top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Salonroeven



Naar Menu Roeven.


zonder
Het diepverzonken salonroefje van een motorscheepje. Voor in de roef bevinden zich meestal de keuken en wc; achterin de slaapgelegenheid.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, maart 2000. (groter formaat)


zonder
De achterkant van een soortgelijk roefje
op het motorscheepje 'Verandering' [fotoserie].
Foto: F. Logghe, september 2007 te Veurne. (groter formaat)


zonder
De salonroef van de Luxe-motor is vaak hoger en groter.
Hier de roef van de luxe-motor 'Poolster' [scheepsportret].
Foto: F. Logghe, Rotterdam, oktober 2007. (groter formaat)


zonder
Vaak zijn de roeven van luxe-motors niet zo diep verzonken als die van motorscheepjes, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Hier het fraaie roefje van de 'Nieuwe Zorg' uit Opperduit. Op de foto is trouwens goed te zien dat men achter in de roef geen diepte heeft; vandaar dat daar de kooien geplaatst zijn.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden mei 2010. (groter formaat)


zonder
Veel meer uitzicht heeft men vanuit de roef van het motorvrachtschip 'Zuid-Holland'.
Foto: Pieter Klein, Vijfhuizen, juli 2015. (groter formaat)


zonder
De salonroef op de Wad en sontvaarder 'Risico' [Fotoserie]. De raamblinden zijn gesloten en de patrijspoorten in de zijwanden zijn voorzien van wenkbrauwen.
Foto: C. Minderman, 27 mei 2007. (groter formaat)


zonder
De spits Yannick. [fotoserie]
Foto: F. Logghe. november 2006 Sluiskil. (groter formaat)


zonder
De spits 'Sermar'. Deze spits heeft in 1970 een volledig nieuwe roef gekregen.
Foto: F. Logghe, Hasselt (B) juni 2007. (groter formaat)


zonder
De salonroef op het in 1959 gebouwde mvs. 'Anje'. Zo te zien zijn in ieder geval de raamkozijntjes een keer vervangen. Tot de jaren vijftig waren die meestal van hout; na die tijd werden ze vaak in rubber gevat, maar opengaande ramen werden meestal in vernikkeld messing, aluminium en later ook rvs gevat.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen september 2007. (groter formaat)


zonder
mvs. Stemar, gebouwd in 1961, heeft een vrij laag gehouden roef, wat de lijn van het schip ten goede komt.
Foto: Dieter Henken (D), Koblenz 12-3-2008. (groter formaat)


zonder
Nog net een echte salonroef treft men op het mvs 'Cupido' [schepenDB].
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 23 september 2007. (groter formaat)


zonder
Een zeer ruime roef op het mvs mvs Isola D Ischia [SchepenDB] gebouwd 1971. De vraag is kan men dit nogwel een salonroef noemen? De roef is namelijk niet verzonken, maar staat, zo te zien, op het dek.
Foto: Leo Schuitemaker, Beneden Leeuwen 5 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
Ook bij deze voormalige 'Damco 221' [SchepenDB] kan men zich afvragen of men dit nogwel een salonroef mag noemen. In ieder geval licht het makkelijker in het spraak gebruik dan: "een roef helemaal achterop"
Foto: Dieter Henken (D) (groter formaat)


Naar Menu Roeven.

Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken