Hier en daar kan men soms nog
een houten Werf- of Pikbakje aantreffen. Omdat ze weinig beschadigingen
aan de schepen veroorzaakten bleven de houten bakjes nog lang in zwang.
Te lijden hadden ze echter des te meer. Dit exemplaar is uitgerust met
metalen kimknieën en
opgelapt met ijzeren hoekstukken. (groter formaat)
Het boord bestaat uit
één brede gang
met daarop een smallere. Beide gangen zijn even dik. De naad is
niet gebreeuwd, maar aan
de binnenzijde met een tengel afgesloten. In de hoeken zorgen zware
klossen voor de verbinding tussen zijden
en voor- en achterbord. (groter formaat)
Het vlak is voorzien van een flink
aantal brede zware dwarsklampen,
die niet alleen de 'vloer' maar tevens een bescherming van de vlakdelen vormen. In de
hoek langs de zijdes ziet men de stevige kimwegers. (groter formaat)
De hoekpunten van dit soort
rechthoekige bakjes zijn zeer kwetsbaar. De kopse kant van het hout watert bovendien makkelijk
in waardoor het hout makkelijk gaat rotten. Hier het beeld van
een reparatie en een extra bescherming van het hoekpunt. (groter formaat)
De kopse kant van het vlak is
eveneens een kritisch punt. Door boorden en borden iets naar
buiten te laten vallen wordt enige bescherming verkregen. (groter formaat)
Ter vergelijk een in 1903 bij
scheepswerf Witsen te Alkmaar gebouwd stalen bakje. De scherpe hoeken
zijn kwetsbaar en vormen een gevaar voor de verf of teer van schepen waarbij
men langszij komt. Foto: Alkmaar 1903, maker onbekend.(groter formaat)
Een stalen werfbakje met afgeronde hoeken liggend aan de werf van Wolthuis te Sappemeer.
Foto: Pieter Klein, Sappemeer 9-02-2011.(groter formaat)