top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorsleepboten Evert & Loeki



Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's: F. Logghe, Amsterdam, 13 april 2007.
Menu fotoseries.


px_Evert_zij
De Amsterdammer Evert ligt in de Egelantiersgracht tussen de eerste en tweede dwarsstraat te Amsterdam.
Het, nog vrij authentiek uitziende, schip wordt vermoedelijk niet langer voor commerciële doeleinden gebruikt. [Varend Erfgoed] (groter formaat)


px_Evert_voordek
De stuurhut sluit aan op de roef, die deels ook machinekamer is. Het scheepje is een tijdlang voorzien geweest van een Kromhoutmotor. (groter formaat)


px_Evert_hemel
De hemellichten van de machinekamer. Op de roef en langs de stuurhut lopen grijprelingen. De stuurhut bovenbouw is volledig afbreekbaar. (groter formaat)


px_Evert_beting
Zoals gebruikelijk bij Amsterdammers staat de beting kort bij de stuurhut. Met een beetje kunst en vliegwerk kan men dan, als men alleen vaart, toch trossen innemen of vieren. (groter formaat)


px_Evert_roerstand
De roerstandaanwijzer bovenop de roerkoning van de Evert. Werkt altijd, ook zonder accu's! (groter formaat)


px_Loeki_voor
De Loeki ligt schuins tegenover de Evert. Het lijkt als of het schip meermaals verbouwd werd. Niet alle delen hebben dezelfde vormgeving. De Loeki is een mooi voorbeeld van een Amsterdammer, alleen de achterroef misstaat. Beide roeven staan goed in de verf, hopelijk is de rest ook nog aan bod gekomen. (groter formaat)


px_Loeki_stuurhut
Bij deze Amsterdammer heeft de machinekamer een plaatsje achter de roef gekregen. De machinekameropbouw heeft afgeronde bovenhoeken, iets wat niet erg gebruikelijk is. Om de beting toch zover mogelijk naar het midden van het schip te krijgen, is de stuurhut kort gehouden, deels over de machinekamer gebouwd en voorzien van deuren in de zij. De beting is zowat tegen de stuurhut geplaatst.
(groter formaat)


px_Loeki_achter
De achterroef moet later bijgebouwd zijn. Ze is hoger dan de sleepbeugel boven het achterdek en op de achterroef zelf ontbreekt een sleepbeugel ter bescherming van de schuifkap. (groter formaat)


px_Loeki_lier
Het waterbord en het ankerlier.
Het is een dubbelwerks-enkelschijfsankerlier. Het bijbehorende anker hangt aan stuurboord. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken