Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Lijnschepen

Menu ponten.
Menu passagiersschepen.


kapitein kok
Radersalonboot.
Voormalige stoomraderboot "Rederij op de Lek 6", thans motorraderboot 'Kapitein Kok'. Met dit soort schepen werden de zogenaamde lijndiensten op de grote rivieren onderhouden.
(andere foto + gegevens)

IJhaven Amsterdam 1985.
(groot formaat)


nostalgie
De 'Nostalgie' in 1933 gebouwd voor de zwitserse wateren (als wat is mij niet bekend). Het schip wordt nu gebruikt voor dagtochten en rondvaarten.
39,75 x 5,50 x 1,20 m, 100 pers.


(groter formaat)


munot
De Munot, gebouwd in 1936, heeft jarenlang dienst gedaan als lijndienstschip op het Zwitserse deel van de Rijn. Tegenwoordig  wordt ze meestal gebruikt als dagpassagiersschip al schijnt het dat ze anno 2007 dienst doet als 'WetterBusBoot'
Het schip heeft nog steeds de originele langzaam lopende Sulzer-motor.
(groter formaat)


ijt
Op de grens van lijndienst en overzet.
Links de Y-tunnel I, rechts de II voor de Haarlemmerpoort te Amsterdam op 12 maart 1938, dus lang voordat er een IJtunnel bestond! De scheepjes waren eigendom van rederij Boekel en onderhielden een dienst vanaf het Haarlemmerplein naar het Mosplein in Amsterdam-Noord. De Y-tunnel I is thans (2008) eigendom van W. de Graaf, Den Haag, die ook deze fraaie foto instuurde, de Y-tunnel II wordt momenteel aangepast en zal rondvaarten op de Rottemeren gaan houden.

(groot formaat)

Menu ponten.
Menu passagiersschepen.

top




Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein