Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Achterschepen

Veel meer dan bij de oude schepen zijn moderne schepen (van na 1940) een combinatie van een bepaald type voorschip, een bepaald type achterschip en een middenschip. Het komt bij vrachtschepen geregeld voor dat aan een bestaand achterschip een nieuw midden- en voorschip gezet wordt en ook een nieuw voorschip aan een bestaand midden en achterschip komt voor.

Menu moderne vrachtschepen.


cresendo achter
Modern motorvrachtschip  'Cresendo', met (een beetje ronde) spitsgat.
Wachthaven, Meppel 20 april 2001.

(Andere foto.)

(groter formaat)


tobia
De Tobia van schipper van Buren, Schoonhoven, ook bijna een spitsgat. Iets voller, naar met een duidelijke knik. Jammer dat de rest niet goed zichtbaar is.
(Foto: B.v.Roest.)

(iets groter formaat)


franse motor
De kont van een Franse motor. Wel een knik in de achtersteven, maar toch ook geen echte spitsgat.

(andere foto)

(iets groter formaat)


spitgat meppel
Wel een echte spitsgat. Meppel 2001.

(groot formaat)


achterschepen
Links: een vrij moderne kont. In het midden: een wat ouder model. Rechts: een ouderwetse kastenkont.
(Meppel 2002)

(groter formaat)


achterschip
Het afgekapte achterschip van een echt modern vrachtschip.
(meer van dit soort)

(groot formaat)


achterschip tanker
Ook dit schip heeft een geheel vlakke achtersteven. Men zou het bijna een spiegel gaan noemen.
(PMkan. 2002)

(groot formaat)


kop en kont
Rechts een fraai gelijnd achterschip.

(iets groter formaat)


achterschip schokland
Het heeft wel iets van een kastenkont, maar het is lang zo geveegd niet.

(groter formaat)

Menu moderne vrachtschepen.

Naar plakboek.
top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein