Aanvullingen en correcties zijn welkom.

zijschroef TJALK VERWISSELING


Een bijdrage van H. Visser, Zwolle.

Menu zijschroeven.


zsw
De zijschroef of Lamme-vlerk, Lamme-arm aan boord van de Tjalk “Verwisseling” J. Van Petegem, Zwolle.

Foto: Pieter Klein,
Zwolle 10 oktober 2010.
(groot formaat)


zijschroef verwisseling


Aangezien de ingang van het vooronder bij de meeste schepen in het midden van het dek zit, past het samenstel van haakse overbrenging, sleef en motor meestal niet allemaal aan één kant.

Foto: Han Visser


sleef
Links de behuizing met de knevel, rechts daarvan de sleef (2), daarvoor de handel voor waarmee men de haakse overbrenging buiten boord schuift (3) en geheel rechts het liertje (4).

Met de bout op de behuizing van de haakse overbrenging stelt men de hoek in waaronder de schroefas naar beneden moet lopen.

Foto: Han Visser


kruiskoppeling
Achter de haakse overbrenging volgt wel een kruiskoppeling zodat er onder verschillende hoeken gewerkt kan worden, maar het is nu eenmaal beter de assen in elkaars verlengde te hebben.

Foto: Han Visser

aftak
De as heeft in het midden, net naast een lagerkussen, een kettingtandwiel voor de aandrijving van dekwerktuigen.
Het tandwiel kan door middel van een zeer eenvoudige klauwkoppeling  aan en afgekoppeld worden.

Hier is het tandwiel met de as gekoppeld. Wilt men ontkoppelen dan moet men de as stilzetten, het boutje op de rechter klauw losdraaien, de klauw naar rechts verschuiven en het boutje weer aandraaien.

De hefboom dient voor de bediening van de normale koppeling.

(Op de voorgrond is nog net de pompkoker te zien.)

Foto: Han Visser


motorkast
De koppeling en de V-snaaroverbrenging bevinden zich links in de uitbouw aan de motorkast.
Op het bovendeksel van de motorkast een opening waardoor de koelwaterdamp kan ontwijken.
Deze kastvorm scheen karakteristiek voor de Deutz motoren te zijn.

Op de voorgrond het kistluik.

Foto: Han Visser


vs
Maar liefst 6 V-snaren worden er gebruikt om de kracht van de motor op de as over te brengen.

Foto: Pieter Klein,
Zwolle 10 oktober 2010.
(groot formaat)

motorkast
De voorkant van de motorkast.

Foto: Han Visser


voordek
De uitlaat van de motor is tot voor het ankerlier gebracht.

Foto: Han Visser




ziujschroef
Duidelijk is hier de beugel, die de schroef op afstand moet houden, te zien.
De schroefasdkoker is voorzien van 4 vetpotjes.

Foto: Han Visser

Menu zijschroeven.

top





Statistieken
















v4.0 © P.I.Klein