top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Scheepswerf Wartena, ex-Vooruit



Menu landzaken.


zonder
Een tjalk van bijna 23 meter, die in gebruik is als woonvaartuig wordt gehellingd. Op sommige langshellingen is het, tijdens het in en uit het water halen van het schip, een hele klim naar het voordek. Dit is vooral het geval bij hellingen met een flinke knik in het hellingspoor.
Foto: Pieter Klein, juni 2001. (groter formaat)


zonder
Het schoonspuiten van het schip. Nog voordat het schip geheel op de wal is, begint men op sommige werven al met het afspuiten. Hoe langer men het aangroeisel laat drogen hoe lastiger het van het schip komt. Voor de voeten van de werfbaas ziet men al een kleine oogst aan mosseltjes, die van het schip afgekomen zijn. Bij het afspuiten met een hogedrukspuit kunnen vuil, teer, schelpen en roestdelen naar alle kanten met hoge snelheid wegschieten. Het werken zonder beschermende kleding en gezichtsbescherming is niet aan te raden.
Foto: Pieter Klein, Wartena juni 2001. (groter formaat)


zonder
De buitenhelling van Scheepswerf Wartena. De maximale lengte van het schip dat op deze helling gehellingd kan worden is ca. 27 meter. Duidelijk is hier de knik in de helling te zien.
  1. Hellinggat.
  2. Kar, hellingwagen.
  3. Juk.
  4. Rooster met daaronder een vuil-vergaarbak.
  1. Hellingsporen.
  2. Werf.
  3. Hellinglier.
  4. werfloods, binnenhelling.
Foto: Pieter Klein, juni 2001. (groter formaat)


zonder
De voorste hellingwagen is voorzien van een paal die meer naar binnen of meer naar buiten geschoven kan worden, zodat men, als de kar onder water verdwenen is en het schip er boven ligt, kan zien hoe het schip ten opzichte van de kar ligt. De stang wordt zo gezet dat wanneer het schip net niet tegen de stang aan ligt, het schip midden boven de kar is. De achterste kar moet ongeveer bij het machinekamerschot komen of bij oude langzaamlopers ter hoogte van het vliegwiel van de motor. De voorste kar komt op circa 1/3 van voren. De afstand tussen deze punten wordt vooraf gemeten, waarna een passend stuk ketting tussen de karren gezet wordt.
Foto: Pieter Klein, Wartena, juni 2001. (groter formaat)


zonder
Een electrisch hellinglier. Zo te zien met een drievoudige vertraging
en stevige electrische rem.
Foto: Pieter Klein, Wartena, juni 2001. (groter formaat)


zonder
Het hogedrukpompaggregaat bestaat uit een fikse DAF-diesel van ca. 100 pk en een hogedrukpomp met drukregelaar (blauw omlijnd). De installatie kan een maximale druk van meer dan 200 atm. leveren. Voor licht aangegroeide schepen gebruikt men ca. 100 atm., voor sterk aangegroeide ca. 150 atm. Voor het wegspuiten van verf en teerlagen ca. 200 atm. De installatie is voorzien van een voorraadvat dat met een externe pomp vol gehouden wordt. Zodra door één of andere oorzaak het niveau in het vat daalt, slaat de installatie af. Zo wordt voorkomen dat de dure plunjerpomp droog loopt en beschadigd raakt.
Foto: Pieter Klein, juni 2001. (groter formaat)


zonder
Een kleine, opgebouwde, beurtmotor op de buitenhelling.
Foto: Pieter Klein, september 2006. (groter formaat)


zonder
De, wat grotere, beurtmotor Gerardus op de binnenhelling. De romp is helemaal kaalgehaald en zal van een nieuwe beschermlaag voorzien worden. Het scheepje werd in 1926 als 'Rijnstroom VI' gebouwd en meet 27,6 x 4,86 meter. [Gegevens]
Foto: Pieter Klein, september 2006. (groter formaat)


zonder
Met een overdekte loods moet je natuurlijk wel een beetje letten op de onderdoorrijhoogte. Het vormde geen probleem met deze beurtmotor, maar met schepen met een totale hoogte van tegen de vijf meter is het oppassen.
Foto: Pieter Klein, september 2006. (groter formaat)


zonder
Een tjalkje gaat terug in zijn element.
Foto: Pieter Klein, oktober 2006. (groter formaat)


Bestandsrevisie februari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken