Aanvullingen en correcties zijn welkom.

rhenus 127 - Grebbeland - haniel kurier 42

helena janny - diana - henrean - valeria


Naar menu oude scheepstypes.
Naar menu scheepsportretten.

Foto's, tenzij anders vermeld, gemaakt of ingezonden door: Fred v.d. Hek.


De Rhenus 127 werd in 1939 bij Boele Bolnes gebouwd en mat 76 x 9,5 x 2,65 m. De voortstuwing bestond uit twee Deutz motoren van 400 pk elk. (SchepenDB)
De Rhenus 127 was net als het zusterschip Rhenus 125 een slepend vrachtschip, bijna een sattelschlepper. Foto's van de Rhenus 127 in deze vorm schijnen er echter niet te bestaan, want reeds op 30 mei 1940 ging het achterschip bij tragisch ongeval verloren.


rhenus 125
De Rhenus 125, het zusterschip van de Rhenus 127. Het achterschip met zijn steile scherpe steven en de twee zware klipankers is zeker zo opvallend als het voorschip van deze schepen.
(andere foto's)

Foto: Wilk Archief, Gunter Dexheimer
Mannheim november 1953.
(groot formaat)

Op 28 mei 1940 vertrok namelijk een konvooi van vier schepen, volgepakt met Belgische krijgsgevangenen, uit Zeeuws-Vlaanderen met als bestemming een kamp in Duitsland. Één van deze schepen werd door de Rhenus 127 gesleept.  Op de 30ste mei, even na zeven uur 's avonds voer men op het Hollands diep ter hoogte van Willemstad toen het noodlot toesloeg. Een, bij de strijd in Nederland, door de Duitsers gedropte magnetische mijn, kwam tegen de Rhenus tot ontploffing. Het schip brak en zonk onmiddellijk. Van de naar schatting 1200 aan boord zijnde krijgsgevangen overleefden, volgens de officiële opgave, 167 de ramp niet.
Zij die er kleerscheuren vanaf kwamen en niet van situatie gebruik konden maken te vluchten, werden de volgende dag op verder transport gesteld.
Op 25 juli 1940 wordt een aanvang met het lichten van de Rhenus 127 gemaakt, welk karwei pas eind augustus voltooid was. Het gehavende schip wordt begin 1941 verkocht aan rederij D.J.L. Akkermans. Het schip wordt voorzien van een nieuw achterschip en komt in 1942 onder de naam Grebbeland opnieuw in de vaart.



mvs grebbeland
De gerepareerde Rhenus 127, als Grebbeland in 1955.
Opvallend is het zeer scherpe voorschip van dit soort oude motorschepen.

(groot formaat)


voorschip grebbeland
Het prachtig uitwaaierende voorschip van de Grebbeland in 1948.

(groot formaat)


Grebbeland
De Grebbeland. Nummer 2 van de toenmalige Nestorakvloot [L>]
In 1970 wordt het schip verkocht aan Franz Haniel GmbH in Dbg Ruhrort en gaat dan Haniel Kurier 42 heten. Vervolgens wordt het al in 1971 opnieuw verkocht en vaart dan als Helena Janny voor
T. Heuvelman in Werkendam. In 1980 wordt het de Diana van Vof. Diana in Nijmegen en in 1990 de Henrean van H. Stam in Tiel.


mvs henrean
De Henrean over de volle lengte in augustus 2006.


mvs henrean
De Henrean.

(groot formaat)


voorschip
Duidelijk is hier te zien hoe scherp het voorschip wel is.

(groter formaat)


ankerlier
Hoogst waarschijnlijk  nog het orginele ankerlier. De nestenschijf en vang voor de neuringketting zijn verwijderd en de opening voor de kettingpijp is afgedekt met een plaatje.

(groter formaat)

Naar menu oude scheepstypes.

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein