Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Relingwerk e.d.

Deel 1.



draadreling
De draadreling (met plaatstalen scepters) en drenkelingenhaak op een reddingboot. Ook de verschansing heeft natuurlijk de functie die een reling heeft.

(groter formaat)


hekwerk
Beide roeven worden gesierd met een hekwerk en een naambord (erg handig bij het spannen van een zonnetentje), terwijl het rechter schip ook een hekwerk rond het achterschip heeft.

Foto M.v.Buren
(groot formaat)


zonnetent
Op deze roef geen normaal hekwerk, maar een hele stellage om een zonnetent te kunnen spannen. Langs het trapje en het brugdekje het gebruikelijke relingwerk.

(groter formaat)


relingwerk
De stuurhut is alleen over het roefdek bereikbaar. Langs de randen van de roef daarom een hoge reling, i.p.v. een laag hekwerk.

(groter formaat)


hekwerk
Trap en brugdekje worden hier met een brugvleugel afgeschermd. Degenen, die achterlangs de stuurhut willen worden met een hoge reling beschermd.

Foto B. v. Roest, Schoonhoven.
(groot formaat)


buisreling
Een hekje in een buisreling van een dagpassagiersschip.

(groter formaat)

grijpreling Een grijp- of veiligheidslijn langs het gangboord van het beunschip Eben-Haëzer.

Foto: B.v.Roest, Krimpen a/d IJssel, juli 2004. Meer foto's van het schip.

(groot formaat)


voetlijst
Vooral beunschepen hebben heel weinig 'reling' langs de gangboorden. Er blijft te veel zand achter liggen.

(groter formaat)



top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein