Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Dagpassagiersschepen
Deel 1

Dagpassagiersschepen onderscheiden zich nauwelijks van schepen, die voor 'gewone' rondvaarten gebruikt worden. (Ik kan me dus hier en daar vergist hebben.)

Menu passagiersschepen.


feanprinces
De 'Feanprinses' is een dagpassagiersschip dat rondvaarten en dagtochten vanuit Earnewâld houdt. Op de opbouw het zonne- of promenadedek.

(groter formaat)


wetterprinces
Van dezelfde rederij: de 'Wetterprinces'.

(groot formaat)


mozart
De 'Mozart' is het equivalent uit Sneek. Het achterste gedeelte van het dak kan opengeschoven worden, zodat men bij mooi weer van de buitenlucht kan genieten.

(groter formaat)


waterpoort
Waterpoort, Sneek

(groter formaat)


simmerwille
De 'Simmerwille' uit Joure.  23,13 x 5,30 x 1,20m., 175 passagiers. Motor: 150 pk Mercedes
Bouwjaar 1916 , Werf Botje & Ensing in Groningen.

Foto: Pieter Klein,
Friesland 17 augustus 1996.
(groter formaat)


febe
De Simmerwille kwam in de vaart als Swastika. Daarna werd ze aangekocht Leger des Heils, Leeuwarden en diende als evangelisatieboot onder de naam Febe. (foto links). Vervolgens heette het schip Elma , Simmerville en Harmonie om uit eindelijk weer Simmerwille te gaan heten.


Foto: Verenigd Fotobureau.
Amsterdam 1930.
(groter formaat)


toerist5
De nieuwste aanwinst (anno 2000) aan dagpassagiersschepen in het Friese merengebied is de 'Toerist V' uit Sneek.
[schepenDB]

(groter formaat)


klifrak
De 'Klifrak' wordt tegenwoordig gebruikt als dagpassagiersschip. Vroeger mogelijk gebruikt voor passagiersdiensten op de Donau. 31,50 x  5,2 x 1,2m, 72 pers.
(Goingarijpsterpoelen augustus 1999.)

(groter formaat)


dr
mps. Durme
Een motorscheepje opgebouwd tot passagiersscheepje, waarbij men getracht heeft de illusie van een stoomraderschip te wekken. Erg geslaagd kan ik het niet vinden.
SchepenDB.
(Andere foto)

Foto: Leo Schuitemaker,
Drimmelen, 28-5-2005.
(groot formaat)


j
mps. Jaqueline (ex-Stad Enkhuizen)
49x7,4m, 450 passagiers.
SchepenDB.

Foto: Leo Schuitemaker,
Rotterdam(?) 16-4-2007.
(groot formaat)


ls3
mps. Marco Polo heeft een tamelijk futuristisch uiterlijk .
44x8,6m. 590 passagiers.
SchepenDB.

Foto: Leo Schuitemaker,
Rotterdam 22-10-2007.
(groot formaat)


mps Goethe
Het sps. Goethe van de Köln-Düsseldorfer.
Helaas is dit schip in 2009 omgebouwd tot motorpassagiersschip. Het uiterlijk is daarbij wel onaangetast gebleven, maar toch; het is doodzonde!
(andere foto)

Foto: Dieter Henken, 11 mei 2008.
(groot formaat)

De raderboot "Goethe" werd in 1913 op de scheepswerf van de Firma Gebrüder Sachsenberg in Köln-Mülheim als salon-goederenschip gebouwd.
In 1924/25 vond de eerste ombouw plaats tot dubbeldeks-salonstomer.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd het schip, toen in blauw-grijze schutkleuren geschilderd, gebruikt voor goederenvervoer, evacueringen en vanaf 1944 als woonschip voor Russische krijgsgevangenen, die in de omgeving loopgraven en anti-pantser versperringen moesten aanleggen.
In maart 1945 werd de "Goethe" in Oberwinter bij een luchtaanval tot zinken gebracht. Door een voltreffer was het achterschip in z'n geheel verwoest en het voorschip net voor de galerij afgebroken.
Het gezonken schip werd in 1949 gelicht en op de Mainzer Werft Christof Ruthof gedurende 1951/52 weer herstelt. Daarbij werden het achter- en voorschip geheel vernieuwd. Met de veranderingen voor en achter steeg de lengte van 77,8 naar 83 meter. Ook de opbouw kreeg een ander uiterlijk, de voorheen open zijwanden werden nu gesloten, er kwam een nieuwe stuurhut, schoorsteen en commandobrug. Het schip kon nu op twee dekken 2400 passagiers meenemen en werd vanaf 1953 weer voor het Rijntoerisme ingezet. Een bijzonderheid was dat de nieuwe dekopbouw geheel van aluminium bestond, toen het meeste aluminium op een Duits schip, hiermee spaarde men 30 ton in gewicht in vergelijk met een stalen opbouw.
Al drie jaar na de ombouw in 1953 werd de stoomketel omgebouwd van kolen naar olie.
In 1995/96 werd de "Goethe" op de Nederlandse werf De Biesbosch in Dordrecht flink onder handen genomen. Het schip kreeg, tot 30 centimeter boven de waterlijn, een geheel nieuwe romp en verder een nieuwe roerinstallatie, ketel, stuurhuis, brug en schoorsteen. Ook het interieur op beide dekken werd geheel vernieuwd. De raderkasten werden verstevigd, en de buitendekken voorzien van banken en tafels.
Helaas kan het schip sinds de ombouw van 1996 eigenlijk niet meer worden beschouwd als een stoomraderschip uit 1913 of zelfs van één uit 1952.
Na de laatste ombouw bleven van het oorspronkelijke schip helaas alleen de schoepraderen en de stoommachine bewaard. De stoommachine werd echter enkele jaren geleden, in 2009, vervangen door een dieselmotor.
Alleen de schoepraderen vallen momenteel officieel onder monumentenzorg.
De stoommachine leverde 700 ipk en werd gebouwd door de Gebr. Sachsenberg. Het betrof een 2 cilinder Verbund-Heissdampfmaschine met ventielsturing.
De schoepraderen zijn verstelbaar en hebben een diameter van 4 meter en een breedte van 3 meter. Bij dienstsnelheid maken de schoepraderen 40 omwentelingen per minuut. Ieder rad heeft acht schoepen.
Tekst: Robert Delhaye.

Menu passagiersschepen.

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein