top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Hoogkabelpont



Naar Menu ponten, veren, e.d..


zonder
Eigenlijk wil ik mij tot de Nederlandse binnenvaart beperken, maar dit is, in mijn ogen, te bijzonder om over te slaan. De hoogkabelpont over de Weser te Polle (stroomopwaarts van Hameln).
Foto: Jan Meppelink, 31 december 2007. (groter formaat)


zonder
De pont is met twee kabels aan beide kanten met de, boven het water gespannen, kabels verbonden. Ik vermoed dat de geleiding aan de stroomafwaartse zijde in verband met het grillige stroomverloop en de flinke afstand tussen de pont en de stroomopwaartse kabel noodzakelijk is.
Foto: Jan Meppelink, 31 december 2007. (groter formaat)


zonder
Duidelijk is hier te zien dat er aardig wat stroom loopt en dat de pont flink aan de kabel hangt. Een soortgelijk systeem hebben we in Nederland gekend onder de naam reeppont. Daarbij hing de reep echter niet altijd hoog boven water en bovendien gebruikte men, net als bij de gierpont, de stroming van de rivier voor de voortstuwing.
Foto: Jan Meppelink, 31 december 2007. (groter formaat)


zonder
De mast voor de pontkabel op één van de oevers. De forse takel en de zware vertuiing van de mast wijzen erop dat er flink wat kracht op de kabel komt te staan.
Foto: Jan Meppelink, 31 december 2007. (groter formaat)


zonder
In verband met de sterk wisselende waterstanden moeten de kabels, die de pont geleiden, ingehaald of gevierd kunnen worden. Het ankertje is er 'für alle fälle'.
Foto: Jan Meppelink, 31 december 2007. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken