en laadluchtkoeling via motorkoelsysteem
BA16M 816 LLK-W
1033/1800
v-motor met oplading en laadluchtkoeling met eigen bunkoeler
BA16M 816 LLK-R
1128/1800
v-motor met oplading en laadluchtkoeling met buitenboordwater
gewicht 3620 kg.
Omdat de toerentallen voor scheepsaandrijving instelbaar waren tussen 1000 en 1800 en de motoren met verschillende oplading geleverd konden worden, komen er heel veel types en vermogens voor. Eigenlijk was er altijd wel een passende motor leverbaar. In jachten (Din 6270 A) is de zwaarste motor dan ruim 1360 pk. De kleinste motor was de A6M816 zonder oplading: 109 pk bij 1000 1/min tot 190 pk bij 1800 1/min.
Bron: Gert Schouwstra, Sneek.

zonder
De grootste 'BAM816 Deutz' is de SBA16M816 LLK-R. Deze levert 1125 pk bij circa 1800 toeren per minuut. De afgebeelde motor stamt uit 1990.
De motor naar achter toe gezien met achter aan de nakoeler.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 3 april 2012. (groter formaat)


zonder
Rechts de voorzijde met bovenaan het expansievat, links de inlaatluchtkoelers.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 3 april 2012. (groter formaat)


zonder
De bakboordzijde van de motor met achteraan de twee inlaatluchtkoelers.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 3 april 2012. (groter formaat)


zonder


zonder
Eveneens een SBA 16M816 volgens de meetbrief afgesteld op 1000pk. Het is één van de twee motoren in de Duwboot Savanna II (02320353).
Foto: Jan Meppelink. Werkendam 18 april 2011.



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken