Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Volvo Penta D 16 motoren


Naar motoren menu.


az95

De Volvo Penta D16 MH levert zo'n 550 pk bij 1800 tpm. [E>] Hij heeft een plaatsje gekregen in het 750 ton grootte vrachtschip Memento.

De bakboordzijde van voor gezien.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 3 mei 2011.
(groot formaat)


az94
Volvo Penta D16 MH; stuurboordzijde van voor gezien.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 3 mei 2011.
(groot formaat)


a93
Volvo Penta D16C-MH.

Twee D16C motoren van 550pk bij 1800 tpm  verzorgen de voortstuwing van het motorvrachtschip Wilhelmina (1543t). De motoren werden in 2008 ingebouwd.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 4 juli 2012.
(groot formaat)


a92
Volvo Penta D16C-MH.

De moderne scheepsdiesel krijgt steeds meer kunststofdelen en steeds meer kabeltjes. Ook worden de motoren steeds vaker op trillingsdempers geplaatst.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 4 juli 2012.
(groot formaat)


a91
Volvo Penta D16C-CMH.

Vers van de pers verscheen aan het eind van zijn eerste reis deze motor voor de lens. De inbouw werd verzorgd door Groeneveld in Sliedrecht. De motor is afgesteld op 750pk bij 1900 toeren (onderbroken vermogen) verder lijkt deze motor van het mvs Gerleta nauwelijks af te wijken van de voorgaanden.
Opvallend is het handige lekbakje onder de brandstoffilters bij deze types.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 6 december 2012.
(groot formaat)


a90
Volvo Penta D16C-CMH.

De voorzijde geeft ons een kijkje op het luchtfilter met daar achter een ingekapselde turbo. Bij de drie smeeroliefilters zal men, tijdens het verwisselen, zelf een lekbakje moeten plaatsen. Aan de voorzijde van de motor bevindt zich ongetwijfeld een hydrauliek pomp.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 6 december 2012.
(groot formaat)


a89
Volvo Penta D16C-CMH.

De achterzijde van de motor met de nakoeler, waarop de noodstop geplaatst is. In de linkerbeneden hoek kan men op de koppeling nog net zien dat we met een Reintjes te maken hebben.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 6 december 2012.
(groot formaat)

Naar motoren menu.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein