top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


bevrachtingsboekje klipper 'Lauda Ducem'



Naar menu scheepspapieren.
Naar Deel 1.



a94
a92
Een bevrachtingsboekje uitgegeven door de bevrachtingscommissie Rotterdam
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
De plaatsen waar men gasolie kon bunkeren waren, omdat het er nog niet zoveel waren, belangrijk.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)

a91
a90
Dit exemplaar werd in gebruik genomen omdat de eerste vol was of verloren gegaan is. Inzender: Pieter Boers.
(groter formaat)
Het boekje werd afgegeven voor de klipper
'Lauda Ducem' 36,7m lang, 270 ton groot en uitgerust met 3 ruimen.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)

a89
a88
Het eerste reisje is op 4-10-1939 en gaat met steenkolen van Stein naar Rotterdam. Linkerblad
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Het rechterblad toont ons de ladingen en financiën, daaronder een groot aantal binnenvaartzegels.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)

a87
a86
Al met de tweede reis zat men midden in de oorlog. Aan het boekwerkje valt dat niet direct te zien.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
De vrachtprijzen, maar ook de  leges voor de bevrachtingscommissie,
zijn echter wel fors gestegen.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)

a85
a84
Was de leges voor de oorlog 2%
al spoedig stijgt deze naar 7%.
Inzender: Pieter Boers.
(groter formaat)
Voor ledige reizen heeft men toestemming van de commissie nodig, ook wordt er aan tekening gemaakt van het feit dat het gezin aan boord woont.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)

a83
a82
Na een reisje kunstmest Stein-Veghel volgt rogge naar Utrecht, Rotterdam en Amsterdam.
Inzender: Pieter Boers.
(groter formaat)
De vrachtprijs schommelt een beetje, maar het gaat er uiteindelijk om wat men er aan over kon houden. Het waren geen vette jaren toen.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)

a81
a80
Het najaar van '42 laat een stijging van vrachtprijzen zien. De helft van de reizen is echter leeg terug naar Venlo. Daar verdient men niets mee!
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
De commissie is nog steeds 7% en op de zegeltjes prijkt nog de Nederlandse leeuw.
Inzender: Pieter Boers.
(groter formaat)

a79
a78
De winter van 42-43 moet de schipper in Amsterdam doorgebracht hebben. In april gaat hij weer leeg terug naar Venlo.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Het boekje stopt met een aantekening op 23 mei 1943. Komt het schip stil te liggen of wordt de vracht op andere wijze verdeeld?
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)

a77
a93
Inzender: Pieter Boers.
(groter formaat)
Ook toen werden reclame inkomsten niet versmaad.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)

a76
a75
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)

Naar menu scheepspapieren.
Naar Deel 1.





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken