Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Motorscheepjes
Menu: oude scheepstypes.
Zie ook scheepsportretten.


motorscheepje
Een wel heel klein motorscheepje, maar waarschijnlijk toch een echt vrachtschip geweest.
(Goingarijpsterpoelen augustus 1996.)

(iets groter formaat)

kvm
ms. Marian. Een fraai motorscheepje met kookherft en stalen Belgische luiken in de haven van de mijnen bij Beringen.

Inzender: 'KvM' van Spitsen.be.
(groter formaat)


lagerburg
De 'Hoop op zegen' (02003126) van schipper Lagerburg op het Noord-Hollandskanaal nabij 't Schouw.
Het scheepje werd in 1924 bij v.d. Werf in Sneek gebouwd. Afm. 24,08x4,00 meter. Na modernisering ging het van circa 52 naar 87,6 ton.

Foto: Pieter Klein.
(iets groter formaat)


courage
Motorscheepjes zijn erg geliefd als recreatievaartuig. (Sneekweek 1996.)

(groter formaat)


zij
Het motorscheepje 'Verandering'.
(Scheepsportret)

Foto: F. Logghe, 8 september 2007 te Veurne.

(groter formaat)


brand
Brand op een motorscheepje, dat als woonschip gebruikt wordt. Oude Willemsluis (WillemIII sluis) Amsterdam-Noord 1975.

(iets groter formaat)


zwartsluis
Het achterschip van een motorscheepje of van een Luxe-motor?

(groter formaat)


marjan
a94
a93
De 'Marjan' zou ik een, i.v.m. de zeeg, bijna een kleine Luxe-motor willen noemen.
Het scheepje was vroeger een teertankertje van de teerfabriek in Krimpen a/d/ IJssel. Het is door de huidige eigenaar letterlijk van de schroothoop gehaald en volledig herbouwd.

Bovenste foto: Pieter Klein
Sijbesloot, juni 2000. (groot formaat)

Middelste en onderste foto:
Leo Schuitemaker,
Hasselt 26 juli 2012.
(groot formaat: middelste, onderste)




admiraal
Achterschip motorscheepje* 'Admiraal' Sneek.
  1. Berghout.
  2. Hekplaat.
  3. Hek.
  4. Hekwerk, hekreling.
  5. Roef.
  6. Naambord.
  7. Stuurhut.
  8. Patrijspoort.
  9. Raamblindes.
*mogelijk kleine Luxe-motor.

(iets groter formaat)


langedijker motorscheepje
Het Langedijker motorscheepje 'Trijntje', gebouwd in 1904 voor de Gebr. Waal, Oud-Karspel. 18 ton, 9 pk Deutz. 12,9x3,6 meter en iets meer dan 18 ton. In 1942 was het scheepje eigendom van de N.V. Hollandsche Melksuiker Fabriek in Uitgeest en heette toen H.M.S.6

Foto ingezonden door N. Vader, Broek op Langedijk.
(groter formaat)


a99
Daar de Elisabeth Maartje schijnlichten voor de stuurhut heeft, zou ik het een motorscheepje willen noemen. Het scheepje werd in 1925 bij Limberg en Jansen in Nieuw-Lekkerland voor een telg van het schippersgeslacht Korporaal gebouwd. De voortstuwing geschiedde met een Kromhout M2 gloeikopmotor van 30 pk. (Meer gegevens)

Foto: Leo Schuitemaker,
Hasselt 26 juli 2012.
(groot formaat)


a92
a92
a91
Niets Zonder Gods Zegen (03030669)
Het scheepje werd in 1925 bij de Bock en Meijer in Oude wetering in opdracht van G. Van Veen uit De Kwakel NH de motor was een 30 pk Kromhout.
Afmetingen 18,52 x 3,76 meter, groot 46,5 ton. Het scheepje was vooral in de zandvaart actief. In 1965 is het aan de vrachtvaart onttrokken.
Het hijstuig stamt niet uit de zandvaart en ook voor de beurtvaart is de giek aan de korte kant.
Of de stuurhut van origine alleen een voorwand had, is me niet bekend.


Bovenste foto: Joost Roelands,
Sluis Engelen 28 maart2012.
(Groot formaat)
Middelste en onderste foto:
Leo Schuitemaker,
Vlissingen 27 juli 2013.
Groot formaat: middelste, onderste.

Zie ook scheepsportretten.
Menu: oude scheepstypes.

top





Statistieken
















v4.0 P.I.Klein