Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Luxe Motor anthonetta
Deel 1 overzicht



anthonetta
De 'Anthonetta' werd in 1929 bij scheepswerf Bijlholt te Foxhol (Groningen) gebouwd.
Lengte 27.03m, breedte 5.05m, ledige diepgang 1,20m, kruiphoogte 4.30m. Groot 120 ton.
Oorspronkelijk voorzien van een Hollandia, maar sinds 1964 door een Gardner 6 cilinder voortgestuwd.
Foto: Michel Waisvisz. Amsterdam 10 mei 2007. (Groot formaat)



oude foto
De 'Anthonetta' uit Oude Tonge rond 1930.
Het schip is voorzien van een klein hijstuig of is het een hulptuig?
Achterop schipper Tinus van den Ouden. Bij de stuurhut, zijn zusters.


Inzendster: Carla Yvonne Noomen.
(Groot formaat)


heiltje
Onder de daarop volgende eigenaren, Rijnhout en Mostert geheten, heette het schip respectievelijk Lena en Heiltje.
Op de foto: de Heiltje in het Aduarderdiep nabij Aduardertil.

Foto: Harry de Groot, 9 maart 1984.
(groot formaat)


amsterdam
In 1985 verdween het schip uit de vrachtvaart. Eind vorige eeuw heette het Soan-Nio en was D. Kenbeek de eigenaar. Deze heeft het schip bijna 20 jaar in z'n bezit gehad.
Sinds juni 2004 zijn Carla Yvonne Noomen en Aad Onneweer de eigenaren.  Na een drietal jaren in Rotterdam ligplaats gehad te hebben, is de thuishaven thans(2010)  Gouda.
Het eni nummer is 03180028.

Foto: Michel Waisvisz.
Amsterdam 10 mei 2007.
(Groot formaat)


achteraanzicht
Als je zo'n schip ziet, dan vraag je je niet meer af waarom men zoiets een 'LUXE motor' noemt.

Foto: Michel Waisvisz.
Amsterdam 10 mei 2007.
(Groot formaat)


kop

De ene Luxe-motor is de andere niet.  Onder andere de koppen kennen de nodige variatie.  Sommigen buigen boven de ledige waterlijn flink naar binnen toe, anderen, zoals deze blijven vrij recht.

Foto: Carla Yvonne Noomen. 23 maart 2009.
(Groot formaat)


achterschip
Het achterschip met een werkelijk keurig geschilderde roef (Niet dat de rest niet uitstekend in de verf zit, maar hier is het wel heel fraai).

Foto: Carla Yvonne Noomen. 18 september 2009.
(Groot formaat)


stuurhut
De stuurhut is, zoals te doen gebruikelijk iets verheven, zodat men via de poortjes daar onder, ook wat licht en lucht in de machinekamer kan krijgen.

Foto: Michel Waisvisz.
Amsterdam 10 mei 2007.
(Groot formaat)


anth
De Anthonetta anno 2010 te Leeuwarden. De reling achterop is vervangen door een reling naar het oorspronkelijke model.

Foto: Pieter Klein
Leeuwarden 29 juli 2010.
(Groot formaat)

Naar deel 2 Interieur.
Naar deel 3 Werfbezoek.
Naar deel 4 Details.
Naar deel 5 Machinekamer.

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein