Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Voetveren

Deel 2

Menu ponten.


a95
De IJveer VIII uit Amsterdam voer tot ca. 1971 ondermeer de dienst van de Ruyterkade naar Nieuwendam.
Het schip werd in 1922 bij de weduwe Ceuvel aan de Hoogtekadijk te Amsterdam gebouwd. Het scheepje mat 20,55 x 4,94 x 1,34 m. was voorzien van een 2 cilinder 70 pk Kromhout en was geschikt voor maximaal 130 personen.
Van oorsprong was het schip voorzien van een aparte dameskajuit in het voorschip. Ook andere veren in Amsterdam hebben aparte damesverblijven gekend.

Foto: Leo Schuitemaker,
Hasselt 26 juli 2012.
(groot formaat)
 

a83
IJveer VIII
Over dit schip heerst enige onduidelijkheid. Sommige bronnen stellen dat het in 1907 bij Verschure & Co te Amsterdam gebouwd gebouwd zou zijn. Een artikel in het tijdschrift 'Het Schip' van februari 1923 besteed echter uitgebreid aandacht aan de komst van de nieuwe VIII. Deze was oorspronkelijk voor de dienst op Oostzaan bedoeld.

Archief. B. Gernaat.
(groot formaat)



a93
Naar men zegt: de voormalige IJveer IX. Het schip is een zusterschip van de VIII. Het vaartuig zou in 1922 bij De Merwede voorheen van Vliet & Co. in Hardinxveld gebouwd zijn. De eigenaar houdt het echter op de IV, die zou uit 1915 en van Verschure & Co moeten zijn.

Foto: Pieter Klein,
Haarlem 14 augustus 2011.
(groot formaat)



ijveer 11
IJveer XI. Vroeger een voetveer, thans in gebruik voor vaartochten en rondvaarten in Amsterdam. De XI werd in 1923 bij de Weduwe Ceuvel te Amsterdam gebouwd. Het schip werd voorzien van een 2 cilinder 70pk Kromhout gloeikop. Het mat 20,5 x 4,9 x 1,6 meter. Geschikt voor 120 personen. Het was voorzien van verwarming en electrisch licht.

Foto: Ronald Bos (HVM, Amsterdam).
(groot formaat)
E> Historisch fotomateriaal ponten op vaarmij.nl .


a94s
De IJveer XII en IJveer XIII in aanbouw op scheepswerf Concordia van Seijmonsbergen te Amsterdam. Ook dit waren zusterschepen van de VIII. Hier is nog goed de oude raamverdeling van de vaartuigen te herkennen. Ze werden resp. op 3 en 5 december 1927 te water gelaten.

Foto: Internationaal Persbureau N.V.
Amsterdam, Oostenburg, Amsterdam
(groot formaat)



ijveer 13
Ook IJveer 13, ook bekend als 'het Nieuwendammerbootje',  wordt hedentendage voor vaartochten en rondvaarten gebruikt.
(andere foto)

Foto: Ronald Bos (HVM, Amsterdam).
(groot formaat)


a94
IJveer XIII op de Voorzaan varende richting Wilhelminasluis.

Foto: Pieter Klein,
Voorzaan 18 augustus 2013.
(groot formaat)


a92
IJveer 32, 33 en 34 kwamen ongeveer gelijktijdig in de vaart op de dienst De Ruyterkade - Meeuwenplein. Zij vervingen de dienst die in de volksmond nog altijd de Valkenwegpont genoemd werd.
De hier afgebeelde IJveer 32 werd in 1985 bij scheepswerf De Watergeus te Dordrecht gebouwd en meet 21,3 bij  5,75 meter. De voortstuwing bestond uit 2x 204 pk Mitsubishi. In 2012 werd het vaartuig afgevoerd.

Foto: Pieter Klein,
Amsterdam 1993.
(groot formaat)


a91
IJveer 33, Amsterdam, heeft de zelfde hoofdafmetingen en motoren, maar een iets ander model als de 32. Het scheepje werd in 1988 bij Allship Marine Specials te Berkhout gebouwd.
(Meer foto's)

Foto: Pieter Klein,
Amsterdam 1993.
(groot formaat)


ijveer 34
IJveer 34, Amsterdam, werd in 1965 bij Vooruit te Zaandam gebouwd. Het schip mat 21.30 x 5.75 x 1.13 m en werd voortgestuwd door een Kromhout 3F240 van ca. 190pk. Het scheepje kwam als Heen en Weer 3 in de vaart, spoedig werd het de Adri op de dienst Dordrecht- Zwijndrecht.

