Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Luxe-Motor 'Dankbaarheid'.
Schipper J. Leinenga, Martenshoek/Delfzijl.

Foto's ingezonden door A. Leinenga, Franeker.
Vervolg >>>


Luxe motor Dankbaarheid
De 'Dankbaarheid', 31,5 x 5,1 m., ca. 161 ton, op de dag van haar tewaterlating in het Damsterdiep. Motor 2 cylinder Deutz-Brons 50 pk.

Het schip werd in 1925 bij de scheepswerf A. Apol te Wirdum (Gr.) gebouwd.
Het schip is voorzien van, de toen nog verplichte, zeiltuigage.
Het schip bleef tot tot 1973 in de vaart.

(groot formaat)


haven rotterdam
De Dankbaarheid in de haven van Rotterdam.
(groot formaat)


luxe motor Dankbaarheid
De 'Dankbaarheid' in latere jaren. De houten mast is vervangen door een stalen. Ook heeft één der stokankers plaats gemaakt voor een klipanker.
(i.v.m. sterke lensvertekening is de foto bewerkt.)

(groot formaat)


luxe motor dankbaarheid
De 'Dankbaarheid' en een geladen tjalk. Het hijstuig is naar het voordek verhuisd en, als ik mij niet vergis, door een steviger explaar vervangen. Op het neusje prijkt de lantaarnscepter met toplicht.

Het schip meet op dit moment nog steeds 160 ton, maar is later voorzien van  Kalffdekken, waardoor de tonnage op 211 ton kwam. Nog weer later werd het schip verlengd naar 39 meter en kwam het laadvermogen op 299 ton.

Na de 2 cyl. 50 pk Deutz-Brons kreeg het schip eerst een  3 cylinder 75 pk Deutz, daarna, in 1963, een 4 cylinder 150 pk Deutz.

Het schip kwam in de oorlog in Noorwegen terecht, maar kwam na de oorlog weer in handen van de Leinenga's, die het tot 1973 behielden. Daarna verwisselde het schip nog driemaal van eigenaar en werd uiteindelijk, begin jaren 80, gesloopt.

(groot formaat)


laden en lossen
Lossen in het Ems-Jadekanaal.
Naast de 'Dankbaarheid'  de Groninger tjalk, ca. 125 ton, van de fam. Baar.
Ook de tjalk is voorzien van een hijstuig.

(groot formaat)

Vervolg >>>

Naar menu scheepsportretten.
top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein