top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Scheepsschroeven



Naar menu mechanische voortstuwing.
Naar Rondom de schroef.
Naar tekst 'Schroeven'.

zonder
Dat er schroeven met aangeklonken bladen bestonden was mij volledig onbekend. De combinatie brons-gietijzer veroorzaakt een galvanische werking waardoor de klinken echter snel weg zullen roesten. Daar tegenover staat dat de stalen schroefas nu geen direct contact met het brons maakt.
Foto: Han Visser, Rheinmuseum Emmerich, 23 februari 2010. (groter formaat)


zonder
Een driebladsschroef met een schroeftunnel, die slechts een overkapping vormt. De schroef(as)moer is geborgd door middel van een pen voor langs.
Foto: F. Logghe, Sluiskil, 8 juli 2006. (groter formaat)


zonder
De vierbladsschroef van de kast Arma [portret]. Hier heeft men, las borg, een stripje aan de moer en over het asuiteinde gelast.
Foto: F. Logghe, 20 april 2008. (groter formaat)


zonder
Twee getopte reserve schroeven, ook vierblads.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 4 juli 2008. (groter formaat)


zonder
De verstelbare schroef van de S.H.V. sleepboot 'Van Woelderen', op 5 december 1953 gefotografeerd, liggende in het 'dokje van Perry'. Let ook op de bevestiging van de offerelectrodes!
Foto: Zeeuws Archief, Kon. Mij. De Schelde, collectie 7524, nr 477. CC-BY-NC. (groter formaat)


zonder
Een wat nieuwer model verstelbare schroef van het ms Straat Nagasaki. Opname: 24-12-1971. Er waren 4 van deze schepen, die ontworpen waren voor containertransport. Op varenisfijner.nl vertelt men: "Bij het ontwerp van deze schepen was men uitgegaan van een onbemande machinekamer, waarbij de hoofdmotor vanaf de brug kon worden bediend en gecontroleerd. Daarvoor had men gekozen voor een vanaf de brug verstelbare, vierbladige schroef. Bij dit systeem maakte de schroefas een vast aantal omwentelingen, namenlijk 120 omwentelingen in één richting. De snelheid van het schip werd geregeld door de schroefbladen te verstellen.". Het is dan wel geen binnenvaart, maar het is desalniettemin interessant.
Foto: Zeeuws Archief, Kon. Mij. De Schelde, collectie 7516, nr 13391. CC-BY-NC. (groter formaat)


zonder
Dubbelschroefs aandrijving met vrij kleine vierbladsschroeven. Opvallend is het ontbreken van schroeftunnels.
Foto: B. v. Roest, Schoonhoven. (groter formaat)


zonder
Op het roefdek bewaarde reserve schroef van de Charles-D uit Antwerpen: Een vijfbladsschroef.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 26 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Een zevenbladsschroef met speciale, geruisarme bladen. Dit soort schroeven werden (worden?) ook op onderzeeboten toegepast!
Foto: Leo Schuitemaker, 22 januari 1991. (groter formaat)


zonder
Een roerpropellor wordt tegenwoordig, we hebben tenslotte de 'Engelse ziekte', een azimuth-drive genoemd. Dit is een zogenaamde 'Aquamaster' die, omwille van een lager geluidsniveau, van een zevenbladsschroef voorzien is.
Foto: Leo Schuitemaker, 22 januari 1991.(groter formaat)


zonder
Een schroef met achterwaarts buigende voorflank in de hoop dat zich niet te veel waterplanten in de schroef verdraaien. Men noemt dit model wel een sabelschroef. Deze schroef is ingebruik bij een zijschroefinstallatie.
Foto: Pieter Klein, Zwolle, 10 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Achterzijde van de sabelschroef/antiwierschroef met achterwaats buigende bladen.
Foto: Pieter Klein, Zwolle, 10 oktober 2010.(groter formaat)


zonder
Bij dit exemplaar buigt het blad niet meteen achterwaarts, maar heeft een vrij recht stuk. De bladen maken een aangeslagen indruk....
Foto: Pieter Klein, Zwolle, 10 oktober 2010.(groter formaat)


zonder
Een hoogst merkwaardige schroef onder een Langedijker akkerschuit.
Zou dit nu de anti-wierschroef uit Warmenhuizen zijn? [meer antiwierschroeven]
Foto Nico Vader, 8 september 2007, Broek op Langedijk.


Naar menu mechanische voortstuwing.
Naar Rondom de schroef.
Naar tekst 'Schroeven'.

Bestandsrevisie oktober 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken