top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Ronde luikenkappen



Naar menu ruimafdekkingen.


zonder
Ronde luikenkappen zijn al heel oud en men ziet ze dan ook op veel historische afbeeldingen, bijvoorbeeld op die van Anton Woensam uit de zestiende eeuw. In de tweede helft van de negentiende eeuw werd dit type luikenkap langzamerhand door het Friese model verdrongen.
Foto: Han Visser, Emmerich, februari 2010.(groter formaat)


zonder
De hoge ronde luikenkappen vond men veel op schepen die lichte goederen vervoerden, zoals op dit uit Duitsland afkomstige, negentiende eeuwse, porseleinschip, dat alleen stroomafwaarts naar Nederland voer, daar de lading verkocht, waarna het schip uit elkaar genomen werd en ook het hout verkocht werd. (
Bron; Museum Emmerich
)
Foto: Pieter Klein, Emmerich, februari 2010.(groter formaat)


zonder
Op de voorgrond een spits met een houten luikenkap. Het luik bestaat uit dwarsplankjes, voorzien van presennings, bevestigt aan balken die de gehele breedte overspannen.
De schipper op het voordek is in de weer met een schoorboom.
Inzender; "KvM". (groter formaat)

zonder
Een detail opname van een Belgische luikenkap in de museumhaven in Rotterdam.
Foto: Pieter Klein, november 2010. (groter formaat)


zonder
De onderzijde van een dergelijke luikenkap in een museumschip te Antwerpen.
Foto: Pieter Klein, april 2013. (groter formaat)


zonder
De kromming van de stalen luiken was over het algemeen wat minder sterk dan die van de houten, hetgeen hier, bij deze Luxe-motor, te zien valt.
Foto: Archief M.v.Buren. (groter formaat)


zonder
De aangezette hoeklijnen bij het oude model stalen luiken, vormden een plaats waar makkelijk roestvorming optrad en dus het nodige werk verschafte.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam november 2010. (groter formaat)


zonder
Ronde stalen luiken met omgezette randen en geperste profielribbels zoals op de foto waren lichter dan het oude model dat met geklonken hoeklijnen verstevigd was. Ook was het onderhoud makkelijker geworden. Ze waren een tijd lang erg populair onder de spitsenschippers. Daarbuiten zag je ze bijna nooit.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Belgische luiken in golfplaatprofiel. Eerst nog van gegalvaniseerd staal, zoals op de foto, later ook van aluminium. Ze stonden ook bekend als wegwaai-luiken, waaruit al blijkt dat ze erg licht waren. De luiken bewogen alle kanten op als je ze optilde, maar eenmaal op hun plaats vormden ze toch een stevig en hecht geheel.
Foto: Pieter Klein, voorjaar 2001. (groter formaat)


zonder
Schuifluiken gebogen model met damwandprofiel.
  1. Dekwasleiding, tevens grijpreling.
  2. Haken waarmee de luiken onder de loopbaan geborgd zijn.
  3. Sjorband met hetzelfde doel.
  1. Loopbaan.
  2. Handgrepen met daarin grendels waarmee het verrollen van de luiken geblokkerd wordt.
  3. Rubberstrip waarmee regen- en buiswater gekeerd wordt.
Foto: Pieter Klein, Wachthaven, Meppel, april 2001. (groter formaat)


zonder
Eveneens gebogen luiken met damwandprofiel maar dan gewoon stapelbaar. Dat stapelen gebeurt tegenwoordig met behulp van een luikenwagen, die vaak door slechts één persoon bediend hoeft te worden.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, september 2009. (groter formaat)


Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken