Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Diverse onderdelen vrachtschepen.



zwaaiboom
De zwaai- of zwierboom, die grijze stang tegen de den, treft men vooral op spitsen aan en wordt gebruikt om, wanneer het schip niet geheel tegen de wal komt, van en aan boord te komen. Het uiteinde van de boom wordt dan met een staaldraad (nu niet aanwezig), die aan de bovenzijde van de den, maar soms ook aan een korte mast, bevestigd is, omhoog gehouden. Vervolgens gaat men over het uiteinde van de boom hangen en geeft zich zelf een flinke zet, waardoor de boom buitenboord zwaait en men, hopelijk, de wal kan bereiken. Wil men terug, dan zal een ander de boom buitenboord moeten duwen, waarna men weer over het uiteinde gaat hangen en de boom vanzelf terugzwaait.

(groter formaat)


hanekam zwaaiboom
De staaldraad waarmee de boom omhoog gehouden wordt, heeft aan het uiteinde vaak een lus. Het uiteinde van de boom is vaak voorzien van een hanekam. Het is zodoende mogelijk de boom op verschillende hoogtes in te stellen.

(groter formaat)


boombak
Een eenvoudig in elkaar getimmerde boombak. Links daarin: een loopplank met witte biezen langs de randen. In het midden een schoorboom (dat ding met die koeiehoorns) en links daarvan de pikhaak. Schip en sleepboot (links voor de kop) voeren de sleepvlag.
Amsterdam-Rijnkanaal, maart 1974.
De boombak werd gebruikt om divers klein rondhout, ladders, bezems enz. in op te bergen. Niet alleen staat dat netter, ook gebeurt het dan niet zo gauw dat ze wegwaaien of van de luiken rollen. Vrijveel boombakken waren voorzien van een dakje en soms ook zijwanden of als beiden ontbraken, werd er soms een kleedje over gespannen. Niet alleen beschermde dat het rondhout tegen neerslag, ook werd daarmee voorkomen dat ze te snel uitdroogden, waardoor windscheuren zouden kunnen ontstaan. (lees ook >>)

(groter formaat)



De schoorboom werd o.a. gebruikt om het schip uit de oever te houden. Dit was noodzakelijk wanneer men aan een ondiepe oever of glooiende (stenige) oever lag en men het schip laadde. Ook bij een sterk variërende waterstand gebruikte men de schoorboom om niet tegen dat soort oevers te stoten. Over het algemeen werden bomen met grote 'hoorns' tegen de oever gezet en werd het andere uiteinde met touw aan de bolders vastgezet. Bij kleine hoorns werden de hoorns tegen de bolder gezet en kwam het andere eind tegen de oever.
De boom werd ook gebruikt om het schip, wanneer dit op een of andere wijze voortgetrokken werd, door de bocht te krijgen. Hij werd dan ook wel werpboom genoemd.



luikestoeltjes
boombak

Op de foto rechts en hierboven, is een luikenstoeltje te zien. Twee van dit soort stoeltjes vormden samen met een ladder of de loopplank een soort van afbreekbare boombak. De constructie is niet zo stabiel als een echte boombak en moet bij veel zeegang of harde wind, gesjord worden, maar daar staat tegenover dat het geen sta-in-de-weg is wanneer de luikenkap opengelegd moet worden en men voor alles wat op de luiken staat een ander plaatsje moet zoeken.

(groter formaat)

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein