Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Roer- en stuurwerken.



roerkwadrant
Een kwadrant op een houten roer. In de staaldraad is met behulp van een kies een oog gevormd.

(groter formaat)


a94
Niet best onderhouden, maar wel een mooi voorbeeld van een eenvoudig  kettingstuurwerk in combinatie met een roerkwadrant.

Foto: Pieter Klein,
Leeuwarden 18 mei 2010.
(Groot formaat)


a87
Een kettingstuurwerk met enkelvoudige vertraging, roerstandindicator en nestenschijf.

Foto: Pieter Klein,
Broek op Langedijk 11 mei 2011.
(Groot formaat)


roerwerk
Het roerwerk van de risioco bestaat uit een kwadrant op een roekoning.
Meer afbeeldingen van het roer en stuurwerk op de Wad en sontvaarder 'Risico'.

Het oog op de roerkoning is bedoeld om de roerkoning door de hennegatskoker te kunnen laten zakken of te hijsen. Op het oog een stang waaraan een vaantje gemonteerd is, dat als roerstandindicator fungeert.

Foto: C. Minderman.
(groot formaat)


kwadrant
Een kwadrant van een kettingstuurwerk op de roerkoning bij een sleepboot.

Verklaring cijfers.
(groot formaat)



a95
Nog een mooi voorbeeld van een kettingkwadrant op een sleepboot.

Foto: Pieter Klein,
Zwartsluis 14 mei 2010
(groot formaat)



Een kwadrant op een Spits.
Door de twee witte kokers lopen de kettingen van het kwadrant naar het stuurwerk.

Foto: F. Logghe, Gent, 2008.
(groter formaat)


klipper
Een Engels stuurwerk.

Foto: Pieter Klein.

(groot formaat)


juk roerkoning
Het juk op de roerkoning bij een Engels stuurwerk/broodwagen.

Foto: Pieter Klein.
(groter formaat)


card
Een echt cardanstuurwerk.

Foto: Pieter Klein.
Amsterdam.
(groot formaat)



achterschip zandaakje
De kont van de aak Vertrouwen van H. Moret.
Het scheepje gebruikt een cardanstuurwerk, waarvan de cardan zeer kunstig in het klassiekgevormde stalen roer uitgespaard is.
(foto voorschip)

Foto: Pieter Klein.
Hasselt, 28 juli 2007
(groot formaat)


a93
Een vindingrijke toepassing van een vrachtwagencardan gecombineerd de stangen en het juk zoals van een broodwagen.

Foto: Pieter Klein
Leeuwarden 18 mei 2010.
(groot formaat)


a92
Een tandwielkwadrant op een fors sleepschip. Helaas is het rondsel niet te zien. Wel ziet men recht op de roerkoning een stang recht naar boven lopen voor de roerstandaanwijzer.

Foto: Pieter Boers.
(groot formaat)


a91
Tandwielkwadrant met rondsel op een Dortmunder-sleepschip. Bij dit systeem kan men de spie uit het rondsel trekken, wanneer men vervolgens de tandwielen blokkeert, kan men met het draaien van het haspel, het stuurrad, de as van de stuurinrichting en daarmee het hele stuurhuis omhoog of naar beneden draaien.

Foto: Pieter Klein,
Rotterdam 14 oktober 2010.
(groot formaat)


a90
Assenstuurwerk gecombineerd met een haakse overbrenging en tandwielkwadrant.

Foto: Pieter Klein
Rotterdam 3 novemder 2010.
(groot formaat)


stwhaaks
Een eenvoudig assenstruurwerk met kegeltandwielen.

Foto: Pieter Klein
(groot formaat)


a84
Een assenstuurwerk in combinatie met kegeltandwielen. Gewoonlijk bevindt het kwadrant zich, bij dit soort schepen, onder het achterdek en gebruikt men een kettingoverbrenging om de beweging van de as langs de achterkant van de roef, naar beneden te brengen.

