Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Stuurhutten,


Deel 1.

Naar deel 2.


houten stuurhut
Bij dit motorscheeepje  scharnieren de ramen aan de zijdes. Dit systeem werd voornamelijk voor WO II gebruikt
Paneeltjes onder de ramen waren gedurende een lange periode populair.

(groter formaat)



halfklappend raam

De gebruikelijke constructie van houten klapramen. De achteroverhellende ramen waren voornamelijk in de jaren 50 populair.
Door het schuinstellen van de ramen had men minder last van reflecties in het glas.

(groter formaat)


stuurhut
Een motorscheepje met een wel zeer ruim brugdek voor de stuurhut.
Vanaf de jaren 60 worden steeds meer schepen voorzien van voorovervallende ramen.

(groter formaat)


stuurhut
De stuurhut met brug op het beunschip Eben-HaŽzer. (Scheepsportret.)
De voorramen staan vertikaal en in de achterwand zitten eveneens half-klappende ramen.

Foto: B.v.Roest, juli 2004.
(groter formaat)


brugvleugel
Het brugdek achter de brugvleugels.
Hier kan men goed zien dat de houten raamkozijnen als apart deel in het houtwerk van de stuurhut gezet worden. De reden daarvoor is mij niet bekend.

(groter formaat)


stuurhut
Deze schipper had schijnbaar liever een kleine dode hoek, dan een fraai schip.
De voorramen zijn half-klappend en gevat in een metalen (vernikkeld-messing?) profiel.
De zijramen zijn vrij eenvoudig in het hout gezet.

(groter formaat)


stuurhut tempora
De onderbouw van deze stuurhut gaat schuil achter de brug. Een voorraam zonder (duidelijke) tussenstijlen kwam rond de 1980 langzaam in zwang.
Zowel de, in metaal (RVS?) gevatte voorramen, als de, volglas, zijramen zijn in rubber gevat.

(groter formaat)


stuurhut

Alle ramen op deze Kempenaar zijn gevat in aluminiumlijsten.

(Foto B.v.Roest.)
(groter formaat)

Naar deel 2.

top





Statistieken
















v4.0 © P.I.Klein