top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Wilnisseraak




aa98
De Wilnisser aak 'Vriendschap' tijdens Hassailt 2012. Het schip werd in 1897 op de werf van M. Haring te Wilnis als 'Adriana' gebouwd. Het schip is circa 17,4 meter lang en 3,82m breed. Met een holte van slechts 1,4 meter komt het laadvermogen dan rond de 47,4 ton. Brandmerk 31 B Utr 1927
en daarmee is het eni-nummer dan 03350031.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 27 juli 2012. (groter formaat)


aa97
Zowel aan voor- als achterzijde loopt de heve tot het berghout aan toe door. Het is daarmee, ook al maakt het achterschip een volle ronde indruk, onmiskenbaar een aak. Door de geringe holte maakt het schip een platte gestrekte indruk.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 27 juli 2012. (groter formaat)


aa96
Opvallend bij de Wilnisseraken is de overhellende achterstevenbalk. Het boeisel op het achterschip van de Vriendschap is voorzien van een schansdek/schanddeksel; ook dit lijkt standaard bij de Wilnisser aak te horen. De klik op het helmhout is voorzien van een klaver. Of de roerlichter en de beschildering met een spiegel erg orgineel zijn, durf ik niet te zeggen.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 27 juli 2012. (groter formaat)


aa95
Het voorschip met de uitwip, bolders en braadspil. Opvallend is het gebruik van zijstagnaaiings en de aanwezigheid van beretanden. Beretanden werden op ijzeren en stalen aken weinig toegepast. Naaiings waren op schepen van gering formaat ongebruikelijk.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 27 juli 2012. (groter formaat)


aa94
Helaas geen echt duidelijke foto van de kop, maar wat niet is kan nog komen.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 27 juli 2012. (groter formaat)


aa93
Flink beladen, maar nog niet afgeladen, met zand blijft er van deze aak nog maar weinig over. Dit roefscheepje werd in 1900 op de werf van Haring te Wilnis gebouwd. Het is iets meer dan 17 meter lang en 3,5 meter breed.
Het laadvermogen bedraagt circa 42 ton.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 27 juli 2012. (groter formaat)


aa92
Ondanks een aantal afwijkende punten heeft het scheepje, dat men 'Rietaak' noemt, toch ook veel gemeen met de 'Vriendschap'.
Het scheepje heeft rond Vreeswijk in de zandvaart gezeten.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 27 juli 2012. (groter formaat)


aa90
De Wilnisser aak Tomma naar men zegt uit Roermond en gebouwd in 1906. Het scheepje zou, gezien het voorroefje, misschien wel eens dienst gedaan kunnen hebben bij een aannemer van oeverwerken.
Foto: Joost Roeland, Den Bosch 1 oktober 2013. (groter formaat)


aa91
Met enige moeite valt te zien dat de heve helemaal tot aan de bovenrand toe doorloopt. Het huidige ankerkluisgat zit niet op de orginele plaats. Ook het loopnet en de kluiverboom zijn voor zover bekend weinig orgineel. De boeiing langs voor- en achterschip is voorzien van een schanddek.
Foto: Joost Roeland, Den Bosch 1 oktober 2013. (groter formaat)


aa89
Het voorroefje is wel oud, maar waarschijnlijk toch niet orgineel. Dit soort schuitjes werden echter veel door aannemers gebruikt en die konden wat extra leef- en bergruimte wel gebruiken. Het boeisel lijkt vervangen te zijn. Het verlaagde middendeel wat ook dit scheepje gekend heeft, is verdwenen.
Foto: Joost Roeland, Den Bosch 1 oktober 2013. (groter formaat)


aa88
Goed is de achteroverhellende achterstevenbalk te zien. Het achterste deel van het roefje achterop is mogelijk nog wel orgineel. Het lijkt er echter op als of de opbouw later uitgebreid is met een machinekamer.
Foto: Joost Roeland, Den Bosch 1 oktober 2013. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken