top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Staaldraad & staalkabel toegepast



Naar menu touw en staaldraad.

sleepvaart
In de Rijnsleepvaart was het bijna niets anders dan staaldraad wat de klok sloeg. Een strang wordt vast gemaakt, een eind ligt voor gebruik gereed op de luiken en zelfs aan het tot gort geknepen wrijfhout zit een eindje draad.
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


strangenlier
De stragenlier van de Unterwalden aan bakboord. Strangen waren 15 tot 38 mm dik en 200 tot 1500m lang (de dunste waren het langst), buiten dat had de sleepboot nog tornstrangen, reserve strangen en natuurlijk meerdraden; alles staaldraad.
Foto: Archief: Urs Vogelbacher. (groter formaat)


stagen_hijstuig
Beurtschepen, zeflossers en diverse andere vaartuigen met een hijstuig maken eveneens veelvuldig gebruik van staaldraad.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 30 juni 2009. (groter formaat)


gaarde
Zijstag, hanger, gaarde en de nog ontbrekende loper; alles staaldraad.
Alleen zou ik niet tevreden zijn over de wijze waarop de parshuls op de voorgrond aangebracht is. Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 5 juli 2010. (groter formaat)


stagen_vallen
Ook op zeilschepen is bijna alles
wat men niet in de hand hoeft te houden staaldraad.
Foto: Pieter Klein, Goingarijp 28 mei 2003. (groter formaat)


staaldraad_grootschoot
De grootschoot is vaak van touw, behalve wanneer men een schootlier gebruikt. Aangezien staaldraad weinig rek heeft, worden schokken niet gedempt.
Vandaar de schokveer aan de giek.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 19 augustus 2009. (groter formaat)


electrisch_draadlier
Aan boord van moderne vrachtschepen vindt men nog maar weinig staaldraad, alleen voor hijswerk, zoals bij de autokraan, bunkergiek, en bijboot vindt men het nog. Bij het hijsen van een te lichte last wikkelt staaldraad zich niet netjes op. Het gevolg is dat men kruisende slagen en slagen met veel loos krijgt.
Wanneer de draad daarna belast wordt, loopt deze een grote kans te beschadigen en te vervormen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 6 juni 2010. (groter formaat)


hydraulisch_koppellier
In de duwvaart vinden staaldraden nog wel toepassing. Hier een hydraulisch koppellier op de duwsleepboot Orion uit Purmerend.
Foto: Pieter Klein. Zwartsluis 14 mei 2010. (groter formaat)

roestig_want
Zoals alles moet ook staaldraad onderhouden worden. Het lapzalven is een regelmatig terugkerend karwei,
waarvoor ook moderne oplossingen verzonnen zijn: zie hier.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 5 juli 2010. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken