Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Beurtdienst
de Hoog, Gouda

Alle afbeeldingen ingezonden door T. de Hoog, Gouda.
Naar deel 2.


gouda1

De Kattensingel, vanaf de Kleiwegbrug, te Gouda omstreeks 1920.
Op de voorgrond de "Stad Gouda", daarachter een tjalkachtige met langszij een overnaadse Hollandse boot (?), daar dan weer achter een paar houtvlotten en twee stoomschepen. Aan boord van de Stad Gouda bevinden zich een grote hoeveelheid vaten, die op de hand met het eigen gerei gelost (of geladen) worden.
Het gaat hier mogelijk om het schip dat in 1910 bij van Vlaardingen gebouwd werd. Meetbrief Ga915N.

(Groot formaat)

In 1823 startte Teunis de Hoog, samen met A. Jonker en Zn, met de houten zeiltjalk "de Jonge Henri" het veer Gouda-Zaandam. In 1879 ging het bedrijf geheel over in handen van de T. de Hoog, wiens zoon en kleinzoon het bedrijf (ingewijzigde vorm) voortgezet hebben. In de oorlog was de firma, onder druk van de bezetter, onderdeel van de "Vereenigde Goudsche Beurtdiensten". In de jaren vijftig wordt de dienst, die inmiddels ook Amsterdam en Rotterdam aan doet, 'verrijkt' met een aantal vrachtswagens. Het wordt echter steeds moeilijker het hoofd boven water te houden en zoals bij zoveel beurtvaartondernemingen zorgde de winter van 1962-1963 voor de genadeklap, althans voor het varende deel van de firma.
De vloot van de Firma de Hoog heeft bestaan uit:
De Stad Gouda 1 & 2 en De tijd zal 't leren I t/m V.
Vermeldens waard is dat onder de zeer gevariëerde lading, die deze schepen vervoerden, zich geregeld vaten met met stroop, bestemd voor de koekenbakkers in Gouda, bevonden!

Behalve met het varen hield de familie zich ook bezig met het 'Groot schippersfonds' een bijstandsregeling in het leven geroepen door het (beurt)schippersgilde. [AT>]



gouda3
Het (sinds de jaren dertig gedempte) Nonnenwater in Gouda rond 1920.
De "Amsterdam nr.?" van de Bargedienst Gouda - Amsterdam, in zekere zin een concurrent.
Het schip ligt bij een walkraan; een
paard en wagen gaat deels schuil achter het voorschip.

(Groot formaat)


gh
De 'Hoge Gouwe'. Het scheepje links vooraan  is de "Stad Leiden" vermoedelijk de nummer 5 van J.J.F. van den Meer. De scheepjes aan de rechterzijde  zouden twee van de TLZ's kunnen zijn.
Het huis van "reder de hoog" stond 100 meter naar links.

Datum foto onbekend.
(groot formaat)


stg1
De "Stad Gouda 1" werd in 1926 als "Wilhelmina" te water gelaten, vervolgens heette ze nog een tijdje 'Nelly. Ze was gemerkt 44 B Leid 1926. Het scheepje mat 39,528 ton, maar werd later vergroot tot 44,353t ton. De voortstuwing bestond uit een 24 pk ruwolie middeldruk Industrie type ib5 nr 434.
Hier ligt ze ter reparatie bij Scheepswerf Kromhout van Van Vlaardingen aan de Gouderaksedijk (E> ongeveer hier)
(detail opname)
Behalve deze Stad Gouda 1 schijnt de in 1960 gekochte Elisabeth 1 van 78 ton met het brandmerk 4074 B Amst 1954 ook Stad Gouda 1 geheten te hebben.
 
Foto: rond 1955
(groot formaat)

De "Stad Gouda" voerde een omcirkelde L als 'groepsletter'.


gouda5
Gouda ongeveer 1920.
De "Stad Gouda 2" in de Kattensingel bij het bolwerk. De man voorop is Guus Slater.

De 'Twee' is in 1897 bij Pannevis te Alphen a/d Rijn gebouwd en als Stad Gouda, zonder nummer, bij de Hoog in bedrijf gekomen. Het brandmerk was 5840 b rott 1937. Eerst voer het scheepje rond met een van Rennes later werd het door een 18 pk Berkel voortgestuwd.

(nog twee foto's)

(Groot formaat)
 


tlz3
De TLZ I en de TLZ III in de nadagen van de beurtvaart, gekoppeld varend op de lek.

De TLZ I is gebouwd bij Scheepswerf Bodewes Hasselt. Bouwnummer 724. Tekening: BN 724 P72. 28,16 x 5,36 x 1,57 meter, 99,9 ton groot met een 2 cilinder Brons 2D15 (?) nr.3119 van 30 pk.
Gebouwd als "De Tijd zal 't Leeren III" Brandmerk 408 B Gron 1927 voor J P Lieverts te Rotterdam. Gereed 9 Juli 1927. Op 29 juli werd de naam "De Tijd Zal 't Leeren I" Daags te voren verdronken J.P. Lieverst en zijn 12 jarig zoontje in de Blaak te Rotterdam. Het schip vertrok daardoor eerst op 16 Augustus 1927.
Het schip heet thans 'Bever' en ligt als varend-woonschip te Leeuwarden.

Foto: ca. 1963.
(groot formaat)


tlz2
De Tijd zal 't leren II.
De twee werd in 1941 gekocht en had als brandmerk 38 B Gron 1924. Het oude brandmerk was 10568 gron 1923. Het schip was tot 1926 van J.P. Lieverst, daarna van zijn weduwe.
Op de achtergrond scheepswerf Van Vlaardingen.
Meer over Tijd zal 't leren II in het Scheepsportret.

Hollandse IJssel bij de Veerstal te Gouda rond 1960
(groter formaat)


tlz3
De Tijd zal 't Leren III. Het schip werd in september 1944 door de Duitsers gevorderd en kwam pas na ruim een jaar, beschadigd en wel, weer terug. Een verslag daarover.
De drie had als brandmerk 5807 B Rott 1937 was 1912 bij De Hondsbosch, Alkmaar gebouwd. Het mat 31,64 x 5,4 meter 141,147 ton en werd toen het in 1937 bij de Hoog kwam, door een 2 cilinder ruw-olie motor van 70 pk voortgestuwd. Het schip begon zijn loopbaan onder de naam 't Vaatje 3.

Zaandam, 1940.
(groot formaat)


rt
"De tijd zal 't leren IV" gevolgd door de TZL V en de II. Het schip was 150 ton groot en beschikte in 1959 over een 165 pk GM en een 11 pk Guldner voor het hijstuig.
De Vier had het brandmerk 6586 B Rott 1942  In 1963 werd het schip verkocht en kreeg het de naam Rival. Onder die naam vaart het, inmiddels flink verlengd, anno 2015 nog steeds rond.


Foto in 1960 vanaf de Maasbrug, Rotterdam,  genomen.
(groot formaat)


a98
In 1955? verwierf de Hoog de Tijd zal 't Leeren V. Het schip was in 1924 bij Gebr. G en H Bodewes te Hasselt gebouwd en mat
24,72 x 4,17 x 1,34 meter  76,275 ton. Het brandmerk was 962 B Rott 1927. Het schip beschikte over een één cilinder vertikale Deutz 24 pk. De eerste eigenaar was E. Kleinhuis uit Beerta. Hij noemde het schip de Jonge Pieter. Het schip bestaat anno 2015 nog steeds als hetvarend woonschip Dieu Donne, Rotterdam.

(groot formaat)

Naar deel 2.

top



 















v4.0 © P.I.Klein

gedurende de bezettingsjaren