Foto: Pieter Klein,
Sneek 5 mei 2012.
(groot formaat)


assen stuurwerk
Op de voorgrond de as van een assenstuurwerk, daarnaast de radarmast met daarachter o.a. een schippersvlet.

Foto: B.v.Roest, juli 2004.
(groot formaat)


stuurwerk
Een stuurwerk gemaakt door de firma Ridderinkhof, Hasselt aan boord van de Kempenaar Antoinette. [A>]
  1. Handel waarmee de vertraging van het stuurwerk op 2x zo groot gezet kan worden
  2. Stuurrad.
  3. Pal waarmee het stuurrad in een bepaalde stand vergrendeld kan worden.
  4. Stuurrad.
  5. Stuurwerk.
  6. Roerstandindicator.
  7. Waarschijnlijk alleen een knop waarmee het deksel van het stuurwerk vast gezet is.
foto: Han Visser,
Zwolle. Augustus 2003.
(groter formaat)


a89

Deze schipper lijkt geen voorstander van vrolijke kleurtjes; jammer, het maakt de foto er niet duidelijker op.
Men ziet hier een kettingoverbrenging en vervolgens een haakse overbrenging met schuinvertande kegeltandwielen. Een vrij unieke combinatie geloof ik.

Foto: Huddie Klein,
Amersfoort 7 maart 2011.
(groot formaat)


a88
Het geheel, onder wat gunstiger lichtval, van uit een andere hoek gezien.

Foto: Huddie Klein,
Amersfoort 7 maart 2011.
(groot formaat)


a83
Een beetje moeilijk te zien en ook te herkennen, maar het lijkt er op dat dit een roerwerk met een wormwieloverbrenging is.

Foto: Pieter Klein
Amsterdam 5 maart 2013.
(groot formaat)

a85
Een eenvoudig roerwerk met één dubbelwerkende hydraulische cilinder. Simpel maar doeltreffend.

Foto: Pieter Klein,
Leeuwarden december 1992.
(groot formaat)

a66v
Het hydraulische stuurwerk van één van de flanking-roeren van de Veerhaven IV Neushoorn.
(Foto's machinekamer Veerhaven IV)

Foto: Jan Meppelink,
Zwijndrecht 15 februari 2013.
(groot formaat)


a82
Een hydraulische stuurwerk in de Veerhaven V Zeeleeuw. Hoeveel stuurwerken deze duwboot werkelijk heeft is me niet bekend, maar dit is niet het hoofdstuurwerk.

Foto: Jan Meppelink,
Zwijndrecht 16 november 2011.
(groot formaat)


a81
Het hoofdstuurwerk in de Veerhaven V Zeeleeuw ziet er namelijk zo uit. Daarvan zijn er vermoedelijk drie; voor elke schroef één.
(Meer foto's machinekamer Veerhaven V)

Foto: Jan Meppelink,
Zwijndrecht 16 november 2011.
(groot formaat)


a86
Bedieningseenheid voor de hydraulische stuurmachines van de René Siegfried ter vervanging van het stuurrad (en meer).

Foto: Pieter Klein.
Dordrecht, 20 oktober 2011.
(groot formaat)


helmhout
Het meest simpele roer- en stuurwerk is natuurlijk het helmhout.

Foto: Pieter Klein
Akkrum
(groter formaat)


a99
De roerkoning van het koproer in dit geval compleet met liertje en steun voor de fokkeboom.

Foto: Pieter Klein,
Rotterdam 3 november 2011
(groot formaat)


a98
Een wat minder luxe uitvoering van het koproer

Foto: Pieter Klein,
Leeuwarden 2010.
(groot formaat)


a96
Een koproer dat in een bun in het schip opgetrokken kan worden.

Foto: Jan Meppelink.
(groot formaat)


a97
Een stalen koproer. Dit lijkt een zogenaamde ondertrekker te zijn.

Foto: Pieter Klein,
Antwerpen, 17 april 2013.
(groot formaat)

top





Statistieken

 















v4.0 P.I.Klein