(meer foto's.)

Foto: R. Mulder, Den Helder.
Amsterdam 10 april 2006.
(groot formaat)


a90
IJveer 35 was oorspronkelijk het bedrijfsveer, Annemieke, van Ketjen. Het scheepje werd in 1957 bij van der Velden in Zwolle gebouwd. Afm. 22,65 x 5,1 meter
(Meer foto's.)

Foto: Pieter Klein,
Amsterdam 1993?
(groot formaat)


ijveer 51
IJveer 51 van het G.V.B. van Amsterdam.
Ook enkele van de oudere Amsterdamse  wagenveren over 't IJ, hebben als voetveer dienst gedaan. (foto's daarvan)
De 51 meet 28,6 bij 9 meter (over het dek) en wordt voortgestuwd door twee Caterpillars 204 pk. Het schip werd in 2002 gebouwd bij Scheepswerf Grave.

Foto: R. Mulder, Den Helder.
(groot formaat)


ijveer 52
IJveer 52 meet 28,9 bij 9 meter. Het vaartuig werd in 1995 gebouwd bij Jac. den Breejen, Hardinxveld en kwam in de vaart als IJveer 40. Ook dit schip heeft twee Caterpillars van 204 pk.

Foto: Jan Meppelink,
Amsterdam, 19 december 2004.
(groot formaat)


a81
Havendienst 7.
Toen begin 20ste eeuw de Frima Zur Mhlen zijn 'Havenstoombootdiensten' van de hand deed nam de Firma Verschure een aantal van deze lijnen, waaronder die op Schellingwoude, over. Voor deze diensten bouwde Verschure in 1923 op eigen werf de "Havendienst 6" en de "Havendienst 7". De schepen maten 23,55 bij 5,28 m. De 7 bezat een 14 pk Kromhout van het type 2M3. Na de oorlog werd er ook op Nieuwendam gevaren. Naar het schijnt werd de dienst op Schellingwoude in 1953, en die op Nieuwendam in 1954, door de Gemeente veren overgenomen.

Inzender foto:  Rob Koster.
(groot formaat)


a80
De bemanning van de Havendienst 7 bij de ligplaats aan de Oosterdoksdoorgang, Amsterdam.
Van n van de twee schepen gaat het verhaal dat deze een defecte cilinder had. Het verhaal wil dat er een explosie was door een verkeerde luchtcilinder.
Ook heeft n der schepen een keer vast gezeten onder de brug, omdat de handel van de keerkoppeling, de brug raakte.
Van links naar rechts: Dirk Ten Katen, Cor Populier, Harrie Populier, Rikus Spithorst sr.  en dhr. van den Heuvel.

Inzender foto:  Rob Koster.
(groot formaat)


a79
Havendienst 6 (1014 B Amst 1928) en 7 (1015 B Amst 1928) in 1934 op het hoekje bij het Centraal Station.

Foto: A.G. van Agtmaal.
(groot formaat)


a78
Havendienst 6 of 7 te Schellingwoude. Naar verluidt, hebben de 'Havendiensten' ook diensten onderhouden tussen het Centraal Station, Javakade (S.M.N.), Sumatrakade,  Amsterdam-Noord (A.D.M.) en Badhuisweg (Shell). De Gemeente verzorgde echter ook diverse trajecten in het havengebied waardoor er af en toe een verschuiving ontstond.

Foto: Archief Ton Koster.
(groot formaat)


a77
Havendienst 6 en 'het stoombootje' op de vertrouwde ligplaats bij de Oosterdoksdoorgang waar de dienst sinds de oprichting door Zur Mhlen een steiger met wachtlokaal had.

Inzender Ton Koster,
Archief: Rikus Spithorst
(groot formaat)

Menu ponten.

top





Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 P.I.Klein