top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Hagenaar 'Alles Heeft Een Tijd'



Een bijdrage van F. Logghe.
Tenzij anders vermeld: foto's: F. Logghe, Het Havenmuseum te Rotterdam, 4 november 2007.
Menu fotoseries.


px_ahet_boven.
De 'Alles Heeft Een Tijd' werd in 1914 bij De Bock en Meyer, Oude Wetering, gebouwd. Het schip meet 19,40 x 3,87 x 0,35 m bij een holte van 1,2 m. Het laadvermogen bedraagt 50 ton. Meetbrief H1940N. De eerste eigenaar P. van Arkel uit Alphen a/d Rijn noemde het schip "Aan Gods zegen is alles gelegen". Het schip droeg geen brandmerk of eni-nummer.
Het schip staat te boek als zijnde een Zuid-Hollandse aak. en heeft deel uitgemaakt van de museumcollectie van het Maritiem Museum Rotterdam. (groter formaat)

Het scheepstype staat algemeen bekend als 'Hagenaar' omdat, naar men zegt, zeer veel van dit soort scheepjes met bouwmaterialen op Den Haag voeren. Door deze activiteit ontstond er zelfs een Hagenaar die aan de afmetingen van een beruchte flessehals in Den Haag, de Wagenbrug, aangepast was. Dit heeft tot gevolg gehad dat men de 'Wagenbrugger' en de 'Hagenaar' met elkaar is gaan verwarren en dat de oorspronkelijke benaming 'Gelderse-' of 'Zuid-Hollandse aak' bijna geheel in de vergetelheid is geraakt.

px_ahet_kont
De kont van het schip. Opvallende kenmerken: het boeisel staat in lijn met de romp en sluit met een lichte opwaartse knik tegen de achterstevenbalk aan; de kont is rond, maar niet al te vol. Het schip beschikt over relatief brede gangboorden.
(groter formaat)


ahet28februari2004kop
De typische akenkop. De heve bestaat uiteindelijk nog maar uit één gang, het verlengde van de kielgang, maar deze loopt wel helemaal tot de potdeksel toe door.
Foto: Rotterdam 28 februari 2004. (groter formaat)


ahet28februari2004voordek
Let op het opvallende verloop van het schanddeksel. Ook hier is duidelijkte zien dat de heve tot het bovenboord doorloopt.
Foto: Rotterdam, 28 februari 2004. (groter formaat)


px_ahet_luiken
Gezien de geringe laag teer op de luikenkap, zijn de luiken waarschijnlijk van zeer recente datum. Merk ook het houten naambord en de mooie afwerking hiervan. (
Schippers zullen echter zelden het naambord zo op hun schip gevoerd hebben.
)
(groter formaat)


px_ahet_zij
Met gestreken mast is de kruiphoogte gering, waardoor ook de diverse stadswateren bereikbaar zijn. De mast is een zogenaamde bovenstrijker. (groter formaat)


pieterk_91060825_144
Het aakje over de volle lengte gezien. Op het toch al niet zo grote scheepje moest het schippersgezin zich met een klein roefje en een erg laag achteronder behelpen.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam oktober 2010. